יוסף אל-חטיב, אחד מהמחבלים הפלסטינים ששוחררו בעסקה עם חמאס בשבוע שעבר, עוכב לפנות בוקר (שבת) על ידי כוח צה"ל במחנה הפליטים עקבת ג'בר שביריחו לאחר שהשליך אבנים לעבר החיילים בתום מבצע מעצרי מבוקשים. אלא שבניגוד למחבלים ששוחררו בעסקת שליט וחזרו לטרור - אל-חטיב שוחרר אחרי שהוזהר על ידי צה"ל.
בניגוד לימי עסקת שליט, חמאס דרש הפעם, ונעתר בחיוב, שלא יופעל מנגנון אוטומטי על ידי ישראל למעצר חוזר והשלמת תקופת ריצוי המאסר מגזר הדין המקורי – במקרה של מחבל ששוחרר וחזר לסורו.
2 צפייה בגלריה
יוסף אלחטיב מחבל חמאס שנכנע לכוחות צה"ל
יוסף אלחטיב מחבל חמאס שנכנע לכוחות צה"ל
המחבל יוסף אל-חטיב - נעצר ושוב שוחרר
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
בעסקת שליט ישראל קבעה מנגנון לפיו אם מחבלים ששוחחרו יחזרו לעסוק בטרור - הם ייעצרו וישובו מיד לכלא לרצות את יתרת עונשם המקורי - בנוסף למשפט חדש על העבירה החדשה. אלא שהפעם, יחיא סינוואר דרש סעיף חסינות יוצא דופן בעסקה שימנע מנגנון שכזה - וכל מחבל מתוך המאות ששוחררו בשבוע שעבר זכה לחנינה מלאה, ללא תנאי, ועברו הביטחוני נמחק - גם אם ישוב לטרור.
בנוגע לתקרית הבוקר, אמרו בצה"ל שלא ניתן היה להפליל את אל-חטיב כמשליך אבנים בתום מבצע המעצרים, הגם שחיילים העידו כי זיהו אותו מיידה אבנים לעברם שפגעו ברכביהם בזמן היציאה ממחנה הפליטים של העיר.
2 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים סמוך ליריחו
מחנה הפליטים סמוך ליריחו
הפעילות, סמוך ליריחו
בחודש שעבר, נזכיר, בתום ישיבת ממשלה שנמשכה בקריה אל תוך הלילה, עברה עסקת החטופים ברוב גדול כש-35 שרים הצביעו בעד ושלושה שרי עוצמה יהודית התנגדו. העסקה קיבלה לבסוף גיבוי גדול מהצפוי כשנציגי הציונות הדתית, שהגדירו בתחילה את העסקה "רעה" - יצאו להתייעצות במהלך הדיון ולבסוף התיישרו, והצביעו בעד.
ישראל התחייבה לשחרר שלושה אסירים ביטחוניים בתמורה לכל חטוף ישראלי - ובסופו של דבר שחררה 240 אסירים מבתי הכלא.