קבינט המלחמה, הקבינט המורחב והממשלה יתכנסו הערב (יום שלישי) לאשר את עסקת החטופים, שצפויה לצאת לפועל לקראת סוף השבוע.
העסקה צפויה לכלול שחרור של 50 חטופים ישראלים על-ידי חמאס, שיעשה מאמץ לשחרר 20 נוספים. בתמורה לשחרור 50 החטופים הראשונים, ישראל מסכימה לארבעה ימי הפוגה במלחמה - בשונה מהדרישה המקורית של חמאס לחמישה ימים. ואולם, יש הסכמה שאם חמאס ישחרר עוד 20 חטופים - ניתן יהיה להוסיף עוד שני ימי הפוגה. עם זאת, בישראל נערכים לאפשרות שימי ההפוגה יתארכו מעבר לשישה ימים, בהתאם לשחרור חטופים. את הזימון לישיבת הממשלה והקבינט השרים שמעו בתקשורת.
הכותרת
המסרים השקטים של מוחמד בן סלמאן
21:52
בשלב זה מסתמן כי שרי הליכוד, המחנה הממלכתי והמפלגות החרדיות יתמכו בעסקה - כך שצפוי לה רוב בממשלה ובקבינט המורחב. עם זאת, חברים בציונות הדתית ובעוצמה היהודית הביעו הסתייגות, כשבינתיים פרטי העסקה המלאים טרם נחשפו בפניהם. בצה"ל תומכים באישור העסקה.
שר בליכוד אמר כי "אנחנו צפויים לקבל עסקה שכבר גובשה. ההערות ניתנו עד הרגע הזה וההערכה היא שמה שיוצג לנו זה הכי טוב שאפשר היה להשיג. אם אין משהו חריג מאוד מאוד, אין סיבה שנצביע נגד. מה שכן, יהיו הרבה שאלות לגבי מצב החטופים, הבנת הסיטואציה". במקביל, מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי כינס את פורום המנכ"לים של משרדי הממשלה, "להיערכות לטיפול וסיוע בכלל ההיבטים האזרחיים הנדרשים".
3 צפייה בגלריה
פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ללוחמי מילואים גדוד 8101
פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ללוחמי מילואים גדוד 8101
נתניהו ולוחמי המילואים, היום. "מקווה שיהיו בשורות טובות בקרוב"
3 צפייה בגלריה
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
הפגנה לשחרור החטופים. הרשימה לא כוללת חטופים שאין להם אזרחות ישראלית
(צילום: רויטרס /Ammar Awad)
על פי ההסכם, ישראל מתחייבת להימנע מפעילות אווירית ברצועה במשך שש שעות בכל יום בימי ההפוגה הראשונים שבהם חמאס ינסה לאתר את שאר החטופים. חמאס התעקש על זה כדי שישראל לא תוכל להתחקות אחרי מיקומם. ההנחה בישראל שחלק מ-20 החטופים הנוספים הם ילדים ואימהות שלא ישוחררו בהתחלה. הרשימה אינה כוללת זרים שאין להם אזרחות ישראלית, ולא ברור מה יקרה אם חמאס יאתר פחות חטופים. ההערכה היא שהעסקה תכלול גם נשים מבוגרות. לא ברור אם גם נשים צעירות ייכללו בהסכם.
בתמורה לעסקה ישראל תשחרר כ-150-140 אסירים פלסטינים - נשים ונערים - כלומר שלושה אסירים על כל חטוף שישוחרר, וכן תאפשר הכנסה של דלק לרצועה והגדלה של הכנסת הסיוע ההומניטרי. לחמאס תמריץ לשחרר חטופים נוספים כדי להביא לשחרור אסירים, וגם כדי להאריך את ימי ההפוגה. ישנה אפשרות שמספר המשוחררים יגיע עד ל-100. במקרה כזה ישראל תשחרר 300 אסירים וימי ההפוגה יגיעו עד לעשרה ימים - כלומר יום הפוגה לכל עשרה משוחררים, ושלושה אסירים על כל חטוף ישראלי מעבר ל-50 שישוחררו.
לפי המידע העדכני, ברצועת עזה נמצאים 236 חטופים ישראלים, בהם 40 ילדים ו-13 אימהות. ההערכה בישראל שבידי חמאס 80 חטופים שעונים על הקריטריונים של העסקה: ילדים, אימהות ונשים מבוגרות. בסך הכול, ישראל צפויה להעביר לחמאס 240 אסירים ולהתחייב לשמונה ימי הפוגה. אם חמאס יפתיע וישחרר חטופים נוספים מעבר ל-50, הם יקבלו אסירים וימי הפוגה נוספים. ראש המל"ל צחי הנגבי העביר היום הודעה לשרים לפיה אישור העסקה נמצא על סדר היום של קבינט המלחמה, הקבינט המורחב וישיבת הממשלה. "אם יאושר המתווה, יינתן לציבור פרק זמן של 24 שעות לערער על ההחלטה", כתב הנגבי.
בממשלה, בינתיים, ישנם חילוקי דעות לגבי העסקה. מעוצמה יהודית נמסר כי יו"ר המפלגה השר איתמר בן גביר "מקיים התייעצויות ומכנס ישיבת סיעה" בנוגע לעמדתה בנושא, ויש מי ששוקל להתנגד. השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) העבירה מכתב למזכיר הממשלה שבו דרשה "לקבל בכתב את עמדת צה"ל ושב"כ, מפורטת ומנומקת, לכל אחד מפרטי העסקה המתגבשת, וזאת בטרם ישיבת הממשלה שתתקיים ב-20:00". במקביל, ראש האופוזיציה יאיר לפיד קיבל עדכון ביטחוני מהמזכיר הצבאי של רה"מ, אלוף אבי גיל.
3 צפייה בגלריה
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
משפחות החטופים מחוץ לקריה, אמש
(צילום: דנה קופל)
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום לעסקה ואמר: "אנחנו מתקדמים. אני לא חושב שכדאי להכביר במילים, אפילו לא ברגע הזה, אבל אני מקווה שיהיו בשורות טובות בקרוב". לאחר מכן נודע שקבינט המלחמה יתכנס ב-18:00, המורחב ב-19:00 והממשלה ב-20:00 - כולן בקריה. אלה שלושת הפורומים שבהם צריך להתקבל אישור העסקה.
נתניהו, שפגש היום לוחמים מגדוד מילואים 8101 של חטיבת אלכסנדרוני, חזר על יעדי המבצע: "חיסול חמאס, לא עוצרים עד שמבצעים. יעד שני - החזרת החטופים, אנחנו מתקדמים. יעד שלישי, להבטיח שמה שהיה בעזה לא יחזור".
לדברי נתניהו, "אנחנו רוצים להחזיר את הביטחון, נפעל ונשיג את החזרת הביטחון גם לדרום וגם לצפון. המכשיר העיקרי שיש לנו, זה הרוח של עם ישראל שמתבטאת בחיילים, מפקדים שבאים מכל חלקי החברה הישראלית, פשוט עוצמה אדירה. אני רוצה להצדיע בפניכם ולהגיד לכם אנחנו ממשיכים עד הניצחון. תודה רבה לכם מקרב לב, תמסרו גם למשפחות".
שר הביטחון יואב גלנט קיים היום הערכת מצב באוגדת עזה, ביקר בחמ"ל התצפיות של נחל עוז שהוקם במפקדת האוגדה ושוחח עם התצפיתניות. "אני חושב שאנחנו כולנו נידרש להכרעות קשות, חשובות בימים הקרובים", אמר גלנט בביקורו. "אין רגע שבו לאורך כל המערכה הזו, 45 יום, אני לא חושב על החטופים ואני לא רואה לנגד עיניי את הפנים שלהם, של הילדים, של החיילות, של הנשים, של החיילים, של המבוגרים, של ניצולי השואה, של כמי שנמצא כאן. אני יודע איזה קושי עובר עליו, איזה קושי עובר על המשפחות. עבורי להביא להחזרת החטופים זאת מטרה עליונה שאעשה כל מאמץ על מנת להגיע אליה".

נתניהו וקבינט המלחמה פגשו אתמול נציגים ממשפחות החטופים, בפגישה שארכה כשלוש שעות. ראש הממשלה אמר אמש לאחר הפגישה כי "יחד עם קבינט המלחמה נפגשתי הערב עם משפחות החטופים שנמצאים תמיד בליבי ומנחים את פעולותיי. השבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה - ואני מחויב לה. אני אומר בשם כולנו: אנחנו מגויסים לזה. אני אחראי, יחד עם חבריי, על השבת החטופים. לא נרפה מהמשימה להשבתם וזאת האחריות שלי ושל קבינט המלחמה".
חלק מהמשפחות, לעומת זאת, סיפרו בתסכול: "רצינו לשמוע על עסקה. חיכינו לתשובות לשאלות שלנו, אבל הם לא ענו". דיצה אור, אימו של אבינתן, יצאה מהפגישה מעט לפני סיומה וסיפרה כי מאז שבנה נחטף "הוא נבלע בחשיכה. אין לנו עליו אף ידיעה, שום דבר". היא הסבירה כי העסקה המדווחת בימים האחרונים בכלי תקשורת בארץ ובעולם, ולפיה ישחררו אימהות וילדים, מסכנת את בנה: "מה שאמרתי בפנים זה שמי שיסכים עכשיו לעסקה חלקית, הוא רוצח את הבן שלי. הוא לא יראה אור יום. לא תהיה פעימה שנייה".
קטאר התייחסה היום למשא ומתן בין ישראל לחמאס, ומסרה כי הם "מעולם לא היו קרובים יותר להסכם". בינתיים, חליל אל-חיה, סגנו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, אמר בהצהרה לתקשורת כי "אנו עדיין ממתינים לתגובת הכיבוש בנוגע להסכם ההפוגה ההומניטרי". לדברי אל-חיה, "מסרנו את תגובתנו למתווכים המצרים והקטרים. הם עושים מאמצים משמעותיים להגיע להסכם הפסקת אש הומניטרית".