תגובות חריפות באופוזיציה למתקפה של שרי הקבינט המדיני-ביטחוני הלילה על הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר): "ההדלפות מהקבינט אמש הן חרפה ועוד הוכחה שהקבינט הזה מסוכן. מדינת ישראל חייבת להחליף את הממשלה והעומד בראשה. האנשים האלה אינם ראויים להקרבה ולגבורה של לוחמי ולוחמות צה"ל, ולא יוכלו להוביל הכרעה אסטרטגית. הם צריכים ללכת. עכשיו".
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנסה כדי לדון בסוגיית "היום שאחרי" המלחמה ברצועת עזה התפוצצה הלילה (בין חמישי לשישי) לאחר שלוש שעות וחצי בעקבות עימות בין הרמטכ"ל לבין השרים איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', מירי רגב ודודי אמסלם. ארבעת השרים תקפו את הלוי על רקע החלטתו להקים צוות שיחקור את המלחמה, לרבות את מחדל 7 באוקטובר, ההכנות לתמרון והלחימה בתוך הרצועה. מנגד, שר הביטחון יואב גלנט ושרי המחנה הממלכתי יצאו להגנתו.
בסוף העימות, ראש הממשלה בנימין נתניהו נעמד ואמר: "צריך לעצור, נמשיך בפעם אחרת". לדברי שרים שנכחו בישיבה, "הדיון הזה התנהל כמו קרקס". הם אף טענו כי "נתניהו נהנה מהמתקפה, ואפילו העיר לרמטכ"ל שהוא צריך להקשיב לביקורת של השרים".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו כעת בהערכת מצב ביטחונית, בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו כעת בהערכת מצב ביטחונית, בקריה בתל אביב
הרמטכ"ל לצד ראש הממשלה, ארכיון
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הבוקר, אחרי הפרסומים על אודות פיצוץ הישיבה, הבהיר הרמטכ"ל הלוי בשיחות עם גורמי ביטחון כי בכוונתו לקיים תחקיר מקצועי על ידי התבוננות חיצונית לבחינת התנהלות הצבא במלחמה כדי לשפר את תפקודו לעתיד. התחקור יכלול את בחינת המוכנות והכוננות של הצבא ושרשרת הפיקוד - ולא יעסוק ברובד הלאומי-מדיני. הרמטכ"ל הדגיש כי אין קשר בתחקור לגזרת הצפון.
צוות התחקור יחל את עבודתו לאחר שיקבל בקרוב כתבי מינוי מהמטה הכללי ובראשותו יעמדו שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל') שאול מופז, והאלופים (במיל') יואב הר אבן, שלום (סמי) תורג'מן ואהרן זאבי פרקש.
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר לעימות, ואמר: "שמעתי על ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימה אמש ועל איך היא הסתיימה. ככה לא מנהלים מלחמה".
ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה הביעה גם היא תמיכה בהלוי, וכתבה: "גיבוי מלא לרמטכ"ל שמינה צוות מעולה לתחקור מקצועי ולמידה קדימה. אין להקשיב לרעשי רקע מתוזמרים ומגובים שוב בשתיקה מסוכנת. אדוני הרמטכ"ל - המשך בדרכך, כל העם איתך".
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לפיד וליברמן. מותחים ביקורת חריפה מתוך האופוזיציה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
 שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי
 שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי
גלנט והלוי. שר הביטחון גיבה את הרמטכ"ל מול השרים
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מנגד, שרת התחבורה מירי רגב מהליכוד המשיכה בקו התקיף נגד מפקד הצבא. "אני מאוד מעריכה את הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז", אמרה רגב בשיחה עם ynet. "יחד עם זאת, כל המבוקרים במקרה זה שייכים לאותה יחידה: הצנחנים. גם הרמטכ"ל לשעבר, אביב כוכבי, גם הרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי, גם ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, גם אלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן וגם מופז. קשה מאוד לנהל תחקיר עצמאי כשיש קשר רגשי עם המבוקרים ועם היחידה. אפשר וצריך לשקול מינוי מועמדים אחרים. רמטכ"לים לשעבר ואלופים לשעבר, לא רק מחטיבת הצנחנים".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר את גרסתו להשתלשלות האירועים שהובילה לסיום ישיבת הקבינט, ופרסם את ההודעה הבאה: "הדלפות מגמתיות מהקבינט זה דבר נורא. הדיון אתמול לא 'פוצץ'. ראש הממשלה מראש הגדיר שהוא יסתיים בחצות. אכן, בחמש הדקות האחרונות התקיים דיון סוער בסוגיית צוות התחקירים, אבל הטונים הגבוהים היו בין השרים ולא מול הרמטכ"ל.
"הדיון היה סביב שלושה נושאים: האם נכון לעסוק בתחקירים עכשיו תוך כדי המלחמה, האם התחקירים הם משהו צבאי פנימי או שנכון שתהיה מעורבות דרג מדיני, הרכב הצוות כשמופז הוא דמות פוליטית מובהקת וזאבי-פרקש הוביל קריאה לסרבנות בחודשים שלפני המלחמה.
"עמדתי: תחקירים אופרטיביים שנועדו להפקת לקחים רלוונטית להמשך המלחמה נדרש לעשות תוך כדי, כל היתר אחרי המלחמה. למיטב הבנתי זו גם עמדת הרמטכ"ל. כל עוד מדובר בתחקירים מבצעיים טקטיים של איפה היה המודיעין ואיפה עמד כל כוח וכו' זה בהחלט עניין פנימי של הצבא. אם זה מעבר, קרי: איך הגענו לזה ומה לא נכון בתפיסת הביטחון שלנו בעשורים האחרונים ומה צריך לשנות אסטרטגית זה משהו שחייב להיות מובל על ידי המדרג המדיני.
"לגבי ההרכב: אפשר היה למצוא אנשים מתאימים יותר ופוליטיים פחות, בעיקר כדי לשמור על הניטרליות של צה"ל ועל האמון בו. שאלות וביקורת של דרג מדיני למפקדי צה"ל הן לא 'השתלחות' ולא סותרות גיבוי מלא. מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות וגם לבקר אותו. הניסיונות למנוע את זה הם לא דמוקרטיים ובעיקר מסוכנים מאוד. זה הלקח הראשון מהתחקיר הראשון של ה-7 באוקטובר".
5 צפייה בגלריה
השרים סמוטריץ' ובן גביר - במוקד המתקפה נגד הרמטכ"ל
השרים סמוטריץ' ובן גביר - במוקד המתקפה נגד הרמטכ"ל
השרים סמוטריץ' ובן גביר - במוקד המתקפה נגד הרמטכ"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר המשיך בקו התקיף גם הבוקר, ומסר: "מינויו של מופז - אחד מאדריכליה המרכזיים של ההתנתקות המופקרת, דמות פוליטית, ובעיקר - שותף מהותי בקונספציה שהביאה אותנו עד הלום, לצוות החקירה לאירועי ה-7 באוקטובר היא בבחינת חטא על פשע. החקירה צריכה לכלול גם את סוגיית שגיאת הדמים ההיסטורית של הגירוש, ובוודאי לא למנות את אדריכליה לבודקי הכישלון שהוא פועל יוצא ממעשיהם. כנ"ל לגבי זאבי-פרקש, שתמך בסרבנות אך לאחרונה, עניין שללא ספק היה קטליזטור לאירועי ה-7 באוקטובר. אלו אנשים שמעשיהם צריכים להיבדק. אלו לא אמורים להיות הבודקים".
5 צפייה בגלריה
שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש, שאול מופז
שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש, שאול מופז
3 אלופים ורמטכ"ל בצוות הבדיקה: שלמה (סמי) תורג'מן, יואב הר אבן, אהרון זאבי פרקש ושאול מופז
(צילום: דובר צה"ל, רפאל, טל שחר, מוטי קמחי)
נדגיש כי בניגוד לדברי השרים סמוטריץ' ובן גביר, ראש אמ"ן לשעבר האלוף במילואים אהרון זאבי-פרקש לא תמך בסרבנות. בריאיון ל-ynet Live בחודש מרץ התייחס זאבי-פרקש להצהרתם של אנשי מילואים כי יימנעו משירות אם המהפכה המשפטית תיושם, ואמר: "עד שדברים לא קורים, עד שההסכם בין המדינה לחייל - שבו המדינה מעניקה לו את זכויות הפרט והכלל המגיעות לו - לא מופר, אסור להכניס את צה"ל לתמונה הזאת. אף אחד לא מסרב בינתיים, אך מדובר בנוריות אזהרה לפני סכנה. תהליך החקיקה הוא מסוכן. אם הם טועים - זה אסון".