שלוש המדינות הראשונות שחתמו על הסכמי אברהם החלו בתרגיל ימי ביחד עם ארצות הברית - ועל רקע התרגיל הגדול האיראני שבמהלכו נורו גם טילי שיוט: ישראל, איחוד האמירויות, בחריין ופיקוד המרכז של הצבא האמריקני פתחו אתמול (ד') בתרגיל ימי משותף בים סוף שיימשך חמישה ימים. כך נמסר היום בהודעה אמריקנית רשמית, שבה צוין כי הספינה פורטלנד תשתתף בתרגיל.
מפקד NAVCENT (כוחות הצי של פיקוד מרכז), בראד קופר, אמר כי "מרגש לראות את כוחות צבא ארה"ב מתאמנים עם שותפים אזוריים כדי לשפר את יכולת האבטחה הימית הקולקטיבית שלנו". לדבריו, "שיתוף הפעולה הימי מסייע בשמירה על חופש הניווט והזרימה החופשית של הסחר, שחיוניות לשמירה על הביטחון והיציבות האזוריים".
4 צפייה בגלריה
ספינת פורטלנד אמריקנית
ספינת פורטלנד אמריקנית
הספינה האמריקנית פורטלנד
(צילום: חיל הים האמריקני)
4 צפייה בגלריה
שיגור טיל במסגרת תרגיל צבאי של איראן  באזור מפרץ עומאן
שיגור טיל במסגרת תרגיל צבאי של איראן  באזור מפרץ עומאן
שיגור טיל במסגרת התרגיל הצבאי של איראן במפרץ
(צילום: AFP / IRANIAN ARMY OFFICE)
4 צפייה בגלריה
טיל שיוט איראני מסוג קדיר משוגר באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן 8 בנובמבר
טיל שיוט איראני מסוג קדיר משוגר באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן 8 בנובמבר
התרגיל האיראני
(צילום: EPA)
ישראל שלחה לתרגיל חסר התקדים בעיקר כוחות של חיל הים, ממספר שייטות. הסיכום הראשוני היה שתצא הודעה על האימון המשותף לאחר סיומו, כמקובל, וגם כדי לא לסכן כוחות - ולכן ההודעה של הצי החמישי הפתיעה גורמים במערכת הביטחון.
זה התרגיל הימי הראשון בין ארה"ב, ישראל ושתי מדינות המפרץ שפורסם בפומבי, וחשיפתו מגיעה על רקע תרגיל צבאי רחב היקף שמקיימת איראן בימים האחרונים במפרץ. מוקדם יותר היום איים מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה האסלאמית, אמיר עלי חאג'יזאדה, כי "כל טעות של ישראל בהתמודדות עם איראן תוביל להאצת השמדתה". חאג'יזאדה, שדבריו צוטטו בסוכנות הידיעות "תסנים", אמר בנוסף כי ישראל יכולה להתחיל מלחמה, אבל איראן תסיים אותה".
אחרי הפרסום אודות התרגיל דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות כי שר החוץ האמירתי עבדאללה בן זאיד שוחח בטלפון עם מקבילו האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן. בדיווח נכתב כי השנים דנו ביחסים בין המדינות ועל הדרכים בהן ניתן לפתח ולחזק אותם. בן זאיד הוסיף כי איחוד האמירויות מצפה לעבוד בשיתוף פעולה עם איראן בתחום איכות הסביבה והאתגרים שמביאים שינויי האקלים.
4 צפייה בגלריה
שיגור טיל קדיר מ ספינה של חיל הים האיראני באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן
שיגור טיל קדיר מ ספינה של חיל הים האיראני באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן
לקראת חידוש המו"מ על הסכם הגרעין. מתוך התרגיל האיראני
(צילום: EPA)
בתרגיל האיראני משתתפים כוחות היבשה, הים והאוויר של הרפובליקה האיסלאמית, ובתקשורת המקומית פרסמו תיעודים שנועדו להאדיר את יכולותיה הצבאיות של איראן. באחד מהתיעודים הללו נראה שיגור מהחוף לעבר מטרה בים של טיל שיוט מסוג "קדיר", שלפי הדיווחים מאיראן יכול לפגוע במטרות במרחק של עד 300 ק"מ.
בכיר בחיל הים האיראני, אדמירל בשם מחמוד מוסאבי, אמר בדברים שצוטטו בעיתון "איראן טיימס", שנחשב לשופרו של משטר האייתוללות, כי מטרת-הדמה שנפגעה על ידי הטיל הייתה במקרה הזה במרחק של כ-200 ק"מ ממנו. הוא טען כי הטיל מסוגל לפוגע לא רק במטרות מעל פני הים, אלא גם במטרות מתחתיו.
התרגיל האיראני נערך מזרחית למצר הורמוז, שמחבר בין מפרץ עומאן למפרץ הפרסי ונחשב לציר ימי חשוב ביותר עבור הכלכלה העולמית: דרכו עוברים כ-20% מכלל משלוחי הנפט ברחבי תבל. בשנים האחרונות, במיוחד מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, גברה מאוד המתיחות באזור – וכמה וכמה ספינות נפגעו שם במתקפות שיוחסו לאיראן, או נעצרו על ידי כוחותיה.

לפני חידוש שיחות הגרעין: השליח האמריקני במסע דילוגים באזור

בינתיים, באיראן ובמערב נערכים לחידוש המשא ומתן הלא-ישיר בין טהרן לוושינגטון על חזרה להסכם הגרעין מ-2015, שבמסגרתו איראן הסכימה להגבלות משמעותיות על תוכנית הגרעין שלה, בתמורה להסרת הסנקציות החונקות את כלכלתה. טהרן מפרה כעת את ההסכם בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו, ומתקרבת במהירות ליכולת לפתח נשק גרעיני. ב-29 בנובמבר יתחדשו השיחות בווינה אחרי הפסקה שנמשכה כחמישה חודשים, ובמהלכה כונן בטהרן משטר קיצוני יותר, בראשות איברהים ראיסי שמבקריו מכנים אותו "הקצב מטהרן".

לקראת חידוש שיחות הגרעין מסר היום הנציג האמריקני המיוחד לענייני איראן, רוברט מאלי, כי ייצא למסע דילוגים בקרב בעלות בריתה של ארה"ב באזור: ישראל, איחוד האמירויות, סעודיה ובחריין. בישראל ייפגש מאלי עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם שר החוץ יאיר לפיד. מטעמו של מאלי נמסר כי במפגשים השונים, שייערכו מהיום ועד סוף השבוע הבא, הוא יפעל לתיאום בין הגישות השונות של ארה"ב ובעלות בריתה בכל הנוגע לאיומים הנשקפים מפניה של איראן, לקראת חידוש שיחות הגרעין בווינה.