נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, אסתר חיות, חתמה את פסק דינה בעניין ביטול עילת הסבירות במענה לביקורת שהוטחה בבג"ץ על עיתוי פרסום פסק הדין, בזמן המלחמה ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
דיון בג"ץ בחוק הנבצרות
חיות בדיון בבג"ץ בחוק הנבצרות
(צילום: מארק ישראל סלם)
"כחודש לאחר שהתקיים הדיון בעתירות, התרגשה עלינו מתקפת טרור אכזרית ומאז נתונה מדינת ישראל במלחמה קשה ונחושה נגד ארגוני הטרור המבקשים לכלותינו", כתבה. "אנו נושאים תפילה לשלום החיילות, החיילים ואנשי כוחות הביטחון המחרפים את נפשם למען ביטחון המדינה וכן לשובם של החטופות והחטופים לביתם במהרה".
חיות הבהירה: "גם בשעה הקשה הזו, על בית המשפט למלא את תפקידו ולהכריע בסוגיות המובאות לפתחו, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בסוגיות הנוגעות למאפייני הזהות הגרעיניים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. לכך מתווספת העובדה כי פרסום הכרעתנו במועד הנוכחי מתחייב על פי סעיף 15(א) לחוק בתי המשפט, בהינתן מועד פרישתה של השופטת בדימוס ברון ומועד פרישתי שלי מכס השיפוט".
כאמור, פסק הדין הביא לביקורת חריפה בקואליציה, בין היתר בקרב יוזמי ומקדמי המהפכה המשפטית. ראשון המגיבים היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטען שמדובר בפסיקה "אנטי דמוקרטית" ולא-חוקית לכאורה. בהמשך תקף את בג"ץ גם שר המשפטים יריב לוין: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית. השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון. מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת ההחלטות".
לוין הוסיף: "פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות".