יממה לפני נסיעתו לארצות הברית, שם ייפגש עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בוושינגטון, הצהיר היום (שלישי) שר הביטחון בני גנץ כי "המחיר בעצירת איראן היום הוא נמוך משיהיה בעוד שנה". בנאום שנשא בכנס של המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן הוסיף גנץ כי "איראן מבצעת בימים אלו מאמץ להשלים ייצור והתקנה של 1,000 צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR6, בין השאר באתר תת קרקעי סמוך לנתנז".
"איראן ממשיכה לצבור ידע וניסיון בלתי הפיכים בפיקוח, מחקר, ייצור ותפעול צנטריפוגות מתקדמות. היא עומדת שבועות ספורים מצבירת חומר בקיע שיספיק לפצצה ראשונה", אמר גנץ. גנץ הוסיף כי האיום מאיראן מגיע לא רק מכיוון הנשק הגרעיני, אלא גם מתוקפנותה באזור: "היא מפתחת באזור כולו מערכים מבצעיים עם יכולות מדויקות של טילי שיוט, טילי קרקע-קרקע וכטב"מים, לטווח של אלפי קילומטרים. כמות האמל"ח האסטרטגי הזה שנמצא בידי שלוחי איראן גדלה משמעותית בשנה האחרונה". גנץ אמר כי הוא מתכוון לדון באתגרים אלה בפגישתו עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין מחר.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
מתכוון לדון באתגרים האזוריים עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין. גנץ בכנס, היום
(צילום: מוטי קמחי)
גנץ אישר לראשונה בקולו כי בפברואר יורטו שני מל"טים איראניים שהיו בדרכם לארגוני הטרור באיו"ש או ברצועת עזה: "כפי שאירע בעבר, שיגרו משמרות המהפכה זוג מל"טים מאיראן לעבר ישראל. על בסיס העבודה כי היו מחוברים להם מצנחים, אנחנו מעריכים כי מטרת השיגור הייתה להצניח אותם ברצועת עזה או ביהודה ושומרון ולהיאסף שם על-ידי ארגוני הטרור. המשימה הוכשלה, והמל"טים יורטו בשטח עיראק". גנץ הוסיף כי גם בסוריה ממשיכים להתבצע ניסיונות של העברת וייצור אמל"ח מדויק, וכי ישראל "תמשיך לבלום את המאמצים האלו".
שר הביטחון התייחס גם לגל הטרור הנוכחי ולמצב בישראל: "אנחנו נמצאים בתקופה של גל טרור המבוסס על סדרה של פיגועים שנשענים על רגישות בירושלים ובהר הבית, שבו אנו שומרים על חופש הפולחן. הפיגועים האלו מחוברים אחד לשני בהשראת ההסתה הנשמעת באזור מפי ארגוני הטרור". לדבריו, "הסתה שלא זוכה לגינוי מספק מהעולם וממנהיגי האזור, שגם הם אמורים לרצות ולשמר את היציבות".
2 צפייה בגלריה
ירי פיגוע יריות אלימות טרור ערבים אלעד רחוב אבן גבירול פלסטינים מחבלים פיגועים
ירי פיגוע יריות אלימות טרור ערבים אלעד רחוב אבן גבירול פלסטינים מחבלים פיגועים
"נמצאים בתקופה של טרור המבוסס על רגישות בירושלים והר הבית". זירת הפיגוע באלעד
(צילום: AFP)
לדברי גנץ, גם יוזמה במישור המדיני חשובה לשינוי המצב: "נמשיך במאמץ המדיני לחיזוק יחסינו עם שכנינו באזור ותומכינו בעולם. זאת תוך נכונות לקיים מאמצים לצמצום הסכסוך, וחתירה להסדרים מדיניים בינינו לבין הפלסטינים, שגם אם נראים רחוקים, הם צורך אסטרטגי".
גנץ התייחס למלחמה באוקראינה ואמר כי אחד מלקחי המלחמה "הוא שנכון להפעיל את העוצמה הכלכלית, המדינית ואם נדרש גם כוח צבאי, מוקדם ככל האפשר, ואולי בדרך הזו למנוע מלחמות. הדבר נכון גם לגבי המצב שבו אנחנו נמצאים מול איראן". לדבריו, "את מחיר המלחמה העתידית האפשרית הזו ניתן לחסוך או להקטין על-ידי הפעלת מסכת לחצים של העולם כולו, תוך שיתוף פעולה אזורי ובינלאומי רחב".