כיממה לאחר נאומו חסר התקדים שבו הבהיר את התמיכה בישראל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח הלילה (בין רביעי לחמישי) עם נציגי הקהילה היהודית בארה"ב, והבהיר כי מתקפת חמאס מהווה את "היום הרצחני ביותר ליהודים מאז השואה".
ביידן הדגיש בדבריו כי "הבהרנו לאיראנים - תיזהרו", ואמר כי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על חוקי המלחמה: "יש חוקים ועל ישראל לפעול בהתאם אליהם. מעולם לא חשבתי שאראה תמונות של טרוריסטים כורתים ראשים של ילדים".
"הבהרנו לאיראנים - תיזהרו". ביידן
(צילום: The White House)

2 צפייה בגלריה
הצהרת ביידן
הצהרת ביידן
לפחות 22 אמריקנים נרצחו במתקפה על ישראל. ביידן
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
מאוחר יותר, הוושינגטון פוסט דיווח כי הצהרתו של ביידן על עריפת הראשים מבוססת על דברים שנמסרו לו מטעם דובר של ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל דיווחים בתקשורת הישראלית. בהבהרה, שנמסרה על-ידי הבית הלבן, נאמר כי הנשיא ואנשיו לא ראו תמונות כאלה בעצמן.
מחלקת המדינה האמריקנית דיווחה מוקדם יותר היום כי לפחות 22 אזרחי ארצות הברית נרצחו במתקפת החמאס. בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע היום לישראל. לפני המראתו אמר בלינקן כי "מאז דאעש לא ראינו זוועות כאלו. נמשיך לעמוד בנחישות מול מעשים כאלו". לדבריו, "אני יודע שישראל רוצה לוודא כמיטב יכולתה - שאזרחים לא ייפגעו, אבל היא צריכה לנקוט בצעדים כדי להגן על עצמה. מה שמפריד בין ישראל, ארה"ב ומדינות דמוקרטיות במצבים קשים הוא הכבוד לחוק הבינלאומי ולחוקי המלחמה. זה בניגוד מוחלט לחמאס, שמשתמש בבני אדם כמגן אנושי".
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי ממשל ביידן מקיים שיחות עם מדינות כמו קטאר על החזרת השבויים מרצועת עזה. "ישנה רשימה ארוכה של שחקנים שעוינים את ישראל, כולל חיזבאללה, ואנחנו מודאגים מזה", ציין קירבי. הוא הוסיף כי ארה"ב מנהלת שיחות עם ישראל על מעבר בטוח של אזרחים מרצועת עזה. "אנחנו מאמינים שמעבר בטוח הוא חשוב ואנחנו רוצים לראות מעבר בטוח נפתח".
"אם ארה"ב הייתה מותקפת, התגובה הייתה מהירה ומוחצת"
(צילום: רויטרס)

בנאומו אתמול הביע ביידן זעזוע מזוועות חמאס, ואמר כי "משפחות שלמות נטבחו. נשים נאנסו והוצעדו. ניצול שואה נחטף. זה רשע טהור. מטרתם המוצהרת - רצח יהודים". הוא שלח בדבריו מסר לחיזבאללה, על רקע החשש שארגון הטרור הלבנוני יצטרף למלחמה בהיקף מלא: "למי שחושב לנצל את המצב, יש לי מילה אחת: Don't, Don't".
הנשיא האמריקני לא קרא לאיפוק, ולמעשה הצהיר שזוהי חובת ישראל להגיב: "כמו כל אומה בעולם הזה לישראל יש זכות – יש לה אף חובה – להגיב למתקפות המרושעות הללו". הנשיא ציין כי בשיחת הטלפון שקיים מוקדם יותר עם נתניהו הוא אף אמר לו שאם ארה"ב הייתה זו שמותקפת, "התגובה שלנו הייתה מהירה, החלטית ומוחצת".
על רקע דבריו, בעיתון אלערבי אלג'דיד, שנמצא בבעלות קטארית, דווח כי "גדודי חיזבאללה" בעיראק, המשתייכים לכוח קודס האיראני, איימו להפציץ בסיסים אמריקניים ולפגוע באינטרסים שלהם אם וושינגטון תשתתף בתקיפות בעזה.
2 צפייה בגלריה
Gerald Ford
Gerald Ford
ספינת המלחמה הגדולה בעולם תגיע בקרוב למזרח התיכון
(צילום: Shutterstock)
נושאת המטוסים האמריקנית, ג׳רלד פורד - ספינת המלחמה הגדולה בעולם, על כל 4,539 חייליה, הגיעה הלילה סמוך לחופי איטליה, כך שבקרוב היא צפויה להגיע למזרח התיכון. מלבד נושאת המטוסים, האמריקנים גם מקרבים אלינו את ספינת הטילים המונחים "נורמנדי" וכן עוד 4 משחתות טילים.
ה"ג'רלד פורד", שנקראה על שמו של הנשיא ה-38 של ארה"ב, נחשבת לנושאת המטוסים המתקדמת ביותר בצי האמריקני. על סיפונה נמצאים מעל ל-75 מטוסי קרב מדגמי F-35, F-15 ו-F-16, מטוסי תקיפה A-10, שני משגרי טילים נגד מטוסים, שני טילי קרקע - אוויר מסוג RAM ושני מערכות מכ״ם נפרדות כדי מצד אחד להכווין את הטילים והמטוסים שלה, ומצד שני לאתר מטוסי אויב וירי טילים. חוץ מזה יש עליה גם שלוש מערכות נשק פלנקס, כלומר מערכת הגנה אקטיבית מבוססת תותחים כדי להשמיד טילים, רקטות וארטילריה שנורים עליה בטווח קצר, 4 מערכות מקלע 25 מ״מ (MGS) המיועדות להגן עליה מפני כלי שיט קטנים וארבע מערכות מקלע כבד M2 בראונינג אפס חמש ותיקות בקליבר 0.5 אינץ׳, לטובת כל שימוש אפשרי.
בתוך כך, ארצות הברית החליטה לשלוח למזרח התיכון נושאת מטוסים אמריקנית נוספת ה"אייזנהאואר". "היא תפרוס בים התיכון לצד ספינות הליווי שלה", נמסר מהבית הלבן.