כחודש לאחר ההודעה על סגירת מפעל ייצור הלהבים "BTL" בנהריה ובתפן, ופיטורי 960 עובדיו, יקיימו מחר (רביעי) נציגי העובדים וההסתדרות פגישה מכרעת עם נציגי הבעלים מחברת פראט אנד וויטני, ממנה אמורות לצאת בשורות על עתידו של המפעל.
2 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
(צילום: שמיר אלבז)
עד כה הביעו חמש חברות וקרנות השקעה ישראליות ובינלאומיות עניין ברכישת המפעל והצלתו, וככל הנראה בישיבה מחר יביעו לראשונה נציגי הבעלים נכונות להידבר עם הרוכשים.
"אנחנו לא מוכנים לדבר איתם על סגירת המפעל, ולא לקבל זאת בשום אופן", אמר אשר שמואלי, יו"ר מרחב הגליל המערבי בהסתדרות. לדבריו, "אנחנו רוצים למצות את כל הסיכויים והדרכים כדי להשאיר את המפעל. זה מה שמעניין אותנו. אנחנו מבינים שאם לא ימכרו אותו, המפעל ימות. מניח שמחר נהיה חכמים יותר ונוכל לקבל החלטות".
2 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
עובדים בכינוס מחוץ למפעל
(צילום: שמיר אלבז)
הישיבה, שתסמן את עתידו של מאבק מאות המפוטרים הצפויים, שיכול להביא להחרפת משבר התעסוקה בגליל, צפויה להתקיים בשעות הבוקר. פריד סעיד, יו"ר ועד עובדי המפעל, ציין כי "אנחנו מצפים לקבל מנציגי הבעלים תשובה על הנכונות שלהם למכור ולאפשר לאחרים להציל את המפעל, ונצא אחרי הפגישה בהודעה משותפת". העובדים מאמינים כי בשנים האחרונות פעלה הנהלת החברה במודע כדי להביא לקריסתו הכלכלית, הבריחה לקוחות וצמצמה באופן משמעותי את היקפי הייצור, ואף הורתה להם לפסול כמויות עצומות של להבים בתהליכי בקרת איכות הייצור, כדי להביא לכאורה למשבר ולסגירתו.
בינתיים, מתמודדים נציגי העובדים, מול בעלי החברה, עם מכשול נוסף. הסכם השכר הקיבוצי תם, ובהנהלת המפעל לא מוכנים לדון בחידושו ללא הסכמות על מתווה, כולל תנאי שכר עדכניים לשנתיים הקרובות עד לסגירתו, במקביל להסכם פיצויים על פיטורי מאות העובדים. "אנחנו לא מוכנים לדבר כעת על העתיד, מעבר לשנתיים הקרובות. כל עוד העובדים מועסקים והמפעל עובד, עלינו להתמקד במה שקורה כעת, ולסגור הסכם קיבוצי חדש", הסביר סעיד.
בחודש שעבר, הודיע מרטין בולייה, סגן הנשיא לאסטרטגיית התפעול בחברת פראט אנד וויטני, במסגרת דיון בוועדת הכספים, כי "ניסינו לעניין רוכשים פוטנציאליים לקניית המפעל, ללא הצלחה, מאחר שאין לו היתכנות כלכלית, ועליו להיסגר. בעקבות הלחץ הציבורי ומאמצי ההסתדרות למציאת מתעניינים ברכישתו, הודיעו בחברה כי יעסקו בכך רק אחרי החגים, בחודש ינואר". עם זאת, יו"ר ההסתדרות במרחב הגליל המערבי, אשר שמואלי, ביטל בדיון את התשובה שנתן, ואמר כי "יש לנו שלוש חברות שמתעניינות ברכישת המפעל. שתיים מהארץ ואחת מחו"ל. הם אף פעם לא ניסו למכור אותו. הם רוצים לסגור כדי לקבור את כל המתחרים, לחסל. הם רוצים להיות הבלעדיים".