שגריר ישראל ברוסיה, אלכס בן צבי, זומן הערב (ראשון) לשיחת הבהרה במשרד החוץ במוסקבה, כשברקע הזעם שהביע הממשל הרוסי בעקבות הגינויים החריפים של שר החוץ יאיר לפיד לפלישה הרוסית לאוקראינה. לא ברור עדיין אם בכוונת מוסקבה לנזוף באופן רשמי בשגריר.
3 צפייה בגלריה
אלכס בן צבי
אלכס בן צבי
שגריר ישראל ברוסיה, אלכס בן צבי
ביום שישי בערב, ובאיחור לא מוסבר של שבוע, רוסיה תקפה את לפיד על הגינוי שהשמיע נגדה במסגרת החלטתו לתמוך בהשעייתה של מוסקבה ממועצת זכויות האדם של האו"ם. בהודעה שפרסם משרד החוץ במוסקבה נטען כי הגינוי היה "ניסיון שהוסווה בצורה גרועה לנצל את הסיטואציה באוקראינה על מנת להסיט את תשומת לבה של הקהילייה הבינלאומית מאחד הסכסוכים הלא-פתורים הממושכים ביותר - הסכסוך הישראלי-פלסטיני".
עוד נטען כי מוסקבה "מצרה" על מה שכינתה "ההודעה האגרסיבית" שפרסם לפיד ב-7 באפריל, אז החליטה עצרת האו"ם, ברוב קולות, להשעות את רוסיה ממועצת זכויות האדם. באותה הודעה מסר לפיד כי ישראל תמכה בהשעיית רוסיה בגלל מה שכינה "הפלישה הבלתי מוצדקת" לאוקראינה ו"הרג אזרחים חפים מפשע". לפיד הדגיש אז כי "ההצבעה אינה משנה את עמדתנו כלפי המועצה לזכויות אדם, שהיא גוף קיצוני, פגום מוסרית, מוטה ואנטי-ישראלי במהותו אשר מנוצל מאז הקמתו בידי המדינות המפרות הראשיות את זכויות אדם בעולם ככלי פוליטי, בין היתר כדי לתקוף את ישראל".
בלשכת לפיד מסרו אתמול כי לא יגיבו להודעה הרוסית. בישראל הייתה אז אופטימיות לאור העובדה כי ההודעה הרוסית התקיפה פורסמה על ידי הדוברות של משרד החוץ הרוסי - ולא הייתה חתומה עלי ידי פקיד בכיר כלשהו במוסקבה, דבר שעשוי היה להעיד על החומרה שבה תופסים שם את דברי לפיד. בנוסף, ההודעה הזו לא הזכירה כלל את סוריה שבה ממשיכה ישראל לפי דיווחים זרים לתקוף - כך שבישראל רואים בהודעה רק ניסיון "לשחרר קיטור" מצד הרוסים.
3 צפייה בגלריה
אוקראינה ב עיירה בוצ'ה ליד קייב ששוחררה מכיבוש של רוסיה
אוקראינה ב עיירה בוצ'ה ליד קייב ששוחררה מכיבוש של רוסיה
לפיד וההרס בעיירה בוצ'ה באוקראינה. גינה את "פשעי המלחמה" של רוסיה
(צילום: רויטרס, ניב מוסמן, לע״מ)
בגינוי הרוסי נכתב עוד כי בניגוד להחלטות רבות של מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו"ם, ממשלת ישראל ממשיכה בכיבוש "הבלתי חוקי ובסיפוח הזוחל של שטחים פלסטינים וכתוצאה מכך למעלה מ-2.5 מליון פלסטינים בגדה המערבית חיים במובלעות מפוזרות המנותקות מהעולם החיצון. רצועת עזה הפכה בעצם לכלא פתוח ששני מיליון תושביו נאלצו לשרוד כמעט 14 שנה בתנאי המצור הימי, האווירי והיבשתי שהטילה ישראל. ראוי לציין גם שהמהלך של ישראל לשמור על הכיבוש הארוך ביותר בהיסטוריה העולמית שלאחר המלחמה מתבצע תוך שיתוף פעולה שבשתיקה של מדינות המערב המובילות ובתמיכתה בפועל של ארצות הברית".
במהלך השבועות האחרונים, נזכיר, פרסם לפיד כמה וכמה גינויים לפלישה הרוסית לאוקראינה. בתחילת החודש אף היה לראשון בישראל שמכנה את פעולותיו של הנשיא ולדימיר פוטין באוקראינה "פשע מלחמה", על רקע הזעם בעולם מתמונות גופות האזרחים שידיהם נקשרו ואשר התגלו שרועות ברחובות העיירה בוצ'ה שליד קייב. בציוץ שפרסם אז כתב לפיד כי "אי אפשר להישאר אדיש אל מול התמונות המחרידות שהתגלו בבוצ'ה אחרי שהצבא הרוסי עזב את המקום". שר החוץ הוסיף כי "פגיעה מכוונת באוכלוסייה אזרחית היא פשע מלחמה ואני מגנה אותה נחרצות".
בניגוד אליו, ראש הממשלה נפתלי בנט היה זהיר הרבה יותר בגינויים שפרסם. תחילה נמנע בנט בכלל מלגנות את רוסיה, בתקופה שבה עוד ניסה לתווך בין קייב למוסקבה ולהביא להפסקת אש, ניסיון שממנו ככל הנראה פסק בעקבות התמקדותו בגל הטרור שפוקד את ישראל. לאחר מכן השמיע בנט גינויים יותר נועזים. בעקבות הזוועות שהתגלו בבוצ'ה אמר אז בנט: "יש מלחמה באירופה. שוב מדינה גדולה וחזקה פולשת בלי שום הצדקה לשטחה של מדינה קטנה וחלשה יותר. שוב נספגת האדמה בדמם של חפים מפשע. התמונות והעדויות שמגיעות מאוקראינה מחרידות. הכוחות הרוסים ביצעו פשעי מלחמה נגד אוכלוסייה אזרחית חסרת מגן. אני מגנה בצורה נחרצת את פשעי המלחמה האלה".
3 צפייה בגלריה
מטוס קרב f-16 חיל האוויר צה"ל מעל אשדוד
מטוס קרב f-16 חיל האוויר צה"ל מעל אשדוד
הרוסים טענו: שני מטוסי F-16 של צה"ל שיגרו טילים בתקיפה בסוריה ביום חמישי. תמונת ארכיון
(צילום: AFP)
אמש, ופחות מיממה לאחר שתקפו את לפיד, חשפו הרוסים פרטים מהתקיפה בסוריה ביום חמישי האחרון, דבר שלא עשו כבר תקופה ארוכה. לפי התקשורת המקומית, סגן מפקד הכוחות הרוסיים בסוריה, אולג ז'ורבלב, אמר כי שני מטוסי F-16 של חיל האוויר שיגרו לפני שלושה ימים שני טילים מונחים מרמת הגולן ליעדים במחוז דמשק. לפי הטענה הרוסית, אחד הטילים הושמד בסיוע מערכת ההגנה האווירית הרוסית באק M2E. באותה תקיפה, אמרו הסורים והרוסים, נגרם נזק לרכוש בלבד.