1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
(צילום: AP)
ההערכה של רבים בישראל, שלפיה הדרישות שהוצגו ביוזמת השלום הערבית כתנאי לנורמליזציה עם ישראל כבר איבדו את תוקפן, מתבררת כשגויה. סעודיה, החשובה מבין המדינות הערביות והמוסלמיות שלה אין הסכם עם ישראל, מדגישה ביתר שאת, דווקא מאז נחתמו הסכמי אברהם, את מחויבותה לנוסחה זו וקושרת בינה לבין נורמליזציה עם ישראל.
סעודיה, שעמדה מאחורי היוזמה המקורית, מבקשת כעת, כך נראה, לנער את האבק מעל הרעיון כנוסחה מתחרה להסכמי אברהם לשלום בין ישראל לעולם הערבי. מהם המניעים הסעודיים? ייתכן שמדובר בשיקוף של התמיכה הציבורית במפרץ בהסכמי אברהם, שהתערערה בשנה האחרונה, וניסיון להתמודד עם הביקורת ברחוב הערבי כלפי הממלכה כמי שתמכה מבחוץ ובעקיפין בהסכמים אלה.
ניסיונותיה של סעודיה לקדם את היוזמה קשורים גם לרצונה של הממלכה לשוב ולתפוס תפקידי הנהגה בעולם הערבי, ושל יורש העצר והשליט בפועל, מוחמד בן-סלמאן, לבצר את מעמדו פנימה בממלכה ובזירה האזורית והבינלאומית ולהיתפס כשחקן פרגמטי וחיובי.
היוזמה מהווה, למעשה, נוסחה המתווה עקרונות למו"מ ולהסדר מדיני. היא מותירה מרחב תמרון למשמעויות שונות ולפתרונות מעשיים. כך, למשל, נקבע כי פתרון "בעיית הפליטים הפלסטינים" צריך להיות "מוסכם". דוגמה נוספת היא היעדר התביעה לפינוי כל ההתנחלויות, שנועד להותיר מרחב של גמישות באשר לסידורים על בסיס תפיסת הגושים הגובלים עם ישראל.
עמדתה של ישראל כלפי יוזמת השלום הערבית, כמות שהיא, הייתה ונותרה בצדק מסויגת. מדובר במסמך בעייתי בעיקר בנושא הפליטים (בהסתמך על החלטת עצרת האו"ם 194 תוך דחיית הסדר שלפיו הפליטים יתאזרחו במדינות המארחות). אולם הצהרה מחודשת מצד ישראל, שלפיה יוזמת השלום הערבית מהווה מבחינתה בסיס למו"מ מחודש, בצד נכונות לחיזוק מעמדה המידרדר של הרשות הפלסטינית ולחידוש התהליך המדיני עימה, עשויות להיות בבחינת פריצת דרך למבוי הסתום בסכסוך הישראלי-פלסטיני.
בעבור ישראל יש ערך לקיים דיאלוג עם שחקנים פרגמטיים כסעודיה, ולנסות להגיע עימה לנוסח מוסכם של היוזמה. ישראל תזכה בנקודות זכות במדינה אולי החשובה ביותר בעולם הערבי, וזו בלגיטימציה בדעת הקהל ליתר פתיחות כלפי ישראל.
יואל גוז'נסקיד"ר יואל גוז'נסקיINSS
על ישראל לבחון אם לנוכח הצניחה בתמיכה בהסכמי אברהם בעולם הערבי, המודל שלהם עדיין רלוונטי בנסיבות האזוריות והבינלאומיות הנוכחיות. דווקא כדי לחזק את תהליך הנורמליזציה יש לחשוב על פתרונות אחרים.
שני עשורים לאחר פרסומה, ושנתיים לאחר החתימה על הסכמי אברהם, יוזמת השלום הערבית רלוונטית. ישראל לא יכולה לקבלה כמות שהיא, אך הסעודים הבהירו שמדובר בבסיס למו"מ. יש ביוזמה ערך פוטנציאלי עבור ישראל ועמדתה כלפיה ראויה לבחינה מחודשת כבסיס לדיון, שבמסגרתו היא תציג את הסתייגויותיה ודרישותיה.
  • ד"ר יואל גוז'נסקי הוא חוקר בכיר ב-INSS, אוניברסיטת תל אביב ולשעבר בכיר במטה לביטחון לאומי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il