משלחת ישראלית של דרגי עבודה בהובלת אנשי מוסד תצא מחר (ראשון) לקהיר בהזמנת מצרים, שמבקשת להגיש הצעות חדשות בניסיון להביא לעסקת חטופים מול חמאס. בהתאם להתפתחויות יוחלט אם יש טעם לצרף אל חברי המשלחות את ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר.
עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגעת לסוגיית החזרה של התושבים העזתים לצפון הרצועה. חמאס דורש חזרה ללא מגבלות תוך ביטול הפרוזדור שסלל צה"ל לביתור הרצועה, המשמש נקז שמאפשר לישראל למנוע את שובם של אנשי חמאס לצפונה. ישראל מסכימה לדון בחזרה מדורגת ומוגבלת בלבד של תושבים לצפון הרצועה - ללא פירוק הפרוזדור. כעת מנסים המתווכים לרבע את המעגל.
1 צפייה בגלריה
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
(צילום: אלבום פרטי)
גורמים מדיניים בישראל אמרו כי אם תיפתר המחלוקת בעניין חזרת האוכלוסייה לצפון הרצועה, ניתן יהיה להבין אם חמאס רק משתמש במו"מ למשיכת זמן. "אם נפתור את העניין הזה נדע אם חמאס משחק איתנו או לא", הוסיפו.
בצד הישראלי יש כעס גדול על קטאר, שעד לאחרונה אירחה את רוב המפגשים סביב המו"מ, בטענה שלא הפעילה לחץ חזק מספיק על חמאס לקבל את הפשרה האמריקנית. על רקע זה הוחזר צוות המו"מ הישראלי ששהה בדוחא במשך עשרה ימים.
במסגרת המו"מ מבקשת ישראל לקבל גם את האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, המוחזקים על ידי חמאס שנים לפני מלחמת חרבות ברזל, וכן את גופותיהם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול שנהרגו במבצע צוק איתן. ישראל מתעקשת על שחרורם של מנגיסטו וא-סייד בעסקה ההומניטרית.
ישראל, שעד כה ניהלה מגעים אך ורק לגבי החזרת חטופים חיים, הציעה לראשונה לשחרר אסירים מעסקת שליט שנעצרו מחדש תמורת השבת הגופות. כבר במתווה פריז הסכימה ישראל לשחרר אסירים מעסקת שליט, אך חמאס דרש הרבה יותר מכך. בכאן 11 דווח כי חמאס לא השיב עד כה להצעה והיא צפויה לעלות בשיחות בקהיר.
גורם ישראלי שמעורה במגעים לעסקה אמר: "אנחנו כל הזמן מנסים לקדם את הנושא. העיכובים ואי-ההתקדמות נובעים מעמדת חמאס. ערוצי המו"מ מול המתווכות פתוחים כל הזמן".
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש היום עם הורי חמש החיילות החטופות. הפגישה עם הורי החיילות באה בהמשך לפגישה שקיים ביום חמישי עם הורי החיילים החטופים. נתניהו כבר פגש בעבר את הורי החיילות, וזאת תהיה הפגישה השנייה ביניהם. גם רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו נפגשה איתם פעמיים לבקשתם - פעם במשרד רה"מ בירושלים ופעם שנייה במסגרת טקס שמע ישראל בכותל. בפגישה עם הורי החיילות מחר יהיו נוכחים נציגי צה"ל, נציגי המנהלת ומתאם השבויים והנעדרים גל הירש.