"אנחנו את הלקחים שלנו מהאירועים כבר מפיקים", הבטיח ראש השב"כ רונן בר, שנשמע בהקלטות שנחשפו הערב (ראשון) בחדשות כאן 11 מתייחס לראשונה בקולו למתקפת הפתע של חמאס על יישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר. "הקבינט הציב לנו מטרה, במילים של הרחוב זה לחסל את החמאס. ואנחנו נחושים לעשות את זה. זה המינכן שלנו", אמר.
1 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
"נהיה בכל מקום". ראש השב"כ רונן בר
(צילום: יאיר שגיא)
בר הוסיף כי יעשו זאת "בכל מקום - בעזה, באיו"ש, בלבנון, בטורקיה, בקטאר. ייקח כמה שנים אבל אנחנו נהיה שם כדי לעשות את זה. האחריות הביטחונית היא שלנו. החובה שלנו היא לספק גם ביטחון וגם תחושת ביטחון. לצערי ב-7 באוקטובר לא הצלחנו לעשות את זה, אני חושב שאנחנו במגמת עלייה".
ביחס לפעולות שכבר מתבצעות אמר: "אנחנו לא מחכים. אנחנו את הלקחים שלנו מהאירועים כבר מפיקים, כבר מעבירים אותם לגזרות אחרות, לא רק לרצועת עזה כמובן. היקף האיומים שיש על מדינת ישראל הוא חסר תקדים בשנה האחרונה, עוד לפני האירועים האלה. גם במקרה הזה העיקר סמוי מן העין. יש הרבה מאוד דברים שבוחשים מתחת לפני הקרקע".
הכותרת
החיסולים הממוקדים שוב על הפרק / רונן ברגמן
33:12
חברי ההנהגה הבכירה של חמאס שוהים בארבע זירות מרכזיות מחוץ לעזה ואיו"ש: בלבנון, בטורקיה, בקטאר וגם באיראן: איסמאעיל הנייה (61), יו"ר התנועה וראש הלשכה המדינית של חמאס, נע על ציר איסטנבול-דוחא; חאלד משעל (58), האחראי על פעילות חמאס בחו"ל, נמצא גם הוא על ציר איסטנבול-דוחא; סאלח אל-עארורי (57), סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס וגם הממונה על פעילות הזרוע הצבאית של התנועה ביהודה ושומרון, שוהה בביירות שבלבנון; מוסא אבו מרזוק (72), סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, ונע בעיקר על ציר דמשק-קהיר; חליל אל-חיה (63), ראש לשכת התקשורת של חמאס וסגנו של יחיא סינוואר שוהה בקטאר; גם ראזי חמד (59), חבר נוסף בלשכה המדינית של חמאס, מתגורר בקטאר, יחד עם כ-10 בכירים נוספים.
כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, זמן קצר לאחר המתקפה, בשב"כ הקימו גוף שנקרא חפ"ק ניל"י (נצח ישראל לא ישקר), שמורכב מאנשי מבצעים ומודיעין שלהם מטרה אחת: לסגור חשבון ולחסל את כל פעילי הנוחבה של חמאס שלקחו חלק בפשיטה וחזרו לעזה. ראוי להזכיר גם כי הגוף האחראי בפועל על פעילות מודיעינית בחו"ל - ובכלל זה גם על חיסולים - הוא המוסד, ולא השב"כ.
ימים ספורים לאחר הטבח שיגר בר איגרת לעובדי שב"כ ובני משפחותיהם, ובה כתב: "למרות שורה של פעולות שביצענו, לצערי, בשבת לא הצלחנו לייצר התרעה מספקת שתאפשר לסכל את המתקפה. כמי שעומד בראש הארגון - האחריות על כך היא עליי. יהיה זמן לתחקירים - עכשיו נלחמים".
ראש השב"כ, נזכיר, הוקפץ למטה הארגון בלילה שלפני המתקפה ונשאר שם עד שהיא החלה, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. לפי גורמים צבאים וביטחוניים, כמה שעות לפני שאלפי מחבלים צבאו על שערי יישובי עוטף עזה, התקבלו בצה"ל ובשב"כ סימנים על תזוזת כוחות של חמאס בקו המגע.