1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
הרגלים, ודאי הרגלים רעים, קשה לשנות. עשרות שנים מדינת ישראל מימנה את הבחירה של חלק ניכר מהקהילות החרדיות לא לקחת חלק בשוק העבודה. החטא הקדמון החל בקום המדינה, אז ייסד דוד בן גוריון את מנגנון "תורתו אומנותו", במטרה לייצר קבוצת עילית של לומדים, והידרדר מאוד מהר לתרבות שלמה שנסמכת על כספי ציבור ולא מצליחה לפתח עצמאות כלכלית או תעסוקתית.
לכישלון הזה אבות רבים, והיו הזדמנויות אין-ספור לעצור את הרכבת. הגידול המשמעותי של האוכלוסייה החרדית הפך את האתגר לדחוף פי כמה – לא רק בגלל ההוצאה התקציבית, אלא קודם כל בגלל שההרגל שנודד מדור לדור משתרש היטב ויהיה קשה מאוד לעקור אותו.
שר האוצר הנכנס, אביגדור ליברמן, החליט לשנות מדיניות. הצעד הראשון שלו הוא הכרזה כי תנאי הסף לקבלת סיוע כלכלי בהרשמה למעונות המפוקחים ישתנו. רק למשפחות שבהן שני ההורים עובדים או לומדים מקצוע יינתן סבסוד מטעם המדינה במעונות התמ"ת.
אפשר לומר בפה מלא שבמדינת היהודים יש ערך ללימוד תורה, ולכן יינתנו הטבות ללומדים – אבל לזמן מוגבל, ורק לכאלו שירכשו גם מקצוע
במודל שהיה עד כה מדינת ישראל עשתה הכל כדי לשכנע אברך עם משפחה צעירה לא לצאת לשוק העבודה, או לחילופין לעבוד בשחור, בלי לדווח למס הכנסה. ממילא המשכורות בקרב חרדים נמוכות בגלל העדר השכלה, ולכן לא משתלם לגבר עם ילדים קטנים לעבוד אם הסבסוד ניתן לו ממילא. ובכל זאת – צעד כזה, חודש לפני פתיחת השנה, גם אם הוא מתבקש, הוא לא הגון.
ליברמן ממילא הוציא לעצמו, בצדק, שם של אויב החרדים. כשנשאל לפני הבחירות אם ישב עם מפלגות חרדיות לאחר תום הכהונה של בנימין נתניהו, הוא ענה: "אני אשלח אותם על מריצה למזבלה טובה". אם כן, החשדנות, הרתיעה והתחושה שמדובר בנקמה הן תחושות מתבקשות. וככאלה הן מקעקעות עוד יותר את הלגיטימציה של המהלך (החשוב והמתבקש).
חן ארצי סרורחן ארצי סרור
מה כן אפשר היה לעשות? להחליט שהתקנה תקפה מאמצע השנה או מספטמבר הבא, על מנת שתהיה הזדמנות אמיתית לאברכים לחפש עבודה. לומר בפה מלא שבמדינת היהודים יש ערך ללימוד תורה, ולכן יינתנו הטבות ללומדים – אבל לזמן מוגבל, ורק לכאלו שירכשו גם מקצוע. אפשר לחשוב על עוד סוגים של מודלים, שגם אם הם מורכבים יותר הם מייצרים אמון.
כל עוד גזירות אוצר ייתפסו כגזירות שמד, ולא יגיעו עם הסברה והושטת יד, התנגדות אליהן תהפוך למצווה דתית. כזו שצריך למסור עליה את הנפש. כך לא יצאו יותר אברכים לעבודה, אלא ייווצרו יותר משפחות עניות. מנגנון הקצבאות והסבסודים הוא רע, ופוגע קודם כל בחרדים ובחרדיות עצמם. אבל על מנת להגיע למטרה, צריך להיות חכמים ולא רק צודקים.
  • חן ארצי סרור היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com