ממשל ביידן פועל בציר "עוקף נתניהו" כדי ליישם תוכנית ליום שאחרי המלחמה, בין היתר בשיתוף בסעודיה. כך דווח ברשת NBC, שציינה כי מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן קיבל התחייבות מיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וארבעה מנהיגים ערבים נוספים לסייע בשיקום עזה לאחר המלחמה.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
"הוא לא יהיה שם לנצח". נתניהו וביידן
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
לפי הדיווח, המנהיגים הערבים הסכימו לתמוך בממשלה פלסטינית חדשה ברצועת עזה, ויורש העצר הסעודי אף הציע לנרמל את היחסים עם ישראל כחלק מהסכם שיכלול את שיקום הרצועה. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לתנאי של בן סלמאן, שהתנה את ההצעה באפשרות להקמת מדינה פלסטינית.
כעת אומרים שלושה בכירים אמריקנים שממשל ביידן מסתכל על "היום שאחרי נתניהו", כדי לנסות להשיג את יעדיו במזרח התיכון. הם אמרו לרשת NBC כי נתניהו "לא יהיה שם לנצח".
הבכירים האמריקנים ציינו גם שבלינקן התחיל את ביקורו בשבוע שעבר במזרח התיכון במדינות ערביות ולא בישראל, כדי להגיע לנתניהו עם הצעה ערבית מאוחדת ליום שאחרי המלחמה. בדיווח צוין כי בלינקן עצמו פנה לנתניהו ואמר לו כי אין פתרון צבאי לחמאס, וכי עליו להכיר בכך שללא הסכם מדיני ההיסטוריה תחזור על עצמה - אך נתניהו "לא התרגש".
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי הציע לנרמל יחסים עם ישראל כחלק מהסכם, נתניהו סירב. מוחמד בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
כעת אומרים הגורמים האמריקנים שממשל ביידן מנסה להניח את הבסיס לתוכנית הזו עם מנהיגים אחרים בישראל ועם "החברה האזרחית" בה, לקראת ממשלה שתקום ללא נתניהו. לפי NBC, בניסיון לעקוף את ראש הממשלה, בלינקן נפגש בנפרד גם עם חברי קבינט המלחמה וגם עם שלושה מנהיגים ישראלים אחרים, כולל ראש האופוזיציה יאיר לפיד.
שני בכירים בממשל ביידן אמרו ל-NBC שבלינקן עדכן את ביידן בפרטים. ארה"ב ממשיכה לקיים מגעים עם מנהיגים ערבים, ובממשל מקווים "לעצב מחדש את המזרח התיכון" בין השאר עם הקמת מדינה פלסטינית. לכן, הם אומרים, שאיפותיו של הנשיא לשלום בר-קיימא יצטרכו לחכות ליום שאחרי נתניהו.
גורם המקורב לפרטים אמר כי הכדור נמצא כעת "במגרש של נתניהו", ונמנע מלהעריך שהממשלה הנוכחית לא תקבל את ההצעה הערבית. "אם חמאס לא יהיה בעזה אחרי המלחמה, והסעודים ומדינות ערביות מתונות אחרות ינרמלו את יחסיהן עם ישראל, זה יהיה גיים צ'יינג'ר", אמר.