הוריו של סלומון טקה, הנער בן ה-18 שנורה למוות לפני כשנתיים וחצי על-ידי קצין משטרה, חזרו שלשום (רביעי) לפארק בקריית חיים שבו אירעה התקרית. הכאב, מספרים האב וורקה והאם וובג'יג', לא חולף עם הזמן.
"כל הכסף שבעולם לא יחזיר את סלומון", אמרה אמו בהתייחסה לסיכום עם משטרת ישראל, לפיו משפחתו של טקה, שנהרג כתוצאה מירי שוטר, תקבל פיצוי על סך 1.8 מיליון שקלים מהמשטרה - כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. כשנתיים וחצי לאחר מותו, הוריו כלל לא עסוקים בכסף. הם אומרים בכאב: "שום סכום לא יפצה על מות בננו", והאם מוסיפה: "מכאן, מהמקום שבו נשפך הדם של הבן שלי, אני מבקשת מאוד מעיריית חיפה להקים בפארק פינת זיכרון לסלומון".
4 צפייה בגלריה
וורקה ווובגיג טקה-ההורים של סלמון טקה זל במקום שבו הוא נורה למוות
וורקה ווובגיג טקה-ההורים של סלמון טקה זל במקום שבו הוא נורה למוות
הוריו של סלומון טקה בפארק בקריית חיים. האם: להקים פינת זיכרון
(צילום:אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
השוטר בבית המשפט
השוטר בבית המשפט
הקצין היורה בבית המשפט. "הייתי בסכנה - ויריתי כדי להרתיע"
(צילום: אלעד גרשגורן)
האירוע התרחש בשכונת קריית חיים בחיפה. קצין המשטרה שירה בטקה היה שם עם משפחתו. הקצין, שמשפטו מתנהל בימים אלה, טוען להגנתו כי חש מאוים על ידי טקה וחבריו שהיו עימו. בשלב מסוים הוא ירה מאקדחו, אך משום מה כיוון לקרקע ולא לאוויר. טקה נפגע מנתז ונהרג.
ציון אמיר, פרקליטו של אביב ברדיצ'בעו"ד ציון אמירצילום: אביגיל עוזי

בעקבות האירוע יצאו המונים מבני הקהילה האתיופית לרחובות, ובמשך ימים ארוכים קיימו הפגנות זעם בטענה כי ידה של המשטרה קלה על ההדק כאשר מדובר בהם.
"כל מה שמעניין אותנו זה שמי שירה בבן שלנו יקבל את העונש שלו. הכסף זה לא העניין", אמר האב וורקה. "אנחנו במאבק לטיהור שמו של סלומון מול כל מי שניסה להכפיש אותו. צריך למצות את הדין עם השוטר ולוודא שזה יהיה המקרה האחרון. אם הוא יזוכה לא תהיה אמונה בכלל במערכת המשפט, זו תהיה אמירה שמותר להרוג".
עו"ד אביתר קצירעו"ד אביתר קציר
לאחר מות בנם, הגישו ההורים תביעה נגד המשטרה על סך 2.5 מיליון שקלים. כפי שנחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בינואר, בין הצדדים התנהל מו"מ ובמהלכו הושגה פשרה שלפיה הם יקבלו פיצוי בסך 1.8 מיליון שקלים.
פרקליטי המשפחה, עורכי הדין אביתר קציר, גיורא אבן צור וציון אמיר, הגישו אתמול את הסכם הפשרה לאישור בית המשפט - לאחר ששני הצדדים חתמו עליו.
עו"ד גיורא אבן צורעו"ד גיורא אבן צור
הסיבה העיקרית להשגת ההסדר הייתה רצונה של המשטרה להימנע מגרירת הסוגיה הרגישה לדיונים משפטיים. גורמים המעורים בפרשה טענו כי העובדה שהמשטרה הסכימה לפשרה אינה מלמדת על כך שמדובר בהודאה או בנטילת אחריות מצידה למותו הטרגי של הנער.
4 צפייה בגלריה
בני המשפחה
בני המשפחה
משפחתו של סלומון טקה. המשטרה לא רצתה להיגרר לדיונים בנוגע להסדר
(צילום: אלעד גרשגורן)




עו"ד קציר אמר כי "אין בכל סכום כסף שהוא כדי לפצות על אובדן חיים כה טרגי. משפחת טקה ניהלה מערכה משפטית אמיצה ובלתי מתפשרת במטרה להביא צדק לסולומון בנה יקירה, שקיפח את חייו על לא עוול בכפו וששמו הטוב הוכתם. המשפחה תמשיך במאבק ולא תרפה עד למיגור תופעת שיטור היתר והפעלתו הבלתי מרוסנת של כוח בכלל, ובפרט כלפי בני הקהילה האתיופית".
4 צפייה בגלריה
הפגנת יוצאי אתיופיה נתניה
הפגנת יוצאי אתיופיה נתניה
הפגנה של בני העדה האתיופית בנתניה, לפני כשנתיים וחצי
(צילום: AFP)
אתמול הסתיימה חקירתו הנגדית של היורה, קצין בדרגת פקד. החקירה נוהלה על ידי התובע, עו''ד רונן יצחק מהמחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש). הוא טען כי הנאשם פעל בניגוד להנחיות ולפקודות בכך שביצע על הנערים בידוק ובכך שירה בקרקע ולא באוויר, כפי שמתירות הפקודות במקרה של נוהל מעצר חשוד.
הנאשם, המיוצג על ידי עו"ד יאיר נדשי, טען בפני השופט זאיד פלאח: "לא ביצעתי נוהל מעצר חשוד, הייתי בסכנה והחלטתי לירות ירייה אחת כדי להרתיע אותם". לדבריו, הנערים השליכו עליו אבנים גדולות, שחלקן פגעו בו. כשהתובע הטיח כי הוא אינו זוכר פרטים שעליהם נשאל, הקצין השיב: "עברו שנתיים וחצי. אני בן אדם, לא מכונה".