ראש הממשלה יאיר לפיד אמר הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה, לקראת הגעת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לארץ, כי "אנחנו בפתחו של שבוע היסטורי. ביידן הוא אחד מטובי הידידים שהיו לישראל מעודה בפוליטיקה האמריקנית ומי שאמר על עצמו 'לא צריך להיות יהודי כדי להיות ציוני. אני ציוני'".
לדברי לפיד, "הביקור הזה יעסוק בסיכונים וגם בהזדמנויות. הדיון בסיכונים יתמקד קודם כל בסוגיית איראן. אתמול נחשף שאיראן מעשירה אורניום בצנטריפוגות מתקדמות, בניגוד מוחלט להסכמים שעליהם היא חתומה. התגובה הבינלאומית צריכה להיות החלטית - לחזור למועצת הביטחון ולהפעיל את מנגנון הסנקציות במלוא עוצמתו. ישראל מצידה שומרת לעצמה חופש פעולה מלא, מדיני ומבצעי, במאבק נגד הגרעין האיראני".
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אנחנו בפתחו של שבוע היסטורי". לפיד
( צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מדבר על מדיניות ההפלות
ג'ו ביידן מדבר על מדיניות ההפלות
"יישא איתו מסר של תקווה". ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
לפיד הוסיף כי הביקור יהיה "הזדמנות להודות שוב לנשיא על כך שארה"ב לא הסירה את הסנקציות על משמרות המהפכה האיראניים. איראן עומדת מאחורי החיזבאללה, תומכת בחמאס, חוליות איראניות ניסו לאחרונה לרצוח תיירים ישראלים באיסטנבול. ישראל לא תעמוד מנגד בזמן שמנסים לפגוע בה. זרועות הביטחון שלנו יודעות להגיע לכל אחד, בכל מקום, והם יעשו זאת. נקיים דיון עם הנשיא וצוותו על הרחבת שיתופי הפעולה הביטחוניים למול כל האיומים".
לפיד התייחס גם לעובדה כי ביידן ימריא בתום ביקורו בישראל ישירות מנתב"ג לסעודיה - ואמר כי "הוא יישא איתו מאיתנו מסר של שלום ותקווה. ישראל מושיטה ידה לכל מדינות האזור וקוראת להן לבנות איתנו קשרים, לכונן איתנו יחסים, לשנות את ההיסטוריה למען הילדים שלנו".


ביידן התייחס אמש לביקורו הצפוי במזרח התיכון בשבוע הקרוב, בטור שכתב לעיתון "הוושינגטון פוסט", ואמר: "אני אהיה הנשיא האמריקני הראשון שיטוס מישראל לג'דה שבסעודיה - הטיסה הזו תהיה סמל ליחסים הצומחים ולצעדי הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי". הוא הדגיש כי הממשל האמריקני פועל "להעמיק ולהרחיב" את היחסים האלו.
בטורו, ביידן התייחס גם למשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין עם איראן, וציין כי "טהרן תהיה מבודדת עד שהיא תחזור לקיים את תנאי ההסכם שנחתם ב-2015. עד אז, אנחנו נמשיך להפעיל לחץ דיפלומטי וכלכלי".
בכיר ישראלי אמר לקראת בואו של ביידן כי "נשיא ארה"ב מגיע לישראל לתיאום עמדות עם ההנהגה הישראלית בגלל שלשתי המדינות די ברור שהסכם הגרעין קרס". לדבריו, "העובדה שהוא טס ישירות מישראל לסעודיה זה לא במקרה. זה נעשה בתיאום של שלוש המדינות, כי זו דרך פשוטה יותר להגיד שיש כוונות להדק את הקשרים מבלי להסתבך. ההגעה של ביידן תלווה בדיאלוג אסטרטגי מהסוג שלא היה כבר כמה שנים".
חוץ מישראל וסעודיה, ביידן יבקר גם ברשות הפלסטינית - בשישי בבוקר יבקר בבית החולים הפלסטיני אוגוסטה ויקטוריה, ולאחר מכן יגיע גם לבית לחם, ובהמשך גם לפגישה עם יו"ר הרשות אבו מאזן. ביידן ציין כי בתקופת כהונתו, "בנינו מחדש את הקשרים בין ארצות הברית לפלסטינים. בעזרת הקונגרס, השבנו כחצי מיליארד דולר מכספי הסיוע לפלסטינים, וזאת בזמן שאישרנו את חבילת הסיוע הכי גדולה לישראל אי פעם - בגובה של יותר מ-4 מיליארד דולר". כמו כן, ביידן הדגיש כי "עמדותיי בנוגע לזכויות אדם וחירויות בסיסיות יהיו על הפרק גם בביקור הקרוב שלי בישראל ובגדה המערבית".
הנשיא האמריקני התייחס גם לשיחה בין ראש הממשלה יאיר לפיד לבין הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, והזכיר כי "זו השיחה הראשונה בין ראש ממשלה ישראלי לאבו מאזן בחמש השנים האחרונות".