שר החינוך יואב קיש מהליכוד הודיע אחר הצהריים (חמישי) על ביטול רפורמת בחינות הבגרות במקצועות ההומניים, שהובילה שרת החינוך היוצאת ח"כ יפעת שאשא ביטון מהמחנה הממלכתי. הוא טען כי ההחלטה התקבלה "בתום שורה של דיונים", שבוע בלבד לאחר שהושבע לתפקיד עם הקמת ממשלת ישראל ה-37 - ולאחר שבתחילת השבוע הצהיר בנוכחות קודמתו בתפקיד: "זה לא סוד שאנחנו לא שותפים לאותה דרך. משרד החינוך ישנה כיוון" .
"ההחלטה התקבלה נוכח המשובים שהצטברו ממנהלים, גורמי המקצוע במטה ומורים, מהם עולה תמונה המצביעה על קשיים ביישום הרפורמה", נכתב בהודעת משרד החינוך. קיש אמר כי בימים האחרונים קיבל פניות מראשי ועדות המקצועות ההומניים, מכתב בחתימת אלפי מורים ומכתב מהתאגדות מנהלי בתי הספר התיכוניים שדרשו לבטל את הרפורמה. יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז, שהתנגד פומבית לרפורמה של שאשא ביטון, שיגר לו הבוקר מכתב ברכה על כוונתו לבטל את הרפורמה.

3 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
השר הנכנס ביטל את הרפורמה של השרה היוצאת. קיש ושאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"למרות שטרם נפגשנו, אני רוצה לברך אותך ולהודות לך על כך שמצאת לנכון להודיע על ביטול הרפורמה בנושא הבגרויות והלימודים של המקצועות ההומניים - ספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות", כתב לו ארז במכתב, "ציבור המורים תומך בהחלטה זו ושמח מאוד על שביטלת את הגזרה, שעלולה לפגוע קשות וללא תקנה בזהות הלאומית שלנו ובקשר שלנו לעם, לארץ ולמדינה".
ארז התכוון ל"רפורמת מח"ר - מדעי חברה ורוח", שבמסגרתה היו אמורים להתקיים בחינות בגרות חיצוניות במקצועות מתמטיקה, אנגלית ועברית בלבד. הרפומה קבעה כי במקצועות היסטוריה, תנ"ך, אזרחות וספרות לא יתקיימו מבחנים חיצוניים - ובמקום זאת תתבצע הערכה פנימית של בית הספר ועבודה רב-תחומית קבוצתית בכיתה י"ב, שתוערך על ידי גורם חיצוני. עם זאת, הרפורמה כאמור תבוטל ובמקומה תגובש חדשה.
שר החינוך קיש אמר: "מקצועות ההומניסטיקה תנ"ך והיסטוריה מהווים חלק משמעותי בעיצוב דמותו האישית והלאומית של התלמיד, אנו נשיב להם את מעמדם ואת המקום הראוי להם. ההחלטה החדשה תאפשר בראש ובראשונה להחזיר לבתי הספר ולמקצועות הללו יציבות ורציפות".
3 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
בירך על הצעד של השר קיש. יו"ר ארגון המורים רן ארז
(צילום: נדב אבס)
שאשא ביטון הגיבה ותקפה: "ממשלת באנו להרוס. קיש למד רק לפני שבוע שהוא שר חינוך והיום כבר הורס, מנתץ, מחריב. לא מעניין אותם הציבור, אלא רק מי מהם יהיה 'D9' המצטיין. מערכת החינוך נמצאת על מסלול שיוציא אותה מהמשבר שהייתה בו בשנים האחרונות בזכות רפורמות מקצועיות שאנחנו ביצענו, בתוכן הרפורמה להתחדשות הלמידה שחיזקה את המקצועות ההומניים. עכשיו קיש רוצה לדרוס את מערכת החינוך ולמכור את עתיד ילדינו רק כדי להיות נגד, לעשות דווקא, להיות ההיפך, בקיצור 'שופוני'".
בהתאם להחלטת קיש, תלמידי כיתות י' כבר בשנה זו יעברו ללמוד ולהבחן בדומה למתווה ההבחנות של תלמידי כיתות י"א השנה. לפי ההודעה, הוא כולל: "היבחנות חיצונית במקצוע הומניסטי אחד לפחות, יתר מקצועות ההומניסטיקה בהיבחנות בית ספרית". המשימות המקוונות והמבחנים שנעשים בכיתה י', יהוו חלק מהציון הפנימי. כמו כן, "התלמידים ימשיכו ללמוד ולהיבחן בבגרויות חיצוניות במקצועות: שפת אם, אנגלית, מתמטיקה ומקצועות ההגבר".
עוד נמסר בהודעה מטעם משרד החינוך כי "שר החינוך יואב קיש הנחה את צוותי המקצוע של המשרד להתכנס כדי לגבש חלופה חדשה למתווה ההיבחנות במקצועות ההומניסטיקה. המנכ"ל הנכנס יציג את המתווה החדש עד לסוף חודש מרץ 2023". על ההחלטה הודיע כבר בנאום שנשא בטקס חילופי השרים - אך היום בישר עליה באופן רשמי.
3 צפייה בגלריה
תא"ל אסף צלאל
תא"ל אסף צלאל
תא"ל אסף צלאל, המנכ"ל המיועד. "יציג תוכנית חדשה עד מרץ"
(צילום: אלעד גרשגורן)
שעות ספורות לאחר הטקס שיגרו ראשי ועדות המקצוע מכתב לקיש ובו ציינו כי המשך קיומה של הרפורמה הוא "סכנה גדולה" לעתידו של החינוך ומובילה בורות בקרב התלמידים. על המכתב חתמו יושבי ראש ועדות מקצועות ההומניים פרופ' ניצה בן דב (ספרות בחינוך הממלכתי), ד"ר עדה גבל (היסטוריה בחינוך הדתי), פרופ' שמחה גולדין (היסטוריה בחינוך הממלכתי), פרופ' נילי ואזנה (תנ"ך בחינוך הממלכתי), ד"ר אריאל זינדר (ספרות בחינוך הדתי), ד"ר אסף מלאך (אזרחות) פרופ' זהר שגב (היסטוריה בחינוך הדרוזי והצ'רקסי).
"המשך קיומה של הרפורמה במודל הנוכחי הוא סכנה גדולה לעתידו של החינוך במדינת ישראל, וכן לזהותם האזרחית והלאומית של בוגריו. היא מובילה את תלמידי ישראל לבורות בכל הנוגע לזהותם, תרבותם ומקומם בחברה, מגדילה את הפערים בין בתי הספר החזקים לאלו החלשים ותוביל, אם תמשיך, להיעלמותם המוחלטת של המקצועות ההומניים מתוכנית הלימוד", כתבו.
מטה פורום מחאת "מורי המח"ר" שיגרו עצומה עליה חתומים יותר מ-2,000 מורים המלמדים בבתי הספר התיכוניים, כולם בעלי תואר שני ומעלה בדרישה לבטל את הרפורמה שהונחתה עליהם באופן חפוז, כלשונם. המורים ניהלו מאבק זה מספר חודשים בטענה שהרפורמה מנותקת מהמציאות בשטח, תייצר ענף משגשג של קניית עבודות ומקצועות סוג א' של היבחנות חיצונית ומקצועות סוג ב' של הערכות פנימיות.