אחרי כחמישה חודשים של הפסקה, שבהם כונן באיראן משטר חדש וקיצוני יותר, השיחות הלא-ישירות בינה לבין ארה"ב על חזרה להסכם הגרעין יחודשו בסוף החודש הנוכחי. עלי באגהרי קאני, שעומד בראש המשלחת האיראנית לשיחות הנערכות בווינה, אמר הערב (ד') כי סיכם עם השליח האירופי לשיחות, אנריקה מורה, לחדש אותן ב-29 בנובמבר. בכך נקבע לראשונה מועד למשא ומתן, אחרי שטהרן אותתה כבר בימים האחרונים על נכונותה לחדשו.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ביידן וראיסי. משטר חדש וקיצוני יותר בטהרן
(צילום: AP, EPA)

ארה"ב מיהרה הערב לברך על ההודעה על מועד לחידוש המשא ומתן, ודובר מחלקת המדינה נד פרייס מסר כי עדיין ניתן להגיע "במהירות" להסכמה על חזרה משותפת, הן של וושינגטון והן של טהרן, לתנאי ההסכם מ-2015 - שמגביל את תוכנית הגרעין האיראנית בתמורה להקלת הסנקציות הבינלאומיות עליה. מי שיוביל את המשלחת האמריקנית לשיחות יהיה רוברט מאלי, השליח המיוחד לענייני איראן בממשל האמריקני.
במחלקת המדינה הוסיפו כי כאשר המשלחת האיראנית לשיחות תשוב לווינה, "אנחנו מקווים שהם יעשו זאת מתוך נכונות לשאת ולתת במהירות וברצון טוב". בוושינגטון הדגישו כי השיחות, שנפתחו לראשונה באפריל, צריכות להתחדש "בדיוק היכן שנעצרו" בסוף יוני האחרון - אז נקלע המשא ומתן למבוי סתום בסבב השיחות השישי שלו.
מאחורי הקלעים נראה שבממשל ביידן יש לא מעט פסימיות מחידוש השיחות. בדיווח של רשת CNN בסוף השבוע האחרון צוטטו גורמים שאמרו כי בממשל האמריקני סקפטיים מאוד באשר לנכונותה של איראן לחזור לקיים את מחויבויותיה במסגרת ההסכם – וכי בממשל אף דנים כעת באפשרות של הטלת סנקציות נוספות על טהרן, כאמצעי לחץ בשיחות. לפי CNN אחת הסיבות לפסימיות הרבה כעת בממשל היא העובדה שצוות המשא ומתן שנשיא איראן החדש איברהים ראיסי הקים לאחר השבעתו באוגוסט מובל על ידי שמרנים שהתנגדו לעצם החתימה על הסכם הגרעין ב-2015.
3 צפייה בגלריה
המלון שבו נערכו שיחות הגרעין לפני הקפאתן ביוני. האמריקנים מקווים שהאיראנים יגיעו עם "רצון טוב"
המלון שבו נערכו שיחות הגרעין לפני הקפאתן ביוני. האמריקנים מקווים שהאיראנים יגיעו עם "רצון טוב"
המלון שבו נערכו שיחות הגרעין לפני הקפאתן ביוני. האמריקנים מקווים שהאיראנים יגיעו עם "רצון טוב"
(צילום EPA)
אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות שהביאו להקפאת המשא ומתן היא דרישתה של איראן שארה"ב תספק לה ערבויות שהיא לעולם לא תנטוש את ההסכם כפי שעשה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ב-2018. נראה שנקודת המחלוקת המרכזית הזו טרם נפתרה: מוקדם יותר היום אמר עלי שמחאני, יו"ר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, כי המשא ומתן בווינה ייכשל בלי מתן ערבויות שכאלו מצד האמריקנים. "נשיא ארה"ב, שנעדר סמכות, לא מוכן לתת ערבויות. אם הסטטוס קוו הנוכחי יימשך, תוצאות המשא ומתן ברורות", כתב שמחאני בציוץ בטוויטר.
בישראל לא הופתעו מההודעה האיראנית הערב על חידוש השיחות בווינה בסוף החודש. ההערכה בישראל היא שהאיראנים השתכנעו לחזור לשולחן המשא ומתן בעקבות צעדי לחץ מינוריים מצד ארה"ב, ובהם הסנקציות על גורמים איראנים והיעף של המפציץ האמריקני בשמי המזרח התיכון. גורם ישראלי אמר שהאיראנים "הבינו את הרמז", וחזרו למו"מ - אך לדבריו מטרתם ברורה: "למשוך זמן ולהמשיך להתגלגל, ללא כל כוונה אמיתית לחזור להסכם הגרעין. האיראנים ימשכו עד הקצה ויעשו הכול כדי שלא לחזור להסכם".
3 צפייה בגלריה
מטוסי הF-15 והמפציץ האמריקאי, הB-1b
מטוסי הF-15 והמפציץ האמריקאי, הB-1b
המפציץ האמריקני, מסוג B-1b, בדרכו למפרץ הפרסי, השבוע. "האיראנים הבינו את המסר"
(צילום: דובר צה"ל )
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, נזכיר, נחתם ב-2015 למורת רוחן של ממשלת ישראל ומדינות במפרץ הנחשבות ליריבותיה של איראן. במסגרת ההסכם התחייבה איראן לצמצם משמעותית את תוכנית הגרעין שלה ולפתוח אותה לפיקוח אדוק יותר מצד הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כדי שהעולם יהיה בטוח שהיא אינה מתקרבת לפיתוח פצצה גרעינית. בתמורה הוסרו רוב הסנקציות הכבדות שחנקו את הכלכלה האיראנית.
אלא שבמאי 2018 הודיע הנשיא דאז טראמפ כי ארצו פורשת מההסכם, בטענה שהיה זה הסכם גרוע שרק אפשר לאיראן לשקם את כלכלתה במקביל להמשך פעילות הטרור שלה ברחבי העולם. המדינות האחרות החתומות על ההסכם – בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה – ניסו לשכנע את וושינגטון שלא לפרוש, אך ללא הועיל. ב-2019 הודיעה איראן כי בתגובה לפרישה האמריקנית גם היא מתחילה להתיר בהדרגה את התחייבויותיה, ולאחרונה אף החלה להעשיר אורניום לשיעור של 60% – שיעור המקרב אותה מאוד לפיתוח של נשק גרעיני.