משדר הבוקר של אולפן ynet

כאוס חיסוני הקורונה במערכת החינוך: אף ששנת הלימודים אמורה להיפתח בעוד שבועיים תחת גל התחלואה המחריף, במשרד הבריאות עדיין לא החליטו מי יהיה הגורם המבצע שיוסמך לתת חיסונים בבתי הספר. קופות החולים ומד"א לא קיבלו פנייה ממשרד הבריאות ולא ערוכים לכך במידה והמשימה תוטל עליהם. ל-ynet נודע הבוקר (יום ד') כי משרד הבריאות שוקל להעסיק חברה פרטית שתבצע את החיסונים בבית הספר, ולשם כך נדרש מכרז ייעודי.
3 צפייה בגלריה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
תלמידים בבתי הספר בצל הקורונה
"אי אפשר להחזיק ילדים עם מסכות בכיתות". ארכיון
(צילום: יריב כץ)
מקופת חולים לאומית נמסר כי בשבועיים האחרונים נרשמה עלייה מתמשכת בחיסון ילדים. ביום ראשון בשבוע שעבר התחסנו 165 ילדים לעומת 255 ביום ראשון השבוע. ביום שני שעבר התחסנו 206 לעומת 322 ביום שני בשבוע. בין מבוטחי מאוחדת התחסנו או חלו 64.3% מבני הנוער בגילי 18-12. כלומר - 97,249 בני נוער מתוך 151,083 מתחסנים פוטנציאליים. 902 בני נוער נוספים קבעו תור לקבל את המנה הראשונה בימים הקרובים.
"עד כה לא ראינו עלייה משמעותית בהיענות לחיסון בעקבות הודעת משרד החינוך, אבל ייתכן שזה ישתנה בימים הקרובים כשההנחיות החדשות יופנמו", נמסר ממאוחדת. "לגבי החיסונים בבתי הספר לא קיבלנו כל מידע בנושא".
3 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים בתל אביב
בני נוער מתחסנים בתל אביב
"להבנתנו התוכנית תהיה מושתתת על מערך החיסונים הקיים"
(צילום: רויטרס)
בכללית מדווחים כי ביומיים האחרונים נרשמה עלייה של 30% במספר המתחסנים היומי בגילי 18-12 בהשוואה לארבעת הימים הקודמים. בסך הכל התחסנו 245 אלף מבוטחים בגילאי 18-12.
מקופת חולים מכבי נמסר כי עד כה התחסנו או הזמינו תור לחיסון ראשון 70% מהמבוטחים בני 18-12, אולם לא מורגשת עלייה מובהקת בחיסוני ילדים ביחס לשבוע שעבר. גם במכבי טוענים שלא קיבלו פנייה או הנחיה ממשרד הבריאות בנוגע לחיסונים בבתי הספר: "להבנתנו התוכנית תהיה מושתתת על מערך החיסונים הקיים, של חיסוני השגרה המוכרים למערכת". במשרד הבריאות טרם הגיבו לפניית ynet בנושא.
הלילה בחצות נכנסו לתוקף הגבלות הקורונה החדשות במטרה לבלום את העלייה בתחלואה. ההגבלות כוללות את הרחבת התו הירוק על רוב ענפי המשק והפעלת התו הסגול בקניונים ובמרכזי מסחר והגבלות התקהלות. בשעות הלילה התקיימו דיונים על החרגת בריכות השחייה, שמורות הטבע, הגנים הלאומיים והפארקים מהתו הירוק - וברגע האחרון הוחלט לכלול את הבריכות בתו הירוק, ושמורות הטבע יפעלו בהתאם לתו הסגול.
הכוונה להחריג את אותם אתרים עלתה לאור התנגדויות בוועדת החוקה של הכנסת - שתדון בהגבלות במהלך הבוקר. הנושא הובא להכרעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, שקיים התייעצות טלפונית, ובסופו של דבר הוחלט להביא מתווה מוסכם לאישור ועדת החוקה.
המקומות שבהם יופעל התו הירוק: אירועי תרבות וספורט, כנסים ותערוכות, בתי מלון, חדרי כושר וסטודיו, בתי תפילה מעל ל-50 איש, אולמות וגני אירועים, פסטיבלים, מסעדות, ברים חדרי אוכל ובתי קפה, מוזיאונים וספריות, פארקי שעשועים, אוניברסיטאות ומוסדות להשכלה גבוהה.

סקר: המנהלים בעד דחיית שנת הלימודים

מרבית מנהלי בתי הספר העל-יסודיים תומכים בדחיית פתיחת שנת הלימודים ל-1 באוקטובר – אחרי חגי תשרי – כך עולה מסקר שערכה התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים ובמסגרתו תמכו כ-70% מהם ברעיון.
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי, אמר כי התוצאות לא מפתיעות אותו הן על רקע רמת התחלואה הכללית בקורונה, והן בשל הקפיצה במספר המאומתים במערכות החינוך החרדיות שנפתחו בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר גבריאלי בתל אביב
התלמידים חוזרים לפעילות מלאה בבית הספר גבריאלי בתל אביב
"ברור שהבידודים יתרבו". ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
"מסקנת רוב מנהלות ומנהלי בתי הספר היא שמכיוון שספטמבר רצוף בימי חופשה בגלל החגים, יש לדחות את פתיחת הלימודים ולהחזיר למערכת החינוך את ימי הלימוד בסוף השנה", אמר לוי. "בכך תתרום מערכת החינוך את חלקה בבלימת התפשטות הנגיף. כך גם תימנע פתיחה מבולבלת וכאוטית של מערכת החינוך ב-1 בספטמבר".
מנהל בית ספר ממרכז הארץ ששוחח עם ynet אומר שהמשמעות של פתיחת שנת הלימודים בספטמבר היא חזרה ללמידה מרחוק: "זו פתיחת שנת הלימודים הרעה ביותר שיכולה להיות. זה אומר שתלמידים לא יכירו את המורים ומורים לא יכירו את התלמידים. זה אומר שצריך ללמד שוב מול מסכים שחורים. במקום זה צריך לקדם התחסנות בתקווה שניתן יהיה לפתוח אחרי החגים מקרוב".
מנשה לוי יו"ר התאגדות מנהלי בתי ה ספר ה על יסודייםמנשה לוי
מנהלת ותיקה הוסיפה: "ברור שהבידודים יתרבו והכל בשביל מספר לא גדול של ימי לימוד. כיום כשברור שגם מחוסנים נדבקים ויהיו לא מעט תלמידים שהוריהם יפחדו לשלוח אותם לכיתה כדי להימנע מתחלואה ומהרס החגים. ברור שתהיה הדבקה. מי שמשלה את עצמו שאפשר להחזיק תלמידים בכיתות עם מסכות ושישמרו על ריחוק חברתי לא היה בכיתות בשנה האחרונה".