שידור חי: משדר הבוקר מאולפן ynet

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס אמש (שבת) לביקורו הצפוי במזרח התיכון בשבוע הקרוב, בטור שכתב לעיתון "הוושינגטון פוסט", ואמר: "אני אהיה הנשיא האמריקני הראשון שיטוס מישראל לג'דה שבסעודיה - הטיסה הזו תהיה סמל ליחסים הצומחים ולצעדי הנורמליזיציה בין ישראל לעולם הערבי". הוא הדגיש כי הממשל האמריקני פועל "להעמיק ולהרחיב" את היחסים האלו.
4 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
"אני אהיה הנשיא האמריקני הראשון שיטוס מישראל לג'דה שבסעודיה". ג'ו ביידן, על רקע האייר פורס 1
(צילום: AP)
בטורו, ביידן התייחס גם למשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין עם איראן, וציין כי "טהרן תהיה מבודדת עד שהיא תחזור לקיים את תנאי ההסכם שנחתם ב-2015. עד אז, אנחנו נמשיך להפעיל לחץ דיפלומטי וכלכלי".
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב-1 במאי ב עצרת תמיכה ב צ'ארלס הרבסטר מועמד שהפסיד ב פריימריז למועמדות לתפקיד המושל ב נברסקה
"נטש את הסכם הגרעין ללא חלופה ברורה". נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
(צילום: AFP)
למרות התמיכה בהפעלת לחץ על איראן, ביידן מבקר בחריפות את קודמו בתפקיד, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, על הפרישה מהסכם הגרעין המקורי ב-2018. "טראמפ נטש את ההסכם בלי שום תוכנית לחלופה אפשרית", אמר ביידן. "לאחר שארצות הברית פרשה מההסכם, איראן העבירה חוק שמאיצ את תוכנית הגרעין שלה. הממשל האמריקני הקודם רצה לגנות את טהרן על הפעולה הזו במועצת הביטחון של האו"ם, אבל מצאנו את עצמנו מבודדים".
בכיר ישראלי אמר לקראת בואו של ביידן כי "נשיא ארה"ב מגיע לישראל לתיאום עמדות עם ההנהגה הישראלית בגלל שלשתי המדינות די ברור שהסכם הגרעין קרס". לדבריו, "העובדה שהוא טס ישירות מישראל לסעודיה זה לא במקרה. זה נעשה בתיאום של שלוש המדינות, כי זו דרך פשוטה יותר להגיד שיש כוונות להדק את הקשרים מבלי להסתבך. ההגעה של ביידן תלווה בדיאלוג אסטרטגי מהסוג שלא היה כבר כמה שנים".
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
"חייבים להיות בקשר עם סעודיה". יורש העצר הסעודי, מוחמד בן-סלמאן
(צילום: AP)
הנשיא האמריקני התייחס גם לביקורת על ביקורו בסעודיה ופגישתו המתוכננת עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, אותו ביקר בעבר בחריפות על הפרת זכויות אדם, ואמר: "המטרה שלי בביקור היא קידום שותפת אסטרטגית שמתבססת על אחריות ואינטרסים משותפים, תוך נאמנות לערכים אמריקניים מהותיים". הוא הוסיף: "כדי לשמור על ארצות הברית בטוחה וחזקה, אנחנו חייבים להיות בקשר עם מדינות שיעזרו לנו בכך, כמו סעודיה".
חוץ מישראל וסעודיה, ביידן יבקר גם ברשות הפלסטינית - בשישי בבוקר יבקר בבית החולים הפלסטיני אוגוסטה ויקטוריה, ולאחר מכן יגיע גם לבית לחם, ובהמשך גם לפגישה עם יו"ר הרשות אבו מאזן. ביידן ציין כי בתקופת כהונתו, "בנינו מחדש את הקשרים בין ארצות הברית לפלסטינים. בעזרת הקונגרס, השבנו כחצי מיליארד דולר מכספי הסיוע לפלסטינים, וזאת בזמן שאישרנו את חבילת הסיוע הכי גדולה לישראל אי פעם - בגובה של יותר מ-4 מיליארד דולר". כמו כן, ביידן הדגיש כי "עמדותיי בנוגע לזכויות אדם וחירויות בסיסיות יהיו על הפרק גם בביקור הקרוב שלי בישראל ובגדה המערבית".
הנשיא האמריקני התייחס גם לשיחה בין ראש הממשלה יאיר לפיד לבין הנשיא הפלסטיני אבו מאזן, והזכיר כי "זו השיחה הראשונה בין ראש ממשלה ישראלי לאבו מאזן בחמש השנים האחרונות".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
"השיחה הראשונה ב-5 השנים האחרונות עם ראש ממשלה ישראלי". לפיד ואבו מאזן
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ, AP)
לאחר השיחה בשישי האחרון, נמסר מטעמו של לפיד כי השניים "שוחחו על המשך שיתוף הפעולה, והצורך להבטיח שקט ורגיעה". עוד נמסר כי אבו מאזן בירך את לפיד על כניסתו לתפקיד, ואילו לפיד מצידו בירך את אבן מאזן לרגל חג הקורבן. האמריקנים דחפו לקיומה של השיחה בין השניים, כדי לוודא שהשטח רגוע והתיאום בין הצדדים טוב לפני ביקורו של ביידן. עם זאת, כרגע לא עומדת על הפרק פגישה בין לפיד לאבו מאזן.
לא ברור אם הצעד נעשה על רקע הביקור של ביידן, אך נשיא איחוד האמירויות השייח מוחמד בן זאיד הורה להעביר 25 מיליון דולר במטרה לסייע לבית החולים אל-מקאסיד שבמזרח ירושלים. בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית של האמירויות נאמר כי סיוע זה בא במסגרת ה"מאמצים לתמיכה במוסדות הבריאות הפלסטיניים, וכמענה לצרכים של העם הפלסטיני".