חנן בשוראי (89), ששניים מנכדיו נחטפו מקיבוץ בארי ב-7 באוקטובר ומוחזקים בשבי חמאס יחד עם אביהם, סיפר בשיחה עם ynet על תחושותיו כלפי הליך שחרור החטופים שהחל אתמול (שישי). "מבחוץ אני יציב ומבפנים מוצף מחשבות. אנחנו מצפים מאוד לחטופים", אמר.
2 צפייה בגלריה
חנן בשוראי
חנן בשוראי
בשוראי. לצד האבל, מחכה לשובם של יקיריו משבי חמאס
(צילום: שלו שלום)
ב-7 באוקטובר אבד הקשר עם בתו של בשוראי, יונת (50), בעלה ושניים מילדיהם - שנמנים כאמור בין החטופים. קרובי המשפחה של יונת קיוו שהיא בין החיים ואולי נחטפה לעזה יחד עם בעלה וילדיה, אולם 14 ימים לאחר מתקפת הפתע של חמאס, התקבלה הבשורה שגופתה נמצאה. בנם הבכור של יונת ודרור, יהלי (18), שהיה באותה העת בקומונה באזור הצפון במסגרת שנת שירות, ניצל מהתופת.
בשוראי, שכבר קרוב לחודשיים שוהה במלון בים המלח שאליו פונו חברי קיבוץ בארי, סיפר כי הוא חווה תחושות מעורבות - לצד האובדן הוא מלא בדאגה והציפייה לראות שוב את יקיריו. הוא דמות מרכזית מאוד במלון, מהלך מחויך ואומר שלום לכל מי שנתקל בו.
בשיחה עם ynet סיפר בשוראי שהכווין את בתו לעסוק בעיצוב: "הייתי נגר מקצועי, לימדתי אותה הרבה בתחום והיא השקיעה מאוד. לי קראו 'עיוני' בקיבוץ אז היא קראה למפעל שלה שנמצא בבארי 'עיונה'. היא עיצבה ארונות, שידות ודברים מעץ, היא הקימה וניהלה את הכול בשתי ידיה". הוא אמר כי התקשרו אליו שתי בחורות שעבדו עם יונת בעבר והבטיחו לו: "חנן, אנחנו נבוא ונשקם את המקום".
הוא הוסיף כי בתו "לא הייתה דברנית שלא לצורך, היה לה שיקול דעת, היא הבינה את האדם שעומד מולה, עם הסבר פנים רציני וענייני. היא ידעה להסביר בלי צעקות ומענות, הכול כמו שצריך". לדבריו, הוא מתמודד עם המצב בעזרת הרבה היגיון: "את הנעשה אין להשיב, רק בזיכרונות". כשנשאל מה היה אומר לנכדיו החטופים, ענה: "רק דברים חיוביים. שיישמרו לנפשם. קרה מה שקרה וצריכים להתאושש. צריכים להמשיך עם ראש מורם ולברך על מה שיש".
2 צפייה בגלריה
הלווייתה של יונת אור
הלווייתה של יונת אור
הלווייתה של יונת אור
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
בשוראי הוא בעל בוסתן ומטע סברסים, שאליו כבר חזר פעמיים כדי להשקותו. "הבית שלנו אפילו לא נפגע, בעצם אולי רק חור אחד של כדור, הבית ובוסתן מחכים לנו. הבית של יונת ודרור נמצא בשכונת הכרם, הם היו השורה הראשונה על הגדר והלכו כצאן לטבח", ציין.
"73 שנים שאני גר בבארי. היינו ביחסים טובים פעם עם עזה. אפילו שני פועלים שלי בנגריה היו עזתים. כשחמאס עלה לשלטון הכול השתנה", אמר בשוראי. "לא האמנתי שיקרה מה שקרה ב-7 באוקטובר. השאננות של הממשלה ושל מערכת הביטחון המיטה את החורבן הזה. בחמאס התכוננו הרבה כך שהם ידעו לאיזה בית ללכת, איזה אנשים, דבר אחרי דבר כדי לחסל הכול".
הסב, שמקווה שבני משפחתו ישובו במהרה, ציין כי "עדיין מרגיש תחושת הפקרות קשה. גם היום, 90 הרוגים בבארי. איך אפשר להתגונן? הלכנו כצאן לטבח. אנחנו נתאושש מזה, אבל אפילו עוד לא ליקטתי את כל שמות ההרוגים".
במסגרתה העסקה שאישרה הממשלה, צפויים להשתחרר 50 חטופים תוך ארבעה ימים שבהם תהיה הפוגה בלחימה ברצועת עזה - שאתמול שוחררו 13 מהם. זהות כל המשוחררים עדיין אינה ידועה, אבל אלו צפויים להיות ילדים, האימהות שנחטפו איתם, ונשים מבוגרות - האבות יישארו מאחור.