4 צפייה בגלריה
ח"כ איתן גינזבורג
ח"כ איתן גינזבורג
"מהלך שמטרתו היא הצלת חיים", ח"כ גינזבורג
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) את הצו שמאפשר סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים כלפי משתמשי כלי רכב דו-גלגליים, בדגש על כלים חשמליים, להגברת הבטיחות בדרכים. הרחבת הסמכויות של הפקחים העירוניים מתווספת להחלטת הוועדה מהשבוע שעבר על הגדלת הקנסות בתחום הכלים החשמליים.
בעקבות הרחבת הצו, יוסמכו הפקחים העירוניים לאכוף את העבירות הבאות: אי חבישת קסדה; איסור על רכיבה בכלים חשמליים מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה (אישור הנדרש למי שאין רישיון נהיגה); איסור הרכבה; איסור שימוש באוזניות או מכשיר נייד בעת רכיבה על מדרכות שבילי אופניים, שבילי הולכי רגל ומעברי חצייה.
4 צפייה בגלריה
אי חבישת קסדה - קנס של 1,000 שקלים. ארכיון
אי חבישת קסדה - קנס של 1,000 שקלים. ארכיון
אי חבישת קסדה - קנס של 1,000 שקלים. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
רוכבי אופניים דוהרים על המדרכה בתל אביב
(צילום: אביגיל עוזי)
כמו כן, לפקחים תינתן סמכות לאכוף עבירת אי ציות של רוכבי אופניים עם מנוע עזר ורוכבי קורקינט חשמלי לתמרור המסמן רכיבה בניגוד לכיוון המסומן בחץ בעת רכיבה בשביל אופניים. בנוסף, סמכויות הפקחים הורחבו כך שיוכלו לבצע אכיפה נגד רוכבי אופנועים בכל שביל המסומן כמיועד להולכי רגל ובמעברי חצייה, ולא רק במדרכות או אף בנתיב המסומן כמיועד לאופניים כפי שהם מוסמכים כיום.
בין העבירות שיוכלו הפקחים לאכוף ניתן למצוא שימוש במכשיר נייד ברכיבה (קנס של 1,000 שקלים), שימוש בשתי אוזניות ברכיבה (קנס של 250 שקלים) ואיסור הרכבת נוסע נוסף (קנסות בדרגות משתנות בטווח של 100 עד 250 שקלים).
הפקחים יאכפו גם רכיבה בניגוד לכיוון המסומן בחץ בשבילי אופניים, אי חבישת קסדה (בהתאם לקנס החדש שאושר בשבוע שעבר - 1,000 שקלים). מעתה הם יוכלו לתת דוחות לילדים ונערים מתחת לגיל 16 שירכבו על כלים חשמליים (בהתאם לקנס החדש שאושר בשבוע שעבר - 1,000 שקלים) וכן לתת קנס על רכיבה ללא אישור של ההכשרה הנדרשת למי שלא עבר תיאוריה (בהתאם לקנס החדש שאושר בשבוע שעבר - 750 שקלים).

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), שקידם בשנה האחרונה הצעת חוק שמרחיבה את סמכויות האכיפה של פקחים עירוניים ובמקביל לחץ על משרדי הממשלה לפרסם צווים להעברת הסמכויות לפקחים עירוניים ולהביא אותם לאישור בכנסת, אמר הבוקר על אישורם הסופי: "השלמנו מהלך שמטרתו היא הצלת חיים. השימוש באופניים ובקורקינטים חשמליים מבורך - הוא זמין ונוח, מקל על העומס בכבישים ומפחית את זיהום האוויר".
הוא הוסיף כי "עם זאת, נסיעה פרועה בניגוד לכללי הדרך מציבה את הולכי הרגל, הנהגים והרוכבים עצמם בפני סכנת פגיעה קשה ואף סכנת מוות. ההוכחה לכך היא מאות האנשים הממלאים את מחלקות המיון והטראומה בבתי החולים בשנה".
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"יש צורך ביצירת כלי אכיפה אפקטיביים, כמו זה שקידמנו היום", השרה מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "צעד חשוב שנועד להבטיח את בטיחות ושלום כלל משתמשות ומשתמשי הדרך ולצמצם משמעותית את תאונות הדרכים. יש צורך ביצירת כלי אכיפה אפקטיביים, כמו זה שקידמנו היום. אני קוראת לציבור לנסוע בזהירות ותוך הקפדה על כללי הבטיחות, כדי שכולנו נוכל להגיע ליעד שלנו בשלום".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי "צו הרחבת הסמכויות הוא שלב נוסף במאבק שלנו בתאונות הדרכים. התאונות שבהן מעורבים רכבים חשמליים דו-גלגליים הפכו להיות נגע המוביל לנפגעים, וזה מצב שאסור לנו להשלים איתו". עוד אמר בר-לב כי "המחויבות שלנו היא להיאבק במי שמרשים לעצמם לפרוע חוק ולסכן את הסביבה, מבלי להבין שהכלים החשמליים הדו-גלגליים עלולים להיות קטלניים אם לא משתמשים בהם כראוי".