דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס היום (שלישי) לתקרית בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה, שבה נהרגו שבעה מעובדי ארגון הסיוע הבינלאומי WCK, ואמר כי "הלילה התרחש אירוע בעזה שהוביל למותם הטראגי של עובדי המטבח העולמי המרכזי, בעת שהם מילאו את שליחותם החיונית – להביא מזון לזקוקים לכך. כצבא מקצועי המחויב לחוק הבינלאומי, אנחנו מחויבים לבחון את פעולותינו באופן מעמיק ושקוף".
3 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
אחד הרכבים שהותקפו בדיר אל-בלח
(צילום: AFP)

הגרי שוחח עם מייסד WCK, השף המפורסם חוזה אנדרס. "הבעתי את התנחומים העמוקים ביותר של צה"ל - למשפחות ולכל ארגון המטבח העולמי המרכזי", אמר הגרי בצל הביקורת הבינלאומית החריפה. "אנחנו מביעים גם צער כנה למדינות השותפות שלנו, שעשו וממשיכות לעשות הכול כדי לעזור לנזקקים לכך".
דובר צה"ל הוסיף: "אנו בוחנים את האירוע לעומק כדי להבין את הנסיבות של מה שקרה ואיך זה קרה. אנו נקיים תחקיר לבחינת האירוע החמור הזה, להפקת לקחים ובמטרה להפחית את הסיכוי להישנות מקרים כאלה. האירוע יתוחקר על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי - גוף עצמאי, מקצועי ומומחה".
תא"ל הגרי גם פירט על שיתוף הפעולה בין צה"ל לארגון מתחילת המלחמה וסיפר כי "בחודשים האחרונים, צה"ל עובד בשיתוף פעולה צמוד עם המטבח העולמי המרכזי, כדי לסייע להם למלא את משימתם הנעלה – להביא מזון וסיוע הומניטרי לתושבי עזה. הארגון הגיע לסייע גם לישראלים אחרי אירועי הטבח בשבעה באוקטובר - הם היו אחד מהארגונים הראשונים שעשו זאת. עבודת WCK קריטית – הם בחזית האנושיות. אנו נגיע לשורש העניין ונשתף את הממצאים בשקיפות לציבור".

"בלתי-נסלח"

בתקיפה הלילית נהרגו שישה אזרחים זרים מפולין, אוסטרליה, בריטניה, פעיל שהחזיק באזרחות כפולה מארה"ב וקנדה וכן פלסטיני אחד. ארגון WCK הודיע כי הוא עוצר מיידית את פעילותו באזור לאחר התקיפה.
"זו לא רק מתקפה נגד WCK, זו מתקפה על ארגונים הומניטריים שפועלים במצבים הכי קשים, שבהם מזון משמש כנשק במלחמה. זה בלתי-נסלח", אמרה מנכ"לית הארגון ארין גור. "אני שבורת לב ומזועזעת מכך שאנחנו, World Central Kitchen, והעולם - איבדנו חיים יפים היום בגלל מתקפה ממוקדת של צה"ל. האהבה שהייתה להם לסייע לאנשים, הנחישות להראות שהאנושיות מתעלה מעל הכול, וההשפעה שלהם על אינספור חיים ייזכרו ויוקרו לעד", מסרה.
מייסד הארגון, השף הספרדי-אמריקני חוזה אנדרס, התייחס גם הוא לדיווחים הפלסטיניים ותקף בחריפות: "איבדנו היום כמה מאחינו ואחיותינו במתקפה אווירית של צה"ל בעזה. ליבי נשבר. ממשלת ישראל צריכה להפסיק את ההרג חסר-ההבחנה הזה. היא צריכה להפסיק להגביל את הסיוע ההומניטרי, להפסיק להרוג אזרחים ועובדי סיוע ולהפסיק להשתמש במזון בתור נשק".
שף חוזה אנדרסשף חוזה אנדרסצילום: יח"צ
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, גינה את התקיפה וקרא לפתוח בחקירה: "למרות כל הדרישות להגן על אזרחים ועובדים הומניטריים, אנו רואים קורבנות חפים מפשע חדשים". שר החוץ הבריטי דייוויד קמרון אמר כי הדיווחים "מדאיגים מאוד", ואישר כי בריטניה פועלת לאשר את הדיווחים לפיהם אחד מאזרחיה נהרג. "חיוני שעובדים הומניטריים יהיו מוגנים, קראנו לישראל לחקור מיידית", הוסיף קמרון.
שר החוץ ישראל כ"ץ ביקש לשלוח את תנחומיו למשפחות עובדי WCK שנהרגו בעזה, ואמר: "צה"ל ומקבלי ההחלטות עושים ויעשו הכל כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. האירוע ייחקר על ידי הגורמים המוסמכים כדי לוודא שיוסקו המסקנות הנדרשות במטרה להבטיח את שלומם וביטחונם של עובדי הסיוע בהמשך".
ארגון WCK, שמספק מזון ומכין ארוחות לנזקקים, דיווח בחודש האחרון כי במהלך 175 ימים, עובדיו סיפקו יותר מ-42 מיליון ארוחות ברצועה. אנדרס הקים את הארגון ב-2010 על ידי שליחת טבחים ומזון להאיטי אחרי רעידת האדמה ההרסנית שפקדה את המדינה בינואר באותה שנה. מאז הארגון סיפק מזון לקהילות שנפגעו מאסונות טבעיים, לפליטים בגבול ארה"ב, לצוותים רפואיים במהלך מגפת הקורונה ולתושבים בעזה ובאוקראינה.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה