ג'ו ביידן מאבד סבלנות. התנהלותו של בנימין נתניהו מעוררת תסכול רב בבית הלבן, שם מרגישים שראש הממשלה לא שם את שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות. בממשל ביידן מתוסכלים מהתארכות המלחמה, ומהעובדה שנתניהו מסרב לדון במציאות בעזה ביום שאחרי.
גורמים בסביבתו של נשיא ארה"ב המליצו לו להביע חוסר אמון אישי בנתניהו, מאחר שהוא "גורר את המלחמה" מסיבות אישיות ומתחמק מלדון בשאלת היום שאחרי. אותם גורמים גם טענו שנתניהו לא שם בראש סדר העדיפויות שלו את שחרור החטופים, ומעוניין להמתין עוד כמה חודשים - למרות החשש שעד אז החטופים לא יישארו בחיים.

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן. בבית הלבן מתוסכלים מראש הממשלה
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
הכותרת
מי באמת מנהל את המלחמה? | נחום ברנע
26:06
אותם גורמים המליצו לביידן להתנער באופן אישי מנתניהו, ולהצהיר שהוא איבד את האמון בראש ממשלת ישראל. במקביל אותם גורמים ייעצו לנשיא האמריקני להצהיר על האמון שהוא נותן בעם ישראל ובמדינת ישראל. המקורבים ייעצו לביידן לצאת פומבית נגד נתניהו כבר בחודש הבא.
בינתיים, ביידן מתלבט כיצד לגרום לנתניהו "לרדת מהעץ" ולחתור לסיום המלחמה. נשיא ארה"ב זקוק להישג דיפלומטי דחוף: המלחמה בעזה מחריפה את מצבו באמריקה, שנמצאת בשנת בחירות. כך עשויה ארה"ב לשלוף את "הפיתוי הסעודי", ולהחיות את תהליך הנורמליזציה של ישראל וסעודיה. בראיית האמריקנים, מתקפת ה-7 באוקטובר הייתה ניסיון של החמאס, בגיבוי של איראן, לטרפד את המגעים לנורמליזציה עם סעודיה - שאז כבר היו בשלב מתקדם למדי.
5 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
המנהיגים בפגישה בישראל בתחילת המלחמה
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ביידן מאמין שבזכות הנורמליזציה עם סעודיה הוא יצליח לייצר תמריץ שיגרום לנתניהו להסכים לסיים את המלחמה. אך לדברי בכירים בישראל, ללא מהלך מדיני רציני מול הפלסטינים לא יקרה דבר בזירה הסעודית. הסעודים אינם לחוצים, ויכולים להמתין עד אחרי הבחירות בארה"ב בנובמבר.
בנוגע למצב בעזה ביום שאחרי המלחמה, שלשום (רביעי) דיווחה רשת NBC כי ממשל ביידן פועל בציר "עוקף נתניהו" כדי ליישם תוכנית ליום שאחרי, בין היתר בשיתוף סעודיה. NBC ציינה כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן קיבל התחייבות מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ומארבעה מנהיגים ערבים נוספים, לסייע בשיקום של עזה לאחר המלחמה.
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
לפי הדיווח, המנהיגים הערבים הסכימו לתמוך בממשלה פלסטינית חדשה ברצועת עזה, ויורש העצר הסעודי הציע לנרמל את היחסים עם ישראל כחלק מהסכם שיכלול את שיקום הרצועה. עם זאת, נתניהו סירב לתנאי של בן סלמאן - שהתנה את ההצעה באפשרות להקמת מדינה פלסטינית.
שלושה בכירים אמריקנים אמרו ל-NBC שממשל ביידן מסתכל על "היום שאחרי נתניהו", כדי לנסות להשיג את יעדיו במזרח התיכון. הם אמרו כי נתניהו "לא יהיה שם לנצח". בדיווח צוין כי בלינקן פנה לנתניהו ואמר לו כי אין פתרון צבאי לחמאס, וכי עליו להכיר בכך שללא הסכם מדיני ההיסטוריה תחזור על עצמה - אך נתניהו "לא התרגש" מהדברים.
5 צפייה בגלריה
אש הממשלה בנימין נתניהו נפגש כעת בארבע עיניים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, בלשכתו בקריה בתל אביב
אש הממשלה בנימין נתניהו נפגש כעת בארבע עיניים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, בלשכתו בקריה בתל אביב
בלינקן בביקורו האחרון בישראל
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
במסיבת עיתונאים אמש התייחס נתניהו לפרסום, ואמר: "מי שמדבר על 'היום שאחרי נתניהו' בעצם מדבר על הקמת מדינה פלסטינית עם הרשות, זה מה שאומרים בעצם. זה לא 'היום שאחרי נתניהו', זה 'היום שאחרי רוב אזרחי ישראל'. אני מבהיר, בכל הסדר בעתיד הנראה לעין, מדינת ישראל חייבת לשלוט על כל השטח מערבית לירדן. אני אומר לאמריקנים: ראש ממשלה בישראל צריך להיות מסוגל להגיד 'לא' גם לטובי הידידים שלנו. להגיד 'לא' כשצריך ולהגיד 'כן' כשאפשר".
דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר אמר אמש כי אין דרך לפתור את הבעיות הביטחוניות הניצבות בפני מדינת ישראל, ולשקם את עזה, ללא הקמת מדינה פלסטינית.
5 צפייה בגלריה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
דבריו של בנימין נתניהו ביום ה-104 למלחמה
נתניהו במסיבת עיתונאים הערב
(צילום: יריב כץ)
מוקדם יותר אתמול פרסמה רשת NBC כתבה נוספת על המגעים שמנהלים האמריקנים מאחורי הקלעים, במטרה להגיע להסכם עם סעודיה ועם ישראל. בכתבה דווח בין השאר כי החודש הגיע לסעודיה הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, והשתתף בפגישות חשאיות עם יורש העצר בן סלמאן. לפי אותו דיווח, בשבועות האחרונים ניהלו גרהאם ופוליטיקאים אמריקנים נוספים סדרת פגישות עם בן סלמאן - במטרה לנסח הסכם בין ארה"ב, סעודיה וישראל שיעסוק בכמה נושאים.
בכתבה של NBC נכתב כי השאיפה היא להגיע למתווה לסיום המלחמה בעזה, לייצב את המזרח התיכון ולסלול את הדרך לכינון שלטון פלסטיני ברצועת עזה. לפי NBC גורמים אמריקנים, סעודים וישראלים דנו על הדרכים לשקם את עזה בתמיכת המדינות הערביות השכנות, ובהסכם ביטחוני בין ארה"ב לסעודיה שיעגן את הברית שלהן נגד היריבה המשותפת איראן. סעודיה מתעקשת שכל הסכם בין הצדדים גם יכלול מתווה ריאלי להקמת מדינה פלסטינית.
פורסם לראשונה: 22:36, 18.01.24