ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הלילה (בין רביעי לחמישי) לבקשת התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, להוציא צווי מעצר נגדו ונגד שר הביטחון יואב גלנט, ואמר בריאיון ל"פוקס ניוז" כי "זו שערורייה. התובע בא לעשות דמוניזציה למדינה היהודית - ולדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון". לדבריו, "זה גם שקר וגם מסוכן, כי זה יוצר השוואה בין מנהיגי ישראל שנבחרו באופן דמוקרטי לבין עריצי הטרור של חמאס".
הכותרת
יכולנו למנוע את צווי המעצר, זה מה שעוד אפשר לעשות | נדב איל
29:34
בריאיון שקיים נתניהו לשון האניטי, שנערך כחלק ממסע הראיונות שלו לכלי התקשורת האמריקניים לאחר הודעת התובע בהאג, הוסיף כי "ביידן אמר בעצמו שזו שערורייה, והדמוקרטים והרפובליקנים התאחדו סביב זה כדי להילחם באבסורד הזה. ראש הממשלה חזר על ההשוואה, שהציג בריאיון שלשום ב-CNN, ואמר פעם נוספת כי "זה בדיוק כמו להוציא צווי מעצר לרוזוולט ולהיטלר, או כמו לבוש ובן לאדן".
לדבריו, טענות התובע על כך שישראל משתמשת בהרעבה ככלי לחימה הן "ערימה של שקרים". הוא הוסיף: "אנחנו מכניסים 20 אלף משאיות עם 500 אלף טונות של מזון ותרופות. מחיר המזון בעזה צנח - כי השווקים לא משקרים. אזרחים מקבלים בערך 3,000 קלוריות ליום. זה הכול שטויות".
עוד אמר נתניהו כי בית הדין בהאג הולך בצעדי האו"ם ומועצת הביטחון, "שנתפסות כמוטות נגד ישראל ולא נלקחות ברצינות". לדבריו, בית הדין "מכתים את עצמו" ויוצר לעצמו תדמית של "משפט שדה". בנוגע לסנקציות שמקדמים בקונגרס האמריקני, הוסיף: "אני מאוד שמח שבקונגרס יש עכשיו מאמץ חזק מאוד ודו-מפלגתי להטיל סנקציות על כל מי שמעורב בבית הדין. אני מקווה שהמאמץ ימשיך, ואני בטוח שהוא יצליח. זה המעט שצריך לעשות, ואני מצפה שתהיה לזה השפעה מתמשכת. זה חשוב ואני מאוד שמח לראות שבהרבה מדינות יש מנהיגים שקמו ואמרו שזה אבסורד, ושאנחנו לא יכולים לקבל את זה".
נתניהו מגיב להחלטת התובע בהאג
(צילום: איתי בית-און / לע״מ )

1 צפייה בגלריה
נתניהו האשים: "חאן מצית את האש של שנאת יהודים ברחבי העולם"
נתניהו האשים: "חאן מצית את האש של שנאת יהודים ברחבי העולם"
נתניהו האשים: "חאן מצית את האש של שנאת יהודים ברחבי העולם"
(צילום: AFP, מארק ישראל סלם)
בתוך כך, ראש הממשלה האשים את התובע בשלהוב האנטישמיות בקמפוסים ברחבי ארצות הברית, ואמר כי "הוא שופך דלק על מדורות האנטישמיות שמשתוללות עלינו בקמפוסים. בגלל שאנשים ברחבי העולם מתייחסים ל-ICC כארגון רציני, ייקח להם זמן לדעת איזו פארסה זו. הוא באמת מצית את האש של שנאת יהודים ברחבי העולם - וזה אף פעם לא מסתיים בשנאת יהודים - זה מתפרץ לכל שאר החברה ואתה רואה את זה היום בקמפוסים של ארצות הברית".
בהמשך חזר נתניהו על המסר שלו לאמריקנים, לפיו "ישראל מגיעה קודם - אך ארה"ב היא הבאה וכל המדינות הדמוקרטיות אחריה". לדבריו, "אם ישראל לא תפסיק את הטרור הזה - אז כל הדמוקרטיות יהיו בסכנה".
ראש הממשלה התייחס כאמור לבקשת צווי המעצר נגדו ונגד גלנט גם בריאיון שערך שלשום ב-CNN, אז הוא אמר כי "השקענו מאמצים עצומים בהכנסת סיוע הומניטרי לעזה. אלה האשמות שאין להן שום בסיס, האשמות מהסוג שיהודים הואשמו בהן לאורך ההיסטוריה.
אינפו אינפוגריקה האשמות צו צווי מעצר האג פשע פשעי מלחמה חרבות ברזל ראש הממשלה בנימין נתניהו שר הביטחון יואב גלנט
"התובע לא בדק את העובדות, הוא פשוט עשה דה-הומניזציה למדינת היהודים", הוסיף נתניהו. לגבי ההאשמות על "הרעבה מכוונת" אמר: "הכנסנו סיוע לתוך עזה מהיום הראשון, וחמאס גנב אותו. זו הייתה ההוראה שלי מההתחלה, לעמוד בכל חוקי המלחמה. עשינו דברים שאף צבא אחר לא עשה כדי למנוע פגיעה באזרחים".
נתניהו הבהיר כי הוא "לא מתכוון ליישב מחדש את עזה", והוסיף כי "חלק מהתומכים שלי לא מרוצים מזה, אבל אמרתי כל הזמן שלא נתנחל שם בחזרה". על "היום שאחרי" אמר: "צריך להיות שם שלטון אזרחי של תושבי עזה עם פיקוח של מדינות ערב. אם יש כאלה שרוצים שנשים שם את הרשות הפלסטינית שעדיין מחנכת ילדים לשנוא את ישראל ועוזרת למחבלים - זו זכותם, אבל זו לא עמדתי".
בסיום הריאיון, נשאל נתניהו מדוע אינו מתראיין גם לתקשורת הישראלית, והוא טען בתגובה כי "עשיתי עשרות מסיבות עיתונאים עם התקשורת הישראלית, אז זה לא נכון. פגשתי גם עיתונאים ישראלים באזור רפיח לפני שלושה ימים, והם שאלו אילו שאלות שהם רצו".
בכל אופן, גם אם יוחלט להוציא צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט, אין זה אומר שהשניים ייעצרו - אלא רק אם יגיעו לאחת מ-123 המדינות (מלבד הפלסטינים) שחתומות על אמנת רומא. ארה"ב למשל, אינה כפופה, אך רבות ממדינות המערב כמו בריטניה, צרפת וקנדה דווקא כן. כאן ניתן לקרוא את רשימת המדינות המלאה.
הודעת התובע חאן על הצווים
(צילום: ICC)

חאן פרסם את בקשתו ביום שני האחרון בריאיון לרשת CNN, וכעת היא עוברת לשופטים, שיכריעו אם להוציא את צווי המעצר ונגד מי. התובע הכללי ציין כי האישומים נגד נתניהו וגלנט כוללים "הרעבה של אזרחים כשיטת לחימה כפשע מלחמה, גרימה במזיד של סבל רב או פגיעה חמורה בגוף או בבריאות או יחס אכזרי כפשע מלחמה, הריגה בזדון או רצח כפשע מלחמה, כיוון במזיד של מתקפות נגד אוכלוסייה אזרחית כפשע מלחמה, השמדה ו/או רצח לרבות בנסיבות של מקרי מוות הנגרמים כתוצאה מהרעבה כפשע נגד האנושות, רדיפה כפשע נגד האנושות, מעשים לא אנושיים אחרים נגד האנושות".
ישראל האשימה את חאן בכך שפעל בחוסר תום לב מפתיע ולא צפוי כשפרסם ברגע האחרון את ההודעה שלו. בישראל אישרו את הצהרתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שלפיה לאחרונה קיימו גורמים ישראלים קשר עם חאן ואף סיכמו שיגיע בשבוע הבא לביקור בישראל.
באותו ביקור היה אמור חאן להתרשם מהאופן שבו ישראל חוקרת את עצמה, וכיצד הוראות בית הדין הבינלאומי מוטמעות בהחלטות הצבא ואיך הדבר מתבטא במעשים גם לגבי הסיוע ההומניטרי, הוראות הפתיחה באש, הפקודות וההנחיות.
זו למעשה הייתה הפעם הראשונה שמדינת ישראל הרשמית מנהלת מגעים עם משרד התובע, למרות שישראל אינה חברה בבית הדין וסבורה שאין לו סמכות לגביה. יתרה מכך, צוות מקדים מטעם משרדו של חאן כבר היה בדרכו לישראל ונקבעו לו פגישות עם גורמים ישראלים רשמיים, אך בלינקן למעשה חשף כי אותה משלחת עדכנה את ישראל שלא עלתה על הטיסה - כשבמקביל חאן החל לדבר ב-CNN על החלטתו. בישראל חוששים שהמהלך מעיד על כך שחאן חיפש לעשות "סיבוב" על ישראל ולעשות כותרות על חשבונה – מה שמחזק את חוסר תום הלב שלו.