חרף גיבושה של הצעה עדכנית לעסקת חטופים בשיחות במצרים, שממתינה לתגובת חמאס, אין אופטימיות במגעים לעסקה. במקביל, גורמים בישראל חוששים שמול הלחץ הבינלאומי הגובר על ישראל, בין היתר בדגש על תקרית הריגתם בשוגג של עובדי הסיוע ההומניטרי של ארגון WCK, ארגון הטרור עלול לטעות כי ישראל תסכים בקרוב להפסקת אש בלי עסקת חטופים - ויסרב להתגמש.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
הצעה המתווכים שגובשה בקהיר היא למעשה הצעה אמריקנית שישראל קיבלה, שכוללת גמישות בנוגע להחזרת תושבים עזה לצפון הרצועה. גורם ישראלי בכיר אמר כי "ייקח עוד זמן להבין אם יש עסקה. חמאס מקבלים רוח גבית כמו מהאירוע הלילה, אבל אנחנו מקווים שתהיה תזוזה בקרוב". כאמור, ההערכה היא שבסופו של דבר השיחות במצרים העלו חרס.
מוקדם יותר היום לשכת ראש הממשלה הודיעה בשם המוסד כי משלחת המשא ומתן של הארגון, שב"כ וצה"ל תשוב היום מקהיר "בסיומו של סבב שיחות אינטנסיבי נוסף". בהודעת הלשכה צוין כי במסגרת השיחות, "בתיווכה המועיל של מצרים, גיבשו המתווכות הצעה עדכנית להתייחסות חמאס. ישראל מצפה מהמתווכות לפעול ביתר שאת מול חמאס לקידום המשא ומתן לטובת עסקה". ברקע הודעת משפחות חטופים על החרפת המאבק בדרישה לשחרורם, בהודעה צוין כי "מדינת ישראל ממשיכה לעשות את כלל המאמצים הנדרשים לשחרור החטופים והחטופות מידי חמאס והשבתם לישראל".
אמש אמרו גורמים מדיניים בכירים כי יש פוטנציאל להתקדמות לעסקת חטופים במסגרת השיחות בקהיר. ההערכה הראשונית הייתה שהמשלחת תשוב אתמול בבוקר - אך זו נשארה עד היום. "עדיין מוקדם לאופטימיות. יש רצינות וענייניות מצד המשלחת הישראלית והמתווכים המצרים במטרה אחת - לקדם עסקה", אמרו אתמול. לדבריהם, "צריך לראות שיש הצעה אמיתית מצד חמאס להתקדם קדימה, ולראות כיצד סינוואר בוחר להתייחס למרחב הגמישות העדכנית מצד ישראל בסוגיות שבמחלוקת".