ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה מתווה חדש לשחרור חטופים, שגובש על-ידי ראש המוסד דוד ברנע, ראש השב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון. כך פורסם הערב (יום שלישי) בכאן 11. לפי הדיווח בכאן 11, אחרי דחיית המתווה, האלוף במיל' אלון - שממונה על סוגיית החטופים מטעם צה"ל - החליט שלא לנסוע לשיחות המשא ומתן בקהיר.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
לפי הדיווח, המתווה עלה כמה פעמים בשיחות עם ראש הממשלה, ועלה בפעם האחרונה גם בשיחת התייעצות מצומצמת בהשתתפות נתניהו, גלנט, ושלושת הבכירים - שעות לפני שנסעו לקהיר. המתווה החדש כלל שינויים בכמה פרמטרים, אך נתניהו דחה אותו באותה שיחה - והורה לצוות לנסוע בכל זאת לקהיר, "כדי להקשיב".
ראש הממשלה, נזכיר, סירב תחילה לשלוח משלחת ישראלית לשיחות - אך הסכים בסופו של דבר לאור הלחץ של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. שרים בממשלתו, ובהם איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', מתבטאים לאחרונה נגד עסקת חטופים פוטנציאלית, מחשש שזו תוביל לסיום המלחמה ללא פירוק חמאס - ולשחרור המוני של מחבלים.
ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, מחה על הפרטים שנחשפו בדיווח: "לא ייתכן שממשלת ישראל תגיע למו"מ במצרים על תקן של מאזינה בלבד, ותסרב להציג את נייר העמדה שגיבשו גורמי המקצוע מסיבות פוליטיות. בעיקר לא יתכן שגורמים זרים יתאמצו יותר מאיתנו לשחרר את החטופים שלנו ממנהרות החמאס".
בינתיים, המשלחת הישראלית לקהיר חזרה הערב משיחות ההמשך לעסקת חטופים, שהוגדרו "משמעותיות". מקור מצרי בכיר אמר לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת" כי אווירת הוועידה שהסתיימה בקהיר הייתה "חיובית". חבר הלשכה המדינית של חמאס חוסאם חמדאן הוסיף כי "מוקדם מדי לדבר על הפרטים של המשא ומתן המתמשך בקהיר".
המשלחת הישראלית יצאה לקהיר לאחר התלבטויות קשות בירושלים אם להגיע לשיחות הפעם, לאחר דרישותיו של חמאס שהוגדרו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כ"הזויות". נתניהו אף שלח את יועצו המדיני אופיר פלק למו"מ, ככל הנראה בשל נושאים נוספים שיעלו בשיחות, כמו סוגיות רפיח וציר פילדלפי. גורם מדיני אמר שהעובדה שנשלח יועץ בנסיבות הללו היא אינה חריגה ודווקא מובנת.
גורמים בכירים בישראל הסבירו אמש כי הפערים לעסקה עדיין גדולים ובצד הישראלי יש קונצנזוס מוחלט שהתנאים שהוצגו על ידי חמאס הם לא כאלה שאפשר לדון סביבם. מאז שניתנה תשובת חמאס הכוללת לא מעט סעיפים בעייתיים, פועל ראש המוסד מול מצרים ומול ראש ממשלת קטאר כדי לצמצם את הפערים וכדי שאפשר יהיה להתכנס לדיון רציני סביב מתווה לעסקה. עם זאת, בישראל הדגישו כי המשלחת הגיעה לקהיר "בעיקר כדי לשמוע".