המשלחת הישראלית לקהיר חזרה הערב (יום שלישי) משיחות ההמשך לעסקת חטופים בקהיר, שהוגדרו "משמעותיות".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
שלח את יועצו המדיני למו"מ בקהיר. נתניהו
(צילום: איתמר אייכנר)
הכותרת
היחידה שמאחורי המבצע הנועז לחילוץ החטופים
21:57
מקור מצרי בכיר אמר לערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל-חדת" כי אווירת הוועידה שהסתיימה בקהיר הייתה "חיובית". חבר הלשכה המדינית של חמאס חוסאם חמדאן הוסיף כי "מוקדם מדי לדבר על הפרטים של המשא ומתן המתמשך בקהיר".
מוקדם יותר דיווח העיתון הקטארי אל-ערבי אל-ג'דיד" מפי גורם מצרי כי המשלחת הישראלית שנחתה בקהיר "הגיעה עם החלטה לפלוש לרפיח במקרה של אי-הגעה להסכם עם חמאס". לפי הגורם, ליבת המחלוקת היא השיח על הסכמה לגבי הפסקת אש קבועה.
בכיר מצרי אמר כי המתווכים השיגו "התקדמות משמעותית יחסית" במשא ומתן עוד בטרם הפגישה בקהיר של נציגי קטאר, ארה"ב וישראל. הגורם טען בשיחה עם סוכנות הידיעות AP טרם הפגישה כי היא תתמקד בגיבוש "טיוטה סופית" להסכם שיכלול הפסקת אש של שישה שבועות, תוך הבטחה שבמהלכה הצדדים ימשיכו במשא ומתן לקראת הפסקת אש קבועה.
דיפלומט מערבי שנמצא בקהיר אישר את הפרטים אך ציין כי "עדיין נדרשת עבודה כדי להגיע להסכם". הוא הוסיף כי הפגישה היא "חיונית בגישור הפערים שנותרו", כדי לגרום לצדדים להסכים לתנאי העסקה.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
בכיר מצרי: "התקדמות משמעותית יחסית" בשיחות בקהיר
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
המשלחת הישראלית יצאה לקהיר לאחר התלבטויות קשות בירושלים אם להגיע לשיחות הפעם, לאחר דרישותיו של חמאס שהוגדרו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כ"הזויות". נתניהו אף שלח את יועצו המדיני אופיר פלק למו"מ, ככל הנראה בשל נושאים נוספים שיעלו בשיחות, כמו סוגיות רפיח וציר פילדלפי. גורם מדיני אמר שהעובדה שנשלח יועץ בנסיבות הללו היא אינה חריגה ודווקא מובנת.
"אנו מבקשים מכם בכל לשון של בקשה ותחינה: אל תוותרו ואל תחזרו בלי עסקה. השליחות שלכם היא היסטורית ומוסרית שתיצרב בהיסטוריה היהודית והישראלית כמי שהובילה להצלתם", כתבו משפחות החטופים.
בינתיים, מאחורי הקלעים נעשים מאמצים לצמצם את הפערים ואת דרישות החמאס כדי להתכנס למתווה אפשרי. המשלחת הישראלית יצאה לקהיר לאחר שנתניהו נתן "אור ירוק" לכך. ההחלטה הגיעה לאחר שיחה שקיים שלשום נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שבה ביקש האחרון לשגר משלחת ישראלית לשיחות בקהיר - גם אם בישראל "לא רואים אופק" לעסקת חטופים חדשה עם חמאס.
גורמים בכירים בישראל הסבירו אמש כי הפערים לעסקה עדיין גדולים ובצד הישראלי יש קונצנזוס מוחלט שהתנאים שהוצגו על ידי חמאס הם לא כאלה שאפשר לדון סביבם. מאז שניתנה תשובת חמאס הכוללת לא מעט סעיפים בעייתיים, פועל ראש המוסד מול מצרים ומול ראש ממשלת קטאר כדי לצמצם את הפערים וכדי שאפשר יהיה להתכנס לדיון רציני סביב מתווה לעסקה. עם זאת, בישראל הדגישו כי המשלחת הגיעה לקהיר "בעיקר כדי לשמוע".
פורסם לראשונה: 18:44, 13.02.24