פחות מיממה לאחר ששר המשפטים יריב לוין תקף את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בתשובתו בנוגע לעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים - וטען כי אין להתערב בהחלטתו, בג"ץ הוציא הבוקר (חמישי) צו על תנאי הדורש ממנו לנמק את הסיבות שבגללן הוא לא מכנס אותה באופן מיידי.
3 צפייה בגלריה
על לוין לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים
על לוין לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים
על לוין לנמק מדוע אינו מכנס את הוועדה לבחירת שופטים
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
הצו, שהוציאו שופטי העליון ענת ברון, דוד מינץ ויעל וילנר, אינו מחייב את לוין לכנס את הוועדה, אך המשמעות המעשית לכך היא שיתקיים דיון אחד בלבד בעתירות נגד אי-כינוס הוועדה, ואחריו תינתן החלטה. בנוסף, השופטים קבעו כי התגובות המקדמיות של לוין והממשלה ישמשו תצהירי תשובה מטעמם, כך שאין צורך בעיקרי טיעון. הדיון בבג"ץ על העתירות של התנועה לאיכות השלטון, מפלגת יש עתיד ושורת אנשי עסקים, צפוי להתקיים ביום שלישי הקרוב.
לוין הגיש בקשה לביטול הצו על תנאי, ומטעמו נמסר בתגובה כי "בהמשך להחלטת בית המשפט, שניתנה בחוסר סמכות ובניגוד מפורש לדין, ממשלת ישראל ושר המשפטים הגישו בקשה לביטול הצו". בנוסף, הוא התייחס להחלטת השופטים שקבעו כי תגובתו המקדמית מאתמול תשמש כתצהיר תשובה, ואמר כי "בית המשפט איננו מוסמך לקבוע עבור המשיבים מה ייכתב בתצהיר התשובה, והדבר נתון – גם הוא – לשיקול דעתם הבלעדי של המשיבים. קביעת בית המשפט שוללת מהמשיבים את הזכות הבסיסית להשמיע את קולם באופן שמונע את האפשרות לעשיית צדק".
ארגון המחאה נגד המהפכה המשפטית "כוח קפלן" טען כי בקשת לוין לביטול הצו היא "עוד איום מאפיוזי על בתי המשפט". לדבריו, "כמות האיומים לא הייתה מביישת גם את המאפיה הסיציליאנית. אנחנו נמשיך להיות ברחובות ולהגן על עצמאות בית המשפט שיישאר עצמאי. הגיעה השעה שהרצוג וגנץ יפקחו עיניים, יבינו שלוין כבר נוסע על ה-D9 ויפעלו לעצור אותו, ולא יסללו לו מסלולים נוספים להרס מערכת המשפט".
התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה להוצאת הצו על תנאי כי "רגע לפני החגים בהם נתייצב כולנו בפני בית דין של מעלה, בית המשפט מזכיר לכולנו ובמיוחד לשר לוין - שהחוק חל על כולנו". לדבריה, "החוק תקף גם על מי שמנסה בכל כוחו להסירו מעליו ולחרב את שלטון החוק".
לוין העביר אתמול כאמור את תשובותו לבג"ץ בנוגע לעתירות נגד אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים, וטען כי "השר הוא בעל הסמכות הבלעדית לכינוס הוועדה, פועל בהתאם לחובתו ותוך שיקול דעת קיבל החלטה שלעת הזאת אין מקום לכנסה". לדבריו, "התערבות בהחלטות השר והחלפת שיקול דעתו בשיקול דעת בית המשפט - יפגע באופן חמור בעיקרון הפרדת הרשויות".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בכנס מרכזים לצדק חברתי
יאיר לפיד בכנס מרכזים לצדק חברתי
"תגובת לוין לבג"ץ שקר והונאה, שיעשה את העבודה שלו". לפיד
(צילום: שאול גולן)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, אחד העותרים נגד החלטתו של לוין, הגיב לתשובתו של השר וטען כי היא "שקר מוחלט, וניסיון להונות את בית המשפט. לוין היה הראשון שדחה על הסף את מתווה הנשיא, הוא סיכל כל ניסיון להגיע להסכמות רחבות, הוא יודע היטב שאין בימים אלה שום שיחות בבית הנשיא, אבל בתגובתו לבית המשפט הוא מסתמך על שיחות לא קיימות ועל מגעים שהוא עצמו סיכל.
"לא ניתן יד לניסיונות ההונאה האלו", הוסיף לפיד. "אם יריב לוין כל-כך חושש מהדיון בבג"ץ - שייכנס את הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה החוקי, ושבמקום לריב כל הזמן עם כל העולם, שיתחיל לעשות את הדבר היחיד שהוא נמנע ממנו: את העבודה שלו".
מהתנועה לאיכות השלטון נמסר אתמול כי "שר המשפטים יריב לוין פועל בניגוד להוראות החוק המחייבות את כינוס הוועדה לבחירת שופטים וכופר בסמכות בית המשפט העליון לדון בעתירת התנועה לאיכות השלטון. הוא מקדם אנרכיה בישראל - אין דרך אחרת לומר זאת". עוד נכתב בהודעתם: "כל יום נוסף שהוועדה לא מתכנסת לבחור שופטים נוספים מתגבר העומס על בתי המשפט ופוגע באזרחי המדינה, אבל שר המשפטים עושה שימוש לרעה בסמכותו ולמען השיקולים הפוליטיים האישיים שלו. אנחנו נתייצב בבית המשפט העליון ביום שלישי הבא להגן על הדמוקרטיה הישראלית, ונעשה כל שביכולתנו כדי לעצור את ההפיכה המשטרית והאנרכיה שהם מובילים".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
היועמ"שית בהרב-מיארה תמכה בעתירות וקבעה כי על לוין לכנס את הוועדה
(צילום: נחום סגל)
המטרה של השר לוין ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו היא לנסות להעביר את שינוי הרכב הוועדה, שעומד בלב המהפכה המשפטית שהם מנסים לקדם, ולסכל את מינוי נשיא בית המשפט העליון הבא יצחק עמית - שאמור להחליף את הנשיאה אסתר חיות שפורשת באמצע אוקטובר - לפי שיטת הסניורטי שנהוגה מקום המדינה. מכיוון שללוין אין כרגע רוב בוועדה נגד מינוי עמית, ומכיוון שהוא רוצה לשנות את הרכבה כדי להשיג בה שליטה - כבר תקופה ארוכה שהוא לא מכנס אותה.
את העתירות המבקשות לחייב את לוין לכנס את הוועדה הגישו התנועה לאיכות השלטון ומפלגת יש עתיד, לאחר שלא כונסה מאז אפריל 2022. לפני כשבוע וחצי השיבה עליהן היועמ"שית בהרב-מיארה, וקבעה כי עליו לכנס אותה במידי.
היא הוסיפה כי אי-מינויו של שר מטעם הממשלה כנציג הוועדה לבחירת שופטים אינו מונע ואינו מצדיק את אי-הכינוס, שכן הוועדה לבחירת שופטים מוסמכת לפעול בהרכב קטוע כל עוד לא פחת מספר חבריה משבעה. לדבריה, גם הכוונה של הממשלה לשנות את הרכב הוועדה לא מצדיקה את הימנעות שר המשפטים מכינוסה.