3 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם בין המפלגות
חתימת ההסכם בין המפלגות
חתימת ההסכם בין ש"ס לליכוד, הלילה
אחרי עוצמה יהודית, נעם, הציונות הדתית ויהדות התורה, הליכוד הודיע הבוקר (חמישי) כי הגיע גם לסיכום בנוגע לתפקידים עם ש"ס - שמשלים למעשה את פירוק משרד החינוך לגורמים, ומקטין עוד יותר את סמכויותיו של שר החינוך הבא. על פי ההסכם, תקבל המפלגה שר במשרד החינוך.
על פי הסיכום שהושג, במחצית הראשונה של כהונת הממשלה יכהן יו"ר ש"ס, אריה דרעי, כשר הפנים והבריאות, ובמחצית השניה של כהונת הממשלה יכהן דרעי כשר האוצר במקום שר הפנים והבריאות. בנוסף ישמש דרעי כמשנה לראש הממשלה לאורך כל תקופת כהונת הממשלה. כל זאת, לאחר שיועבר חוק המאפשר לדרעי, שהורשע במאסר על תנאי - לשמש בכלל כשר.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי בישיבת סיעה של ש"ס
אריה דרעי בישיבת סיעה של ש"ס
ישמש כמשנה לראש הממשלה לכל אורך כהונתו. דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף, ש"ס תקבל את המשרד לשירותי דת ואת משרד הרווחה והביטחון החברתי. שני שרים נוספים מטעם ש"ס יכהנו כשר במשרד הפנים - וכאמור גם במשרד החינוך. לפי ההודעה, עד לחתימת ההסכם הקואליציוני המלא יסוכמו הסמכויות הנוספות הקשורות למשרדים שתחת אחריות ש"ס.
עוד לפני הסיכום הזה הוצאו מסמכות שר החינוך הבא היחידה לתוכניות חיצוניות (שתהיה באחריות יו"ר נעם אבי מעוז), מינוי חברי המועצה לחינוך ממלכתי-דתי (שהועבר לאחריות הציונות הדתית) והיחידה לתרבות יהודית (שעליה תהיה אחראית השרה אורית סטרוק).
הסכם התפקידים עם ש"ס הוא האחרון בסדרת הסכמים עם השותפות הקואליציוניות, ונחתם על רקע כוונת ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לבקש מהנשיא יצחק הרצוג את הארכת המנדט. מלבד הסכמי תפקידים, עד כה לא נחתמו הסכמים מפורטים עם המפלגות השונות, ונתניהו - שהחל אתמול בפגישות עם בכירי הליכוד - לא מסר עדיין מה יהיו תפקידים בממשלה.
שרת החינוך היוצאת יפעת שאשא ביטון תקפה הבוקר את הסיכום בין הליכוד לש"ס, וטענה כי "נתניהו החליט על חיסול ממוקד למערכת החינוך. הוא ממשיך במכירת החיסול שלה וקורע אותה לגזרים".
לדברי שאשא ביטון, "מי שישלם על כך את המחיר זה הילדים של כולנו ועתיד החברה בישראל. כך מפרקים חברה, כך מפרקים מדינה. אני קוראת להורים ולכל מצביעי הימין שאני יודעת שלא לזה הם פיללו - קומו והשמיעו את קולכם. זהו מאבק משותף על עתיד הילדים".
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו אמר על ההסכם עם ש"ס: "אני מודה לשותפי הרב אריה דרעי על גיבוש ההסכמות. הלילה השלמנו צעד נוסף בדרך להקמת ממשלת ימין שתפעל לטובתם ורווחתם של כלל אזרחי מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בליכוד הקימו ועדה שתכשיר את מינוי דרעי לשר. נתניהו
(צילום: אלי מנדלבאום)
דרעי אמר כי "מדובר בצעד ראשון בדרך להסכם קואליציוני כולל. תנועת ש"ס כמפלגה החברתית בכנסת עמדה על ההתחייבות מהבחירות ותשרת את הציבור במשרדים החברתיים ביותר, בין היתר במשרדי הפנים והפריפריה, הבריאות והרווחה כדי לממש את המדיניות החברתית של תנועת ש"ס עבור אזרחי ישראל. היום צוות המו"מ של ש"ס המשיך בדיונים עם צוות המו"מ של הליכוד בנושאים האידאולוגיים והערכיים הנוגעים לחינוך, זהות יהודית, חיזוק המסורת ושמירת השבת במרחב הציבורי".
אתמול הקים הליכוד ועדה מיוחדת בראשות ח"כ שלמה קרעי, שתטפל בחוקים שנועדו להכשיר את הקמת הממשלה - ובכלל זאת חוק שיאפשר את מינויו של דרעי לשר וחוק שיאפשר את העברת הסמכויות לשר במשרד הביטחון מטעם הציונות הדתית. בנוסף ועדה זו, שמכונה "ועדה מיוחדת לדיון בחקיקה לקראת כינון הממשלה" תהיה אחראית גם על ביטול החוק שמאפשר לארבעה חברי כנסת להתפלג.
בנוסף הוקמה ועדה אחרת, "ועדה מיוחדת לתיקון פקודת המשטרה" בראשות ח"כ אופיר כץ, שמטרתה לחוקק את החוק שיאפשר העברת סמכויות לאיתמר בן גביר כשר לביטחון לאומי. בליכוד אמנם דיברו על כוונה לחקיקת בזק של ימים ספורים כשהמטרה היא להשביע את הממשלה מיד לאחר מכן, אבל במפלגות שיהוו את האופוזיציה נערכים לקרב בלימה והעריכו כי לליכוד ולשותפיו זה ייקח לפחות שבועיים.