יו"ר ש"ס אריה דרעי יקבל לידיו בממשלה הבאה שני תיקים בכירים, גדולים ומשמעותיים. אחרי הקדנציות הקודמות בממשלות נתניהו, דרעי לא הסתפק הפעם רק בתיק הפנים – וכמו שאר שותפותיו של בנימין נתניהו, העלה את המחיר – ולצד תיק הפנים - הוא מתכוון לקחת גם את תיק הבריאות ולכהן בו כשר. הדעות סביב החלטתו של דרעי לכהן כשר בשני המשרדים חלוקות. מנהל בית חולים אמר ל-ynet כי שר בחצי משרה לא יוכל לעמוד באתגרים, אולם אחר דווקא הביע אופטימיות.
4 צפייה בגלריה
אריה דרעי במליאת הכנסת
אריה דרעי במליאת הכנסת
שר הפנים ושר הבריאות לעתיד. אריה דרעי
(צילום: שלו שלום )

שלא כמו בצלאל סמוטריץ', שיקבל לידיו את תיק האוצר הבכיר וסמכויות משמעותיות במשרד הביטחון (השליטה על המנהל האזרחי), המקרה של דרעי נחשב קיצוני במיוחד: ההחלטה לתת לו שני תיקים בכירים, שאין ביניהם כל קשר, היא בגדר פיצוי על כך שהסכים לוותר על תיק האוצר לבצלאל סמוטריץ', לפחות לחצי מהקדנציה. לפי ההסכם עם הליכוד, אחרי שנתיים של כהונת הממשלה, יעבור דרעי לכהן כשר האוצר. כל זאת, לאחר שיועבר חוק המאפשר לדרעי, שהורשע במאסר על תנאי - לשמש בכלל כשר.
במשרד הבריאות מתכוון דרעי לשמש שר לכל דבר. הוא לא ימנה שר ממפלגתו במשרה מלאה, אלא ינהל את המשרד במקביל לעבודתו גם כשר פנים. וזאת, למרות שמדובר בשני תיקים בכירים וחשובים הדורשים שר במשרה מלאה. דרעי, יש לציין, מתכנן למנות תחתיו שר נוסף במשרד הפנים מטעם ש"ס - שלאור העומס הצפוי ינסה לרכז תחתיו סמכויות נרחבות.
4 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
"יש לשר הבא אתגרים, בטח אם תהיה עלייה בתחלואת הקורונה"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
4 צפייה בגלריה
שנויים סמסגרת ה עבודה של מפקדת אלון ישראל אוזן
שנויים סמסגרת ה עבודה של מפקדת אלון ישראל אוזן
המכתבים מטעם דרעי ללפיד ולפרופ' נחמן אש
"זה משרד לפול טיים ג'וב", אמר מנהל בית חולים בשיחה עם ynet, על רקע כוונתו של דרעי לשמש שר הבריאות ושר הפנים במקביל. "מדובר על משרד מאוד מורכב שמצריך השקעה מרבית של הזמן. היקף העבודה במשרד הבריאות, הניהול וכל מה שנדרש מיועד לעבודה במשרה וחצי. כך חשבו גם השרים הקודמים שלא הכירו את המשרד לפני שנכנסו אליו".
לדברי המנהל, "בפני השר הבא עומדים אתגרים. בטח אם תהיה עלייה בתחלואת הקורונה, לצד הצורך בפיקוח על כל מיני פעולות כפי שראינו בפרשת אסותא. יש מיליון משימות, תקציבים ושאלות כמו לאן הולכות הקופות ובתי החולים. זה לצד העיסוק הלגיטימי והחיוני הפוליטי, כי מדובר על אנשים שיש להם סיעות ומפלגות. לכן העיסוק במשרד הבריאות הוא משרה וחצי. דעתי על כך שדרעי יעשה את זה בחצי משרה ברורה".
על רקע אותה עלייה אפשרית בתחלואה, מכנס היום ראש הממשלה יאיר לפיד דיון בקריה בתל אביב. "כשר הבריאות המיועד, נוכח העלייה בתחלואה, אבקשך להימנע מקבלה או יישום של החלטה על מנת לאפשר לי ולממשלה הבאה ללמוד לעומק את הנושא ואת צרכי המשרד והמערכת", כתב דרעי ללפיד לקראת הדיון, על רקע מה שהגדיר "כוונה לסגור את מפקדת אלון המסייעת בהיערכות ובניהול השוטף של תחלואת הקורונה ואירועי חירום אחרים בטרם נבנו היכולות המתאימות במשרד הבריאות". פנייה ברוח דומה קיבל גם מנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש.
גם בכיר לשעבר במשרד הבריאות מתח ביקורת על החלטת דרעי לקחת את משרד הבריאות לצד תיק הפנים העמוס. "לא ברור מדוע הוחלט שלא למנות שר בריאות במשרה מלאה. בריאות היא אחד הנושאים החשובים לכל האוכלוסיות, וההוצאה הלאומית לבריאות היא אחד התקציבים הגדולים, הדורשים ניהול ממוקד ומתאים", אמר הבכיר. "עם כל הכבוד לכישוריו ויכולותיו של השר המיועד, במצב שבו משרדים מפוצלים לכמה שרים, מתמיה שדווקא תחום הבריאות זוכה לשר בחצי משרה בלבד".
4 צפייה בגלריה
משרד הבריאות
משרד הבריאות
"דרעי יביא שינוי לטובה, במיוחד בפריפריה". לצד ההאשמות, גם אופטימיות לקראת מינוי יו"ר ש"ס
(צילום: אלכס גמבורג)
אחרים במערכת הבריאות דווקא תומכים במינוי, ובעיקר משם שלדעתם דרעי הוא איש ביצוע שיצליח להניע תהליכים באופן שהשר הנוכחי, ניצן הורוביץ, כשל. "דרעי הוא בולדוזר ואני מאמין שהוא יביא שינוי לטובה למערכת הבריאות, ובמיוחד בפריפריה כי הוא איש פריפריה", אמר מנהל בית חולים אחר ל-ynet. "אנחנו מאמינים בו ולכולם יש ציפיות גדולות. אני מאמין שהוא יעשה הרבה, וכולם מאמינים, בטח לעומת ניצן הורוביץ, שאני לא יודע בכלל מה הוא עשה".

בעיות גם במשרד הפנים

אחת הדרכים שבהן מבקש דרעי להתמודד עם העומס הכבד של שני תיקים בכירים בממשלה היא הגדלת התקנים שמקבל שר המחזיק בשני תיקים. על פי הנוהל כיום, שר בשני משרדים יכול לקבל פי 1.5 תקנים, כלומר יועצים ועוזרים במשרות אמון. דרעי דורש להכפיל את מספר התקנים לפי שניים. כלומר, אם שר זכאי לשישה תקנים למשרדו והוא מכהן בשני משרדים במקביל, הוא רשאי לקבל תשעה תקנים (פי 1.5). דרעי דורש להכפיל ולקבל תקנים מלאים עבור כל משרד - כלומר 12 תקנים עבורו.
ובינתיים, מלבד תיק הבריאות, דרעי יכהן כאמור גם כשר הפנים - משרד שאותו הוא מכיר היטב. בין היתר כיהן דרעי בתפקיד בשנים 1993-1988, ושוב בשנים 2021-2016. הוא שולט בתחומי האחריות של המשרד, כשבראשם העבודה מול הרשויות המקומיות וקבלת החלטות משמעויתיות ברשות האוכלוסין וההגירה, כמו טיפול בבקשות מקלט.
עם זאת, כתוצאה מסיום מדיניות הסגרים והבידודים של מגפת הקורונה, לבעיות השגרתיות במשרד הפנים הצטרפה בעיה אחת גדולה בשנה וחצי האחרונות: המחסור העצום בתורים של רשות האוכלוסין וההגירה לחידוש תעודות זהות ודרכונים, ובתורים לקבלת שירות לאזרח במשרד הפנים.
השרה היוצאת איילת שקד השקיעה מאמצים רבים כדי לכבות את השריפה הזו, אך בפועל הבעיה לא נפתרה וזמני ההמתנה שבעבר עמדו על ימים בודדים עדיין לוקחים חודשים. את הבעיה הזו הציבור מצפה ששר הפנים יפתור מיד - אך דרעי, כאמור, יכהן בתפקיד בחצי משרה בלבד. אם לא יאציל סמכויות לשר שימונה תחתיו, ספק אם יצליח להוביל מהלכים שיובילו לשינוי משמעותי במשרד. לצד זאת עומדת גם התקווה כי ככל שיעבור הזמן יפחתו העומסים, אחרי שהביקוש לשירותים שכמעט ולא היו זמינים במהלך הקורונה ירד באופן טבעי.