בתום ישיבת ממשלה שנמשכה בקריה אל תוך הלילה, עברה עסקת החטופים ברוב גדול כש-35 שרים הצביעו בעד ושלושה שרי עוצמה יהודית התנגדו. העסקה קיבלה לבסוף גיבוי גדול מהצפוי כשנציגי הציונות הדתית, שהגדירו בתחילה את העסקה "רעה" - יצאו להתייעצות במהלך הדיון ולבסוף התיישרו, והצביעו בעד. המתווה שאושר כולל 26 עמודים שבהם מפורטים התנאים לעסקה, זמני המימוש - וגם חוות הדעת הביטחונית שקובעת: "קיימות חשיבות ודחיפות לביצוע המתווה כעת".

אלה עיקרי המתווה של העסקה שאישרה הממשלה - החלטה 1077 של הממשלה מיום 22.11.2023: "שחרור אסירים מטעמים של ניהול יחסי החוץ של המדינה וביטחונה".
ישוחררו מרצועת עזה, במתווה זה, 100 חטופים חיים שהם אזרחים או תושבי מדינת ישראל. המתווה יבוצע בשתי פעימות:
  1. חמישים חטופים ישראלים יועברו לידי כוחות הביטחון וישוחררו 150 אסירים ביטחוניים ממאסר כשכל פעימה תכלול לפחות 10 חטופים. השלב הזה יימשך ארבעה ימים בהם תהיה הפוגה במלחמה.
  2. בכפוף לכך שעד 50 חטופים נוספים יועברו לידי כוחות הביטחון, ישוחררו עד 150 אסירים ביטחוניים נוספים.
היחס בין מספר החטופים למספר האסירים המשוחררים יהיה זהה ומספר ימי ההפוגה יהיה בהתאם למספר החטופים המשוחררים. שחרור האסירים יהיה לאחר שהחטופים יועברו לידי כוחות הביטחון בישראל.
"מיד עם סיום ההפוגה בלחימה הנדרשת ליישום החלטה זו, תימשך הלחימה ברצועת עזה לשם השמדת היכולות הצבאיות והתשתיות השלטוניות והארגוניות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה ויצירת התנאים להשבת כלל החטופים בהתאם להחלטת הקבינט הביטחוני מ-16.10.23".
עוד הוחלט כי ראש הממשלה, שר הביטחון והשר בני גנץ, "יוסמכו לקבוע את זהות האסירים הביטחוניים שישוחררו בכל פעימה. להחליט על סיום המתווה להחלפת חטופים באסירים לא יאוחר מחלוף 10 ימים ממועד סיום הפעימה הראשונה. אסירים ביטחוניים שלא שוחררו עד מועד ההחלטה על סיום ביצוע המתווה, לא ישוחררו ממאסר והחלטת ממשלה זו בעניינם תהיה בטלה".
הכותרת
בין הבוץ העזתי להפוגה: לאן מתקדם התמרון הקרקעי בעזה?
23:33
ראש המל"ל, צחי הנגבי, כתב לשרים את חוות הדעת הביטחונית למתווה לשחרור החטופים הישראלים ואמר כי "בהתאם לניתוח המסווג שמפורט בעמדות גורמי הביטחון, המתווה לשחרור החטופים הישראלים מאפשר לממש את אחת ממטרות המלחמה - יצירת התנאים להשבת החטופים לישראל".
הוא כתב כי "לצד זאת, יובהר כי לאחר ביצוע המתווה האמור, תימשך הפעילות להשגת מטרת המלחמה להשמדת היכולות והתשתיות השלטוניות והארגוניות של חמאס והג'יהאד האיסלאמי. בנוסף, על פי עמדות גורמי הביטחון קיימות חשיבות ודחיפות לביצוע המתווה בעת הנוכחית. כמו כן, המתווה יחזק את ניהול יחסי החוץ של מדינת ישראל, לרבות בנוגע להיבטי הלגיטימציה הבינלאומית".
לפי הסיכום, לא יהיה מצב שישחררו אימהות ללא ילדיהן בנפרד או להיפך. רשימת 100 החטופים לא נחשפה לשרים ומי שלמעשה יקבע מי מתוכם ישוחרר זה ארגון הטרור עצמו. המנגנון בנוגע למחבלים דומה - וישראל היא זו שקבעה מי מהם ישוחררו, לפי הקריטריונים שנקבעו: נשים וקטינים.
לקריאת מתווה העסקה המלא שאישרה ממשלת ישראל - לחצו כאן.
על פי ההחלטה, בשעה 4:55 פרסם משרד המשפטים באתר האינטרנט שלו רשימה של 300 אסירים ועצורים ביטחוניים המוחזקים במשמורת שירות בתי הסוהר - ועשויים להשתחרר בשני שלבים ובמספר פעימות, בהתאם למתווה לשחרור חטופים ישראלים חיים שנקבע בהחלטה. לרשימה האסירים המלאה - לחצו כאן.