בבית המשפט המחוזי בלוד נערך הבוקר (שני) דיון במשפטו של השוטר לשעבר אמיר רז, המואשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב בפברואר האחרון במטה בנימין. היום צפוי היה להתקיים שלב המענה של רז לכתב אישום, אלא שסנגוריו, עורכי הדין משה אלון ודיאנה שומסקי, ביקשו לדחות אותו לדיון אחר. למרות זאת, לבקשת בית המשפט נאלץ עו"ד אלון לענות באופן חלקי לאישומים. הוא פתח ואמר שרז יהיה כשיר למשפט והוסיף שרז לא מכחיש את הירי באשתו עצמו אלא את הכוונה לרצח במהלך העימות הפיזי שהתפתח ביניהם.
מחד טען עו"ד אלון שרז לא זוכר את השתלשלות האירועים, אך מאידך התעקש שבמהלך העימות בין בני הזוג הייתה זו דדבייב שהחזיקה ראשונה בסכין, במהלך שקדם לירי באקדחו של רז: "אין מחלוקת שנורו שתי יריות שהוא ירה ושהן פגעו במנוחה והובילו למותה".
עו"ד אלון הכחיש שרז קשר את הילדים בזמן שהתעמת עם אמם. לדבריו הקשירה הייתה חלק ממשחק שנהג לשחק עם הילדים. הדיון הבא בתיק נקבע ל-17 באוקטובר ובו תעיד פסיכולוגית ילדים שטיפלה בילדי הזוג.
3 צפייה בגלריה
אמיר רז, דיאנה דדבייב ז"ל
אמיר רז, דיאנה דדבייב ז"ל
אמיר רז ודיאנה דדבייב ז"ל
(צילום: שחר גולדשטיין)
3 צפייה בגלריה
מריאנה דיין ונלי דדבייב, אחותה ואמא של דיאנה דדבייב
מריאנה דיין ונלי דדבייב, אחותה ואמא של דיאנה דדבייב
משפחתה של דדבייב ז"ל, היום בבית המשפט
(צילום: שחר גולדשטיין )
הסנגור אמר בסיום הדיון: "אין מחלוקת שהוא יהיה כשיר לעמוד לדין. הוא לא חולה נפש שלא מבין ולא אחראי למעשיו. אך יחד עם זאת אני מסייג את דבריי מאחר שבמחלות נפש יש מתחם נרחב מאוד של דברים וסיטואציות שמשפיעים על מצבו ועל היכולת לשלוט במעשיו. האירוע עצמו, גרימת המוות, לא מוכחש ואנחנו משתתפים בצער המשפחה. זו טרגדיה שמלווה גם את אמיר בכל יום ושעה".
עו"ד אלון טען כי ייתכן שרז סובל מפוסט טראומה עקב שירותו הצבאי וכי העובדה שהמנוחה החזיקה סכין הכניסה אותו למצב פסיכוטי: "הוא עבר דברים לא פשוטים במסגרת הצבא. הוא היה באירועים מסכני חיים, כמו לחימה, פגיעה בחבריו ואירועי טרור. הוא לא פנה לפסיכולוג כמו חלק גדול של נפגעי הפוסט-טראומה שסובלים מסימפטומים. זה לא סוד שהיו ויכוחים נוספים בין בני הזוג ומערכת יחסים לא פשוטה".
אחותה של דדבייב, מריאנה דיין, ואמה נלי דדבייב אמרו אחרי הדיון: "אנחנו המומות ומזועזעות. הרוצח לא לקח שום אחריות על המעשה שלו. אנחנו מאמינות שבית המשפט יעשה צדק עם המשפחה ואני מקווה שהוא לא יראה אור יום. זה לעבור עוד טראומה אחרי הטראומה. אין לו סליחה ומחילה".
עו"ד תמי קלנברג-לוי, שמייצגת את משפחתה של דיאנה מטעם תוכנית סנ"ה של הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, הוסיפה: "משפחתה של דיאנה הקשיבה למענה לכתב האישום ולא האמינה למשמע אוזניה כאשר הנאשם מנסה לנקות עצמו מכל אחריות, מטיח אשמה במנוחה ובפועל טוען שילדיו משקרים. אם המשפחה קיוותה לקצת לקיחת אחריות, הם התבדו לגמרי. נמשיך לייצג את המשפחה ולוודא את מימוש זכויותיה גם בהליך ההוכחות הקבוע לחודש אוקטובר, אשר יהיה צפוי להיות קשה ריגשית ומטלטל".
3 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת אירוע הירי בנעלה
ליד בית המשפחה, בפברואר האחרון
(צילום: נדב אבס)
כתב האישום שהגישה המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה מייחסת לרז את רצח אשתו, תקיפת קטין והתעללות בקטין. מאז הרצח הוא שוהה במעצר. באפריל חוות הדעת של הפסיכיאטר המחוזי קבעה כי הוא כשיר לעמוד לדין.
הרצח אירע ביום שישי, 5 בפברואר. מכתב האישום עלה כי ביולי הקודם חלה התערערות במערכת היחסים של השניים ורז עזב את ביתם למשך שלושה שבועות. לאחר מכן שב הביתה בהחלטה משותפת של בני הזוג.
ביום הרצח בשעות הבוקר פרץ ויכוח מילולי בין בני הזוג על רקע חשד של דדבייב שרז בוגד בה. בזמן הוויכוח היא שפכה עליו כוס קפה פושר. בתגובה הוא עלה לחדרו והוציא מהכספת בחדר הארונות את אקדחו. הוא יצא מהבית ולאחריו גם דדבייב. כשחזרו התחדש הוויכוח.
על פי כתב האישום, רז קשר את שלושת ילדיהם הגדולים בסלון בזמן שבנם התינוק ישב בכיסא אוכל צמוד. רז, נטען, לקח סכין מטבח עם להב מחודד באורך 20 סנטימטרים והחל להכות את דדבייב. בתם בת ה-7 הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להזעיק עזרה, אך רז הפיל אותה לקרקע. לאחר מכן, נטען, הוא דקר את דדבייב בירך ובמהלך העימות ביניהם שלף את האקדח וירה בה פעמיים.
על פי כתב האישום, אחרי הירי רז צעק לעבר הילדים: "יש! עכשיו אין אמא". לאחר מכן הוא שחרר אותם והתקשר לאמו ומפקדו וביקש מהם להגיע לביתו בהקדם.
* אם אישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560, או התקשרו בעצמכם. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית