בשבועות האחרונים, עם התגברות מהלכי חקיקת המהפכה המשפטית וביטול עילת הסבירות, נרשמים יותר ויותר מקרי אלימות משטרתית כלפי מפגינים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הממונה על המשטרה, מגבה את שוטריו לחלוטין, אף שבעבר נהג אחרת כלפי המשטרה.
בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו לפני שלושה ימים, כתב בן גביר: "מח"ש מנסה כעת להלך אימים על מפקד יחידת היס"מ של מחוז תל אביב, קצין מצטיין, רק משום שפעל לאכיפת החוק בנחישות והגן על חבריו השוטרים שנפגעו ונפצעו על ידי פורעי חוק. ‏אני מגבה את הקצין יאיר חנונה המסור, את מפקד המחוז ואת כל שוטרי משטרת תל אביב בעבודתם". סנ"צ חנונה תועד בכמה מקרים משתמש בכוח רב כלפי עצורים. בין היתר הוא חנק עד כמעט אובדן הכרה והכה באגרוף נער שהובל אזוק לניידת. עד כה הוגשו למח"ש שלוש תלונות על חנונה.
חלק מהציוצים של בן גביר נגד המשטרה:
אמש, אחרי שמפגינים בתל אביב תלו שלטים ועליהם תמונות של שוטרים שתועדו פועלים באלימות כלפי מוחים, לצד שמותיהם, תקף בן גביר את המפגינים. "קמפיין השיימינג וההסתה של חבורת אנרכיסטים נגד שוטרי יס"מ ת"א הגיבורים המגנים על ביטחון תושבי תל אביב ואזרחי ישראל וכבר חצי שנה פועלים במסירות מדי שבוע, לאכיפת החוק ושמירה על הסדר הציבורי, הוא מזעזע וחציית כל קו אדום", אמר בן גביר. "אני מגבה את שוטרי משטרת ישראל הגיבורים ואת השוטרים הללו שמוסרים את נפשם בשטח וגם עומדים תחת מתקפות ברשתות".
אלא שעד לא מזמן, בן גביר התבטא בצורה שונה לחלוטין בכל הנוגע לאלימות משטרתית. רק לפני כשנה וחצי הוא פרסם סרטון שבו חזר שוב ושוב על שמו של שוטר וטען כי המשטרה החליטה להפקיר אותו. "תשמעו את הקצין איתמר אוחיון אחרי שמאיימים עליי: 'תגיש תלונה ונטפל בזה'. תגידו לי מה זה אם לא הפקרות מוחלטת של המשטרה, שהחליטה להפקיר את החיים שלי ולמנוע ממני לעבוד בלשכתי בשמעון הצדיק. זה לא יעזור להם, כאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ אמשיך להילחם עד שהביטחון יוחזר לתושבי השכונה", כתב בן גביר לצד הסרטון.
בנובמבר 2021 פרסם בן גביר סרטון מהפגנה שבה השתתף בירושלים, במחאה על התנהלות המשטרה ומח"ש בחקירת מותו של אהוביה סנדק. "אני עכשיו בהפגנה כדי למנוע את הטיוח והפשע הגדול בפרשת אהוביה סנדק ז"ל", אמר בן גביר אז. "השפריצו כאן גז מדמיע, באתי כדי להפסיק את האלימות נגד הילדים, הגעתי לכאן כי אמרו לי שמרביצים לילדים, מרביצים לילדות, מרביצים לנערים, מרביצים לנערות. זה לא מקובל עליי. נקווה שהאלימות של המשטרה קצת יותר נרגעה ואני מאמין ומקווה שהמחאות האלה יובילו לכך שיעשו צדק עם אהוביה".
בדצמבר 2020 לקח לידיו עו"ד בן גביר את הטיפול בתיק שבו שוטרים הכו בחוזקה נער גבעות. בציוץ שפרסם אז כתב השר לעתיד: "יידע כל שוטר מרביץ ואלים כי יש דין ויש דיין והוא ימצא את עצמו על ספסל הנתבעים בבית המשפט".
בנובמבר 2020 ביקר בן גביר בחריפות את המחלקה לחקירות שוטרים, אותה כינה "גן עדן לשוטרים עבריינים". הוא הכריז כי יגיש תביעות אישיות נגד שוטרים שמח"ש סגרה נגדם תיק ויבחן עתירה לבג"ץ בנושא.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר
(צילום: יאיר שגיא)
בציוץ אחר מיולי 2019 כתב: "במשך השנים האחרונות בציבור החרדי יודעים שכדי לתבוע שוטרים שפועלים באלימות, הטלפון הראשון אותו עושים הוא אליי. במשך השנים המשטרה שילמה ללקוחותיי אלפי שקלים בגין אלימות משטרתית. בכנסת הקרובה נעביר חוק שיחייב שוטרים אלימים לשלם מכספם פיצויים כאשר ייתבעו בגין אלימות קשה שהפעילו ללא כל סיבה מוצדקת". ביולי 2018 צייץ בן גביר: "יידע כל שוטר שאם יכה מפגינים יצטרך לתת את הדין".
פלטפורמת xלימות, המנטרת מקרי אלימות נגד מפגינים, מצביעה על עלייה חדה במקרי האלימות וחומרתם. מ-25 במרץ השנה ועד 26 ביולי דווח למערכת על כ-1,200 מקרי אלימות. במרץ לדוגמה דווח על 56 מקרי אלימות משטרתית ו-296 מקרי אלימות מצד אזרחים, בעוד שבחודש יולי (שטרם תם) דווחו כבר על 565 מקרים, 286 מהם אלימות משטרתית. לצד הנתונים, החודש היה מספר שיא של הפגנות וימי שיבוש ברחבי הארץ. ביחס לחומרת הפציעות, אמרו בxלימות כי 65% מהפציעות שדרשו טיפול במיון נגרמו מאלימות משטרתית, ובהתאם גם 56% מהפציעות שדרשו אשפוז.
השר מסר בתגובה כי "אין הנדון דומה לראיה. במקרים אשר הצגתם היו אלימות ברורה של שוטרים, ואילו על המקרים בהם אני דיברתי מדובר בפריווילגים אשר קיבלנו יחס מועדף".