המתקפה הרוסית בעומק אוקראינה הולכת ומתרחבת, וגם דיווחים על הרוגים ראשונים מגיעים: שעות אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלח את צבאו לתקוף בקייב, חרקוב ושורה של ערים אחרות, דיווחה הבוקר (יום ה') הממשלה האוקראינית על 8 הרוגים ו-9 פצועים מאש הכוחות הרוסיים. כמה מהקורבנות נהרגו בברוברי שבאזור קייב, ואדם אחד נהרג בעיר אומן. שעות אחרי תחילת המתקפה דיווח צבא אוקראינה כי הפגזות נרשמות גם בעיר לבוב שבמערב המדינה, ופיצוצים נשמעו גם במריופול שבדרומה. משרד ההגנה האוקראיני טען מצדו כי גם הכוחות הרוסיים סופגים אבדות, ומסר כי צבא אוקראינה נלחם "בכבוד" בתוקפים הרוסים.

18 צפייה בגלריה
פלישת רוסיה מלשכתו של נשיא אוקראינה
פלישת רוסיה מלשכתו של נשיא אוקראינה
פיצוץ שנראה מלשכתו של נשיא אוקראינה, בתיעוד שהועבר הבוקר ל-CNN
(מתוך טוויטר)
18 צפייה בגלריה
פקק ביציה מאוקראינה
פקק ביציה מאוקראינה
פקק ביציאה מקייב הבוקר אחרי הפלישה
(צילום: gettyimages)
18 צפייה בגלריה
פוטין מדבר בתקשורת הרוסית על הפלישה לאוקראינה
פוטין מדבר בתקשורת הרוסית על הפלישה לאוקראינה
פוטין מכריז הלילה על פתיחת המבצע. זלנסקי: "הוא רוצה להרוס אותנו"
(צילום: רויטרס)
18 צפייה בגלריה
עשן במחוז דונייצק
עשן במחוז דונייצק
עשן מיתמר במחוז דונייצק במזרח אוקראינה, שבחלקו שולטים המורדים
(צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שפרסם בשעות האחרונות כמה הצהרות מיוחדות, ממשיך לקרוא לאזרחי אוקראינה לשמור על קור רוח ולהימנע מפאניקה. הבוקר שב והפציר במערב שלא להסתפק בסנקציות חריפות על מקורבים לפוטין ועל מוסדות רוסיים – אלא להטיל סנקציות ישירות על פוטין עצמו. בעבר הזהירה רוסיה כי מעשה כזה ייחשב מבחינתה לניתוק היחסים של מדינות במערב עם מוסקבה. לפני הצהריים קרא זלנסקי לעולם למהר ולספק לארצו "סיוע הגנתי", והכריז כי אוקראינה מנתקת את היחסים עם רוסיה. הוא הודיע גם כי ממשלתו תחלק נשק לכל אזרח שירצה בכך, כדי שיוכל להצטרף למאמץ המלחמתי. קודם לכן כבר קרא משרד ההגנה בקייב לכל אזרח אוקראיני שמוכן ומסוגל להחזיק נשק – להצטרף לכוחות המזוינים.
מעט לפני השעה 11:00 (שעון ישראל) טען הצבא האוקראיני כי הרג במזרח אוקראינה כ-50 רוסים והפיל שישה מטוסים של צבא רוסיה, אולם לטענה הזו אין אישוש. קודם לכן כבר הספיק משרד ההגנה הרוסי להכחיש טענות של אוקראינה כי הפילה כלי טיס רוסיים. לדברי מוסקבה, כוחותיה הצליחו לנטרל בסיסי אוויר ומערכות הגנה אוויריות של צבא אוקראינה.
מנגד הודתה קייב כי המורדים הפרו-רוסים במחוז לוהנסק הצליחו לכבוש שם שתי עיירות שהיו עד כה בחזקתה של ממשלת אוקראינה. המורדים, נזכיר, שלטו ערב המתקפה רק בחלק משטחם של מחוזות לוהנסק ודונייצק שבמחוז דונבאס, והם חותרים – בעידוד רוסיה – להשתלט על שטחים נוספים באזור. לדברי המורדים בלוהנסק, הם עצמם הפילו הבוקר שני מטוסים אוקראיניים באזור שליטתם.
18 צפייה בגלריה
הרס לבניין של צבא אוקראינה בקייב
הרס לבניין של צבא אוקראינה בקייב
הרס שנגרם לבניין צבאי בקייב באחת התקיפות לפנות בוקר
(צילום: EPA)
18 צפייה בגלריה
תור לכספומט בקייב, אוקראינה
תור לכספומט בקייב, אוקראינה
תושבים עומדים בתור לכספומט בבירה האוקראינית
(צילום: AP)
18 צפייה בגלריה
רכבים של צבא רוסיה נכנסים לאוקראינה
רכבים של צבא רוסיה נכנסים לאוקראינה
כלי רכב של צבא רוסיה נעים לתוך אוקראינה לפנות בוקר
(צילום: רויטרס / State Border Guard Service of Ukraine)
הבוקר כאמור דיווחה אוקראינה על התרחבות התקיפות ללבוב, השוכנת כ-70 קילומטרים מהגבול עם פולין. בעקבות ההפגזות בעיר דיווחה הטלוויזיה הממלכתית האוקראינית כי תושבי האזור מתבקשים לכבות את האורות בבתיהם, לתפוס מחסה ולהצטייד במסמכים חשובים. רשת CNN דיווחה כי בפרברי לבוב נראו תושבים עומדים בתורים לבנקים כדי למשוך כסף. לפני הצהריים הופעלה לראשונה אזעקה בתוך שטח פולין – בעיירה מדיקה, שבגבול עם אוקראינה.
במזרח אוקראינה מדווחים תושבים על פאניקה ששוררת בעיר חרקוב, מהערים הראשונות שספגו הפצצות רוסיות הלילה. תושב מזרח העיר סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי חלונות ביתו רעדו מעוצמת הפיצוצים בעקבות התקיפות.

פוטין למערב: חציתם קו אדום, נטהר את אוקראינה מנאצים

אחרי שבועות וחודשים של אזהרות, המתקפה הרוסית הכוללת על אוקראינה החלה לפנות בוקר: הנשיא פוטין הכריז בטלוויזיה הממלכתית של ארצו על "מבצע צבאי מיוחד" במזרח אוקראינה, אבל עד מהרה, בדיוק כפי שהזהיר המערב, התברר שהמתקפה רחבה הרבה יותר – הדי פיצוצים נשמעו בחרקוב וגם בבירה קייב, עמוק בלב השטח שבשליטת ממשלת אוקראינה, ולפי דיווחים כוחות רוסיים נכנסו לערים אודסה ומריופול, אף הן ערים בשליטת הממשלה האוקראינית. כשעתיים אחר כך דיווחה אוקראינה על הפגזות בעיר לבוב שבמערבה. בבירה קייב הופעלו הבוקר אזעקות כמה פעמים.

18 צפייה בגלריה
עשן ב בסיס צבאי ליד חרקוב
עשן ב בסיס צבאי ליד חרקוב
עשן מיתמר מבסיס צבאי ליד חרקוב, הבוקר
(צילום: AFP)
18 צפייה בגלריה
כל העולם עוקב. הדיווחים על הפלישה, הבוקר במסכים בהונג קונג
כל העולם עוקב. הדיווחים על הפלישה, הבוקר במסכים בהונג קונג
כל העולם עוקב. הדיווחים על הפלישה, הבוקר במסכים בהונג קונג
(צילום: AP)
18 צפייה בגלריה
פנוי המרחב האווירי מעל אוקראינה
פנוי המרחב האווירי מעל אוקראינה
עוקפים את אוקראינה: מטוסים נמנעים מהמרחב האווירי שלה בצל ההסלמה
(צילום: רויטרס / FLIGHTRADAR24.COM)
לדברי משרד ההגנה בקייב, רוסיה תקפה את אוקראינה משלל חזיתות: מאזור חבל הבדלנים שבמזרח, מחצי האי קרים שבדרום ומבלארוס שבצפון. נשיא בלארוס, הרודן אלכסנדר לוקשנקו, טען הבוקר כי כוחותיו אינם משתתפים במתקפה. הצבא הרוסי מצדו התעקש כי הוא תוקף רק תשתיות צבאיות ועושה זאת באמצעות כלי נשק מדויקים, ולטענתו לא תקף בלב הערים האוקראיניות שבהן נשמעו הבוקר הפיצוצים ולא נשקפת בהן סכנה לחיי אזרחים. מיד עם פתיחת המתקפה הבוקר נסגר המרחב האווירי באוקראינה לטיסות אזרחיות, ובעקבות זאת בוטלו כמובן גם טיסותיהן של החברות הישראליות.
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" לאוקראינה ופרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, סיפר כי שמע פיצוצים עזים בקייב בסביבות השעה חמש לפנות בוקר: "מדובר כנראה בטילי שיוט ששוגרו כדי לשתק סוללות נ"מ, עמדות פיקוד ושליטה ומתקני בקרה בשדות התעופה המרוחקים כשלושים ק"מ מהעיר. זהו חלק מהתקפה רוסית גדולה לתוך כל חלקי אוקראינה".
18 צפייה בגלריה
המטרו בקייב
המטרו בקייב
תופסים מחסה ברכבת התחתית של קייב, הבוקר
(צילום: רויטרס)
18 צפייה בגלריה
פוטין מדבר בתקשורת הרוסית על הפלישה לאוקראינה
פוטין מדבר בתקשורת הרוסית על הפלישה לאוקראינה
הבטיח "דה-נאציפיקציה" של אוקראינה. נאום פוטין
(צילום: EPA)
בהודעתו הלילה אמר פוטין כי הוא מכריז על המבצע הצבאי בעקבות בקשת הסיוע שהעבירו לו מנהיגי הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, וטען כי ההחלטה לצאת למבצע התקבלה משום שמדובר ב"שאלה של חיים ומוות" העומדת בפני רוסיה בשל העובדה שנאט"ו מתפשטת מזרחה ומצרפת אליה עוד ועוד מדינות הסמוכות לגבול הרוסי. "זהו אותו קו אדום שעליו דיברתי יותר מפעם אחת. הם חצו אותו", אמר פוטין.
נשיא רוסיה הכריז כי מטרת המבצע הצבאי היא "להגן על העם שבמשך שמונה שנים סובל מרדיפה ומג'נוסייד שמבצע נגדו המשטר בקייב", וכן לחולל "דה-מיליטריזציה ודה-נאציפיקציה" של אוקראינה. אין זו הפעם הראשונה שהנשיא הרוסי מאשים את אוקראינה כי היא נשלטת למעשה על-ידי נאצים. פוטין, נזכיר, גם טוען זה זמן רב שהכוחות האוקראיניים מבצעים טיהור אתני במחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה – טענה שבמערב אומרים כי היא שקר מוחלט.
בהכרזתו הלילה, בשפה מלחמתית שנשמעה כאזהרה למדינות אחרות, אמר פוטין: "כל מי שינסו לפגוע בנו או ליצור איום לארצנו ולעמנו, חייבים לדעת שתגובתה של רוסיה תהיה מיידית ותוביל אתכם להשלכות שלא חוויתם מעולם. אנחנו מוכנים לכל תפנית שעשויה לבוא".

ג'ונסון: "פוטין בחר במרחץ דמים"; אירופה: נטיל את הסנקציות הקשות אי-פעם

נשיא אוקראינה זלנסקי מסר מוקדם הבבוקר הצהרה לבני עמו: "אזרחים אוקראינים יקרים – הבוקר הנשיא פוטין הכריז על מבצע צבאי מיוחד בדונבאס. רוסיה מבצעת הפצצות נגד התשתיות הצבאיות ומשמר הגבול שלנו. פיצוצים נשמעו בערים רבות באוקראינה. אנו מכריזים על משטר צבאי בכל שטחי ארצנו. לפני דקה שוחחתי עם הנשיא ביידן. ארה"ב כבר החלה לאחד את תמיכתה של הקהילה הבינלאומית. היום כל אחד מכם צריך לשמור על רגיעה. הישארו בבית אם אתם יכולים. אנחנו עובדים. הצבא עובד. כל מערכת הביטחון עובדת. אל תיכנסו לפאניקה. אנחנו חזקים. אנחנו מוכנים להכול. ננצח את כולם כי אנחנו אוקראינה".

18 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם על משבר אוקראינה רוסיה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם על משבר אוקראינה רוסיה
ביידן מסתפק בתפילות וסנקציות. "רוסיה תהיה האחראית הבלעדית לקטסטרופה"
(צילום: AP)
18 צפייה בגלריה
תורים בחנת דלק בקייב
תורים בחנת דלק בקייב
תור לתחנת בוקר בקייב, הבוקר, עם תחילת המתקפה
(צילום: AP)
קודם לכן, בלילה, עוד הספיק זלנסקי לפרסם הצהרה מוקלטת שבה פנה, במה שנראה כניסיון של הרגע האחרון למנוע מלחמה, אל העם ברוסיה. בהצהרה שנישאה כמעט כולה ברוסית דחה זלנסקי את הטענה שארצו מהווה איום לרוסיה, והזהיר כי פלישה עלולה לגרום לעשרות אלפי הרוגים: "העם באוקראינה וממשלת אוקראינה רוצים בשלום", אמר, "אבל אם נהיה תחת מתקפה המסכנת את חירותנו וחיינו - אנחנו נשיב מלחמה".
זמן קצר אחרי הכרזת פוטין, ובשעה שהדי פיצוצים כבר נשמעו בקייב, מסר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה קצרה. "הנשיא פוטין בחר במלחמה שאותה תכנן מראש ושתביא לאובדן חיים ולסבל אנושי קטסטרופליים", אמר ביידן. "רוסיה – ורק היא – אחראית למוות ולהרס שתמיט ההתקפה הזו. העולם ימצה איתה את הדין". הנשיא האמריקני כינה את הפעולה הצבאית הרוסית "מתקפה שאינה מוצדקת ושלא קדמה לה שום התגרות", ואמר כי "תפילותיו של העולם נתונות לאוקראינה". בהמשך היום יקיים ביידן שיחת ועידת עם מנהיגי מדינות ה-G7, ואחר כך ימסור הצהרה לעם האמריקני ויכריז על סנקציות נגד מוסקבה, שלדברי הבית הלבן יהיו חריפות במיוחד.
18 צפייה בגלריה
אנשים עובזים את מחוז לוהנסק במזרח אוקראינה
אנשים עובזים את מחוז לוהנסק במזרח אוקראינה
תושבים עוזבים את אזור לוהנסק שבמזרח אוקראינה, היום
(צילום: AP)
18 צפייה בגלריה
דיון מועצת הביטחון ביום פתיחת מלחמת רוסיה אוקראינה
דיון מועצת הביטחון ביום פתיחת מלחמת רוסיה אוקראינה
הדיון הלילי במועצת הביטחון. המתקפה החלה בעיצומו
(צילום: EPA)
גם האיחוד האירופי מיהר הבוקר להבטיח שימצה את הדין עם רוסיה. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה: "בשעות האפלות האלה מחשבותינו נתונות לאוקראינה ולנשים, הגברים והילדים החפים מפשע הניצבים בפני התקפה שנפתחה נגדם ללא התגרות וחוששים לחייהם. נדאג שהקרמלין ישלם את המחיר". בהמשך פרסמה הודעה נוספת ובה קבעה כי פוטין אחראי להחזרת המלחמה לאירופה: "נפגע במגזרים אסטרטגיים של הכלכלה הרוסית על-ידי חסימת הגישה שלהם לטכנולוגיות ושווקים", הבטיחה. "נחליש את הבסיס הכלכלי של רוסיה ואת יכולתה לעבור מודרניזציה".
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי זוהי אחת השעות האפלות ביותר של אירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה, והדגיש כי הסנקציות שיפעיל האיחוד יהיו הקשות ביותר שננקטו אי פעם. מנהיגי האיחוד האירופי יתכנסו בהמשך היום לפסגת חירום בבריסל.
שורה ארוכה של מנהיגים ברחבי העולם גינו הבוקר בתוקף את מעשיה של רוסיה. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר כי "פוטין בחר בדרך של מרחץ דמים". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש פנה אל הנשיא הרוסי בתחינה: "פוטין, בשם האנושות, החזר את כוחותיך לארצך".
פורסם לראשונה: 09:53, 24.02.22