מכה נוספת לחיל האוויר הרוסי: צבא אוקראינה הודיע אמש (שישי) כי הפיל מטוס ריגול רוסי מסוג ברייב A-50 באזור ים אזוב, בפעם השנייה תוך קצת יותר מחודש. זאת בזמן שקייב מציינת שנתיים לפלישה הרוסית, שאירעה ב-24 בפברואר 2022 - וכשכוחותיה ממשיכים בניסיונות להדוף את המתקפות המתמשכות של צבא רוסיה בקו החזית.
3 צפייה בגלריה
מטוס ריגול A-50 של צבא רוסיה
מטוס ריגול A-50 של צבא רוסיה
מטוס ריגול A-50 של צבא רוסיה
(צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
מפקד חיל האוויר האוקראיני מיקולה אולשצ'וק הודה למודיעין הצבאי של המדינה על העזרה בהפלת המטוס, ועקץ את רוסיה, שציינה אתמול את "יום מגן המולדת" - יום חג לאומי ברוסיה שמציין את הגיוס ההמוני הראשון לצבא האדום ב-1918. "מזל טוב לכובשים לרגל החג", הוא אמר.
כלי תקשורת באוקראינה פרסמו תיעודים של שריפה שפרצה כתוצאה מהתרסקות מטוס הקרב הגדול במחוז קרסנודר שברוסיה, בחוף המזרחי של ים אזוב, שנמצא בין רוסיה לאוקראינה וכל חופיו נמצאים כיום בשליטה רוסית. סוכנות הידיעות האוקראינית "אינטרפקס" דיווחה מפי גורמים צבאיים כי המטוס התרסק מעל השטח הרוסי, בין הערים רוסטוב-על-הדון וקרסנודר.
הצבא הרוסי לא הגיב לטענות של קייב על הפלת המטוס, אך סוכנויות ידיעות ברוסיה ציטטו גורמים ברשויות המקומיות במחוז קרסנודאר שאמרו כי מטוס התרסק באזור וששבריו אותרו. הרשויות גם אמרו כי כוחות הגיעו למקום כדי לכבות את השריפה שנגרמה, אך לא ציינו באיזה מטוס מדובר. כמה בלוגרים צבאיים רוסים, שמסקרים באופן שוטף את המלחמה ומספקים פעמים רבות מידע שלא מפורסם בכלי התקשורת המרכזיים בארצם, אישרו כי המטוס אכן הופל, וחלקם טענו כי הוא הופל בטעות מאש של הכוחות הרוסיים.
אם הטענות של קייב נכונות, מדובר כאמור בפעם השנייה שמטוס מסוג זה הופל בתוך קצת יותר מחודש, אחרי שב-14 בינואר האוקראינים טענו כי כי הפילו מטוס מסוג A-50 מעל ים אזוב. הצבא הרוסי לא הגיב אז לטענה האוקראינית, אך בלוגרים רוסים וכלי תקשורת מסוימים אישרו גם אז כי המטוס הופל.
המודיעין הצבאי של אוקראינה תיאר את הפלת המטוס כ"מכה רצינית נוספת לפוטנציאל וליכולות של מוסקבה הטרוריסטית". הוא פרסם תרשים המראה של נתיב הטיסה של המטוס, וציין כי הצבא הרוסי השתמש במטוס שעולה 350 מיליון דולר כדי לכוון התקפות טילים נגד אוקראינה.
ה-A-50 הוא מטוס ריגול בעל מערכת בקרה והתראה מוקדמת, עם מכ"ם שמסוגל לזהות מטרות אוויריות במרחק של עד 650 ק"מ. הוא נכנס לשימוש לראשונה לקראת סוף העידן הסובייטי ומסוגל לזהות מטרות - בהן מטוסים, ספינות וטילים - ומעביר מידע לחיילים על הקרקע. המטוס נושא מכ"ם גדול בחלקו העליון, והוא כולל בדרך כלל צוות של 15 בני אדם. לפי דיווחים, חיל האוויר הרוסי הפעיל צי של תשעה מטוסים כאלה בלבד. ראש המודיעין הצבאי של אוקראינה, קירילו בודאנוב, אמר ל"פייננשל טיימס" לפני כחודש שלרוסיה היו שמונה מטוסי A-50 באותה עת.
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי במסיבת עיתונאים בקייב עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו
שנתיים למלחמה. פוטין וזלנסקי
(צילום: רויטרס )
מדובר בזריקת עידוד רצינית עבור אוקראינה אחרי שאיבדה את אחיזתה בעיירה אבדיבקה שבמחוז דונייצק במזרח במדינה, שנחשבת לעיר אסטרטגית במערכה בין מוסקבה לקייב. היא נכבשה על ידי הכוחות הרוסיים בסוף השבוע האחרון לאחר קרב קשה שנמשך כארבעה חודשים, במה שנחשב להישג הצבאי הרוסי המשמעותי ביותר בתשעת החודשים האחרונים.
לאחר ההודעה של קייב על הפלת המטוס, רוסיה תקפה באמצעות כטב"מים מבנה מגורים באזור נמל אודסה שבדרום אוקראינה, זה הערב השני ברציפות. המושל המקומי, אולה קיפר, מסר כי הכטב"מים פגעו בבניין מגורים, הרגו אדם אחד ופצעו שלושה. לדבריו, גופה נמצאה מתחת להריסות ושלושת הפצועים פונו לבית החולים במצב קשה. בתיעודים שהופצו מהזירה נראו כמה מבנים עולים באש, ואת צוותי החילוץ מפלסים את דרכם בין ההריסות.