התוצאה הייתה ידועה לנוכח ההדלפה של פסק הדין, והתגובות להכרעה הדרמטית של בג"ץ - שפסל ברוב של 8 מול 7 שופטים את ביטול עילת הסבירות - עוררה תגובות סוערות מיד עם פרסומה. בימין תקפו מקיר לקיר את השופטים, תוך טענה שהם "מנותקים מהעם" בפסק הדין הדרמטי שמתפרסם בעת מלחמה, אך התגובות היו זהירות ביחס לאיומים שנשמעו לפני 7 באוקטובר - בעוד מתנגדי המהפכה המשפטית בירכו על ההחלטה והצהירו שמדובר בניצחון בקרב על הדמוקרטיה.
• לקריאת פסק הדין המלא של 15 שופטי בג"ץ - לחצו כאן • לתקציר פסק הדין - לחצו כאן
12 צפייה בגלריה
לוין והנשיאה בדימוס חיות. שר המשפטים תקף את בג"ץ, אבל הבטיח שבגלל המלחמה יפעל ב"איפוק ואחריות"
לוין והנשיאה בדימוס חיות. שר המשפטים תקף את בג"ץ, אבל הבטיח שבגלל המלחמה יפעל ב"איפוק ואחריות"
לוין והנשיאה בדימוס חיות. שר המשפטים תקף את בג"ץ, אבל הבטיח שבגלל המלחמה יפעל ב"איפוק ואחריות"
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
בין ראשוני המגיבים היה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטען שמדובר בחוק "אנטי דמוקרטי" ולא-חוקי לכאורה. ב"כוח קפלן" - מראשי ארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית - מיהרו מנגד לברך ולהכריז ש"מיליונים שיצאו לרחובות" ניצחו במאבק להגנת הדמוקרטיה.
דקות אחרי בן גביר תקף את בג"ץ גם שר המשפטים יריב לוין - מי שיזם את המהפכה המשפטית - אך הוא לא קרא להפר את פסק הדין: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית", האשים לוין, אף שהשופטים נדרשו על פי חוק לפרסם את פסק הדין בפרק זמן של שלושה חודשים מאז קיום הדיון בעתירות.
"השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון", טען שר המשפטים. "מצב בו אי-אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת ההחלטות". לוין הבטיח: "פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות".
בדומה ללוין, גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה - מי שאיים בעבר שהכנסת "לא תקבל בהכנעה את רמיסתה" - אותת שלפחות כל עוד המלחמה נמשכת, הקואליציה לא תפעל נגד בית המשפט. "המובן מאליו הוא שלבית המשפט העליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד. המובן עוד יותר מאליו הוא שלא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה", מסר אוחנה.
12 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר. מבין ראשוני המגיבים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בהמשך: "החלטת בג"ץ חותמת שנה קשה של מריבה שקרעה אותנו מבפנים והובילה לאסון הנורא בתולדותינו. מקור כוחה של מדינת ישראל, הבסיס לעוצמה הישראלית, היא העובדה שאנחנו מדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית, שומרת חוק".
לדברי לפיד, "בית המשפט העליון מילא היום נאמנה את תפקידו בשמירה על אזרחי ישראל, ואנחנו נותנים לו גיבוי מלא. אם ממשלת ישראל שוב תתחיל את המריבה על בית המשפט העליון אז הם לא למדו כלום. לא למדו כלום בשביעי לאוקטובר, לא למדו כלום מ-87 יום של מלחמה על הבית".
אחריו הגיב גם השר בני גנץ, יו"ר המחנה הממלכתי, שאמר כי "ערב 7.10 החברה הישראלית הגיעה למקומות קיצוניים, לפילוג ושיח שנאה שהיה אסור להגיע אליהם. את פסק הדין חובה לכבד, ואת הלקח מההתנהלות בשנה האחרונה חובה להפנים - אחים אנחנו, לכולנו גורל משותף. אלו לא ימים לניגוחים פוליטיים, אין היום מנצחים ומפסידים. היום יש לנו רק מטרה אחת משותפת - לנצח במלחמה, ביחד". הוא ציין כי "אחרי המלחמה, נידרש להסדיר את מערכת היחסים בין הרשויות ולחוקק חוק יסוד חקיקה שיעגן גם את מעמד חוקי היסוד. נעשה זאת בהסכמה רחבה, תוך כבוד בין כל אזרחי ישראל. גם זה יהיה חלק מהניצחון שלנו כמדינה וכחברה".
12 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד. "העליון מילא תפקידו נאמנה"
(צילום: עמית שאבי)
12 צפייה בגלריה
בני גנץ הצהרה לתקשורת במועצה האזורית חוף אשקלון
בני גנץ הצהרה לתקשורת במועצה האזורית חוף אשקלון
"אחרי המלחמה נידרש להסדיר את היחסים בין הרשויות, אך בהסכמה"
(צילום: תומר שונם הלוי)
גם במפלגת הליכוד תקפו את בג"ץ - ללא הבטחה לתגובה מצד המערכת הפוליטית - בהודעה שסביר להניח שפורסמה בהסכמת ראש הממשלה בנימין נתניהו. "מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה"ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה. החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה", נמסר בהודעת הליכוד.
השר בן גביר, שהיה כאמור ראשון המגיבים, מסר בהודעתו הערב: "בזמן שמדי יום לוחמינו מוסרים נפשם למען עם ישראל בעזה, החליטו שופטי בג"ץ להחליש את רוחם ולפגוע בהם בראש ובראשונה. פסק הדין של בג"ץ הוא אינו חוקי, וכולל ביטול חוק יסוד באופן תקדימי, בהיעדר מקור לסמכות חוקית, תוך ניגוד עניינים של השופטים. מדובר באירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי - ובשעה זו, מעל הכול, בפסק דין שפוגע במאמץ המלחמתי של ישראל מול אויביה".
ב"כוח קפלן" מסרו בתגובה לפסיקת בג"ץ: "היום הסתיים פרק בקרב להגנת הדמוקרטיה - בניצחונם של אזרחי ואזרחיות ישראל. כעת יש לכבד את הפסיקה ולהתאחד כל העם סביב ערכי מגילת העצמאות". עוד מסרו בארגון המחאה: "אנו מברכים על החלטת שופטי בג"ץ שפסלו את החוק הדיקטטורי והבהירו כי יש לבג"ץ את הזכות ואת החובה להחיל ביקורת שיפוטית על פעילות הכנסת, ובכללה חוקי יסוד. זוהי השעה להודות למיליונים שיצאו לרחובות והגנו בגופם על הדמוקרטיה הישראלית, על ערכי מגילת העצמאות ועל שומרות ושומרי הסף".
12 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב
הפגנה בתל אביב
הפגנה בקפלן נגד המהפכה המשפטית לפני פרוץ המלחמה, בחודש ספטמבר
(צילום: רויטרס /Ilan Rosenberg)
ב"כוח קפלן" הוסיפו: "קרבה השעה בה האחראים לניסיון ההפיכה נגד הדמוקרטיה יצטרכו לפנות את מקומם מהציבוריות הישראלית ולתת לעם לבחור הנהגה שתתקן את הנזקים שהשאירו אחריהם".

שקד מבקרת את השופטים, ותוקפת את הממשלה

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, מי שפעלה בתקופתה לשנות את הרכב בית המשפט העליון לכיוון שמרני יותר אך הביעה הסתייגות מהמהפכה המשפטית, מתחה ביקורת קשה על פסק הדין - אך הפנתה אצבע מאשימה לממשלת נתניהו. "ממשלת ה'ימין על מלא' אחראית גם היא למהפכה החוקתית השנייה. זו האמת. התוצאה העגומה הערב מדברת בעד עצמה. כל שצריך הוא להישיר מבט למציאות", מסרה שקד.
לדברי שקד, הכרעת הרוב בבג"ץ היא "פסיקה רעועה מבחינה משפטית, מטלטלת מבחינה משטרית ועל רקע המצב במדינה - בעיקר מקוממת. לטעמי, בימים אלה שחיילינו מאוחדים בחזית ומצפים לאחדות דומה בעורף - לא היה מקום לפרסום כה נמהר של פסק דין שנוי במחלוקת שכזה".
השרה לשעבר הוסיפה, בביקורת שהופנתה לממשלה שקידמה בכל הכוח את המהפכה המשפטית עד לפרוץ המלחמה, כי "שינויים במערכת המשפט יש לבצע בעבודה סיזיפית, צעד אחר צעד, בתהליך אבולוציוני - לא בהצהרות פומפוזיות, ציוצים וחרחור מדנים".
12 צפייה בגלריה
שקד ובנט. היא תקפה את ממשלת הימין "על מלא" שאחראית לדבריה למהפכה חוקתית שנייה, הוא קרא לפתרון מוסכם ב"עתיד הקרוב"
שקד ובנט. היא תקפה את ממשלת הימין "על מלא" שאחראית לדבריה למהפכה חוקתית שנייה, הוא קרא לפתרון מוסכם ב"עתיד הקרוב"
שקד ובנט. היא תקפה את ממשלת הימין "על מלא" שאחראית לדבריה למהפכה חוקתית שנייה, הוא קרא לפתרון מוסכם ב"עתיד הקרוב"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מי שהיה שותפה הפוליטי של שקד, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, כינה את פסק הדין "כוחני" - אבל הדגיש כי גם החקיקה שבוטלה הייתה כזו, וקרא למצוא פתרון בהסכמה רחבה "בעתיד הקרוב". בהודעה מטעם בנט נמסר: "עם ישראל צריך להתרכז בניצחון על האויב ובהשבת הביטחון לאזרחי ישראל. את זה לא ניתן לעשות כשאנחנו אוחזים זה בגרונו של זה. זה זמן ללכידות. כללים חוקתיים לא מכוננים בחקיקה כוחנית ולא בפסיקה כוחנית. בעתיד הקרוב נצטרך לכונן את כללי המשחק החוקתיים בהסכמה רחבה, דבר אפשרי בהחלט".
מתקפה על בג"ץ הגיעה משלל תומכי המהפכה המשפטית, ובין היתר שר התקשורת שלמה קרעי האשים כי "את חיות וחבריה מעניין רק דבר אחד, והוא ביצור יסודות האריסטוקרטיה המשפטית של בג"ץ". לטענתו, "כדי ששמה יהיה חתום על המהפכה החוקתית החדשה של בג"ץ, אצה רצה הגברת והוציאה פסק דין שנוי במחלוקת ציבורית עמוקה, בו בזמן שלוחמים רבים המחרפים את נפשם במלחמה על מולדתנו, מתנגדים לשינוי המשטרי המסוכן הנמצא בבסיסו".
12 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
רגב. "דגל שחור מתנוסס מעל ההחלטה המנותקת הזו!"
(צילום: מוטי קמחי)
גם השר אופיר אקוניס תקף בחריפות: "מבקש סליחה מכל כוחותינו על התנהגות בג"ץ בעת מלחמה. בושה וחרפה!". השר אבי דיכטר אמר: "רק שופט הסבור שהוא מורם מעם, יכול להיות במהלך מלחמה כל כך מנותק מהעם".
השרה מירי רגב האשימה מצדה: "בית המשפט מנצל באופן ציני את תקופת המלחמה ומוציא פסיקה שמבטלת את קולו של העם. יש לי הרבה מה לומר על ההחלטה המנותקת הזו שעליה מתנוסס דגל שחור! אבל זה לא הזמן לעסוק בזה. הילדים, האחים וההורים שלנו, נלחמים כרגע למען המדינה מול אויב אכזר. אנחנו עסוקים בהחזרת החטופים וחיסול החמאס. זה הזמן להיות יחד, ורק כך ננצח.".
כמו רגב, גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' טען כי "דגל שחור" מתנוסס מעל פסק הדין, אותו כינה "קיצוני, מפלג וחסר סמכות". לדבריו, "חבל שיש מי שהשבעה באוקטובר לא שינה משהו בדרכיו ופועל בחוסר אחריות כלפי החברה הישראלית בזמן שכולנו בחזית ובעורף מאוחדים למען הניצחון".
12 צפייה בגלריה
השופטים התמוכים בפסילת חוק עילת הסבירות
השופטים התמוכים בפסילת חוק עילת הסבירות
(מתוך אתר הרשות השופטת השופטים)
12 צפייה בגלריה
השופטים המתנגדים לפסילת חוק עילת הסבירות
השופטים המתנגדים לפסילת חוק עילת הסבירות
(מתוך אתר הרשות השופטת השופטים)
ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי תקף גם הוא את פסק הדין, ואמר שביטול חוק יסוד ברוב דחוק בקרב השופטים הוא בעצמו "אינו סביר" - אך הדגיש שיש לציית לפסיקה של בג"ץ. "מדינת ישראל במלחמה ואין דבר חשוב יותר מאשר לשמור על אחדות העם בעת הזו. על כולנו לעשות כל מאמץ על מנת שלא לחזור למה שהיה כאן לפני ה-7.10". לדבריו, "את המצב הזה נתקן בכנסת הבאה בהסכמה רחבה. בואו כולנו נקח נשימה עמוקה, נכנס לפרופורציות וננהג בתבונה. עת מלחמה".
במחנה המרכז-שמאל נשמעו כמובן ברכות לפסיקה. יו"ר מפלגת העבודה הפורשת מרב מיכאלי צייצה ברשת X: "אין אמירה ברורה יותר לכל מחרבי ומהרסי הדמוקרטיה. הדמוקרטיה הישראלית לא תוותר. עילת הסבירת תהיה חלק ממנה. ישראל היא לא דיקטטורה".
12 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
בש"ס קראו "לכלל הציבור לשמור על האחדות בפרט בעת שחיילינו מחרפים את נפשם בשדה הקרב"
(צילום: שלו שלום)
גם במפלגת ש"ס הביעו ביקורת על הפסיקה, בהודעה מתונה יחסית: "פסיקת בג"ץ התקדימית הפוסלת לראשונה חוק יסוד של הכנסת, על חודו של קול, הוא אירוע מצער וקשה, הממשיך לכרסם תחת עקרון הפרדת הרשויות, פוגע במעמדה של הכנסת ובאימון הציבור במערכת המשפט. פסיקה כזו בעיצומה של מלחמה קשה, כאשר הלכידות והאחדות בעם חיונית יותר מאי פעם, מחלישה את המאמץ המלחמתי ומשיבה את הקרע בעם שחווינו לפני ה-7 באוקטובר".

ליברמן: "בערב קשה זה ראוי שנדבר על עמיחי שנפל על הגנת המולדת"

בש"ס הביעו גם צער על כך שהיוזמה של יו"ר המפלגה אריה דרעי לחקיקת בזק שתאפשר לדחות את פרסום פסק הדין לא התקבלה, אף שהוצעה רק אתמול ואף שהקואליציה ידעה היטב שפסק הדין יפורסם בתקופה הזו כבר זמן רב. בש"ס הדגישו כי "למרות זאת, ש"ס קוראת לכלל הציבור לשמור על האחדות בפרט בעת שחיילינו מחרפים את נפשם בשדה הקרב".
יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, מסר בתמצות: "לא נלחמים בבית כשיש מלחמה על הבית. עם ישראל חי. יחד ננצח".
12 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"עוד יהיה מספיק זמן לוויכוחים, עכשיו זו השעה לנצח". ליברמן
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ביקש גם הוא לזכור שיש מלחמה כעת: "כפי שכבר אמרתי, הקיבוצניק והמתנחל שנלחמים כעת על הבית בטנק אחד בשדה הקרב, אולי לא מסכימים על הכול, אבל על דבר אחד הם בטוח מסכימים - אם לא נהיה תלויים זה בזה, נהיה תלויים זה לצד זה. מספר דקות לפני תוצאות פסיקת בג"ץ, הותר לפרסום שמו של חלל צה"ל במיל' עמיחי ישראל יהושע אוסטר בן 24 מקרני שומרון, שנפל על הגנת המולדת, ראוי שעליו נדבר בערב קשה זה. יהיה עוד מספיק זמן לוויכוחים בינינו, עכשיו זו השעה לנצח".

העותרת נגד ביטול עילת הסבירות: "יום היסטורי, לציבור כוח אדיר"

התנועה לאיכות השלטון, העותרת הראשית נגד ביטול עילת הסבירות, מסרה בתגובה לפסיקת בית המשפט: "מדובר בפסק דין היסטורי. ממשלה ושרים שביקשו לפטור את עצמם משלטון החוק - התבשרו שיש שופטים בירושלים. שיש דמוקרטיה. שיש הפרדת רשויות. שהמבצר - כמו שקרא לו ראש הממשלה שעבר מנחם בגין - עדיין עומד על תילו. בית המשפט העליון קבע היום שהממשלה והעומד בראשה לא יכולים לפעול בחוסר סבירות קיצוני. זהו יום היסטורי - ניצחון ציבורי אדיר של שוחרי הדמוקרטיה".
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר: "המאבק הציבורי האיתן וההתנגדות החריפה לחוקים המסוכנים הללו בהפגנות, במחאות ובעתירות לבית המשפט העליון, מלמדות על הכוח הציבורי האדיר שיש לנו בידיים. הישרנו מבט על השחיתות והיא השפילה את מבטה. אנחנו מודים לבית המשפט על ההחלטה החשובה. נעשה הכול כדי להמשיך ולתקן את המדינה ולשמור על הדמוקרטיה".