5 צפייה בגלריה
בית סוהר מגידו
בית סוהר מגידו
בן גביר בביקורת על שב"ס, וגם על שב"כ
(צילום: גדי קבלו, שריה דיאמנט)
גורמי ביטחון מגיבים בצהריים (שישי) על הנחיית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שהורה לשירות בתי הסוהר להגביל את ביקורי משפחות האסירים הביטחוניים מיהודה ושומרון לתדירות של פעם בחודשיים, במקום פעם בחודש - ואומרים כי היא "הונחתה כלל מבלי להתייעץ עם גופי הביטחון". בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות", שחשפו את הצעד של השר הבוקר, הם ציינו כי "בכל החלטה מהסוג הזה, שיש לה השלכות ביטחוניות רחבות, נהוג להתייעץ טרם קבלתה".
הגורמים מבהירים כי עמדת השב"כ וצה"ל היא שבעת הנוכחית, טרום החגים ובצל המתיחות הביטחונית הקיימת, "לא נכון יהיה לבצע שינויים במדיניות בעת הזו, טרם הנושא נדון במסגרת עבודת מטה מסודרת שתובא בפני הקבינט". עוד הם הוסיפו כי "לצד ההתנגדות לביצוע שינויים כלשהם בעת הזו, עמדת השב"כ היא להמשיך שלא לאשר ביקורי אסירי חמאס מרצועת עזה עד שלא תיפתר סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים".
השר בן גביר תקף מוקדם יותר את נציבת שב"ס רב-גונדר קטי פרי וגם את שב"כ - ובסביבת השר אמרו ל-ynet: "שב"ס ושב"כ רוצים שקט והשר בן גביר לא מוכן לאפשר את המשך הקייטנה הביטחונית בבתי הכלא. הם לא מגלים נחישות ועמוד שדרה מול האסירים".
בטוויטר כתב השר לביטחון לאומי כי "כאנשי חוק, וכשר הממונה על מערכת אכיפת החוק, אין לשירות בתי הסוהר את האפשרות לחרוג מהוראות החוק ופקודת שירות בתי הסוהר הקובעות ביקור משפחות אצל אסירים ביטחוניים בכלא פעם בחודשיים ולא כפי ששב"ס אפשר עד כה ביקורים פעם בחודש. ברגע שנחשפתי לעובדה זו במהלך דיון על תנאי האסירים, הוריתי באופן מיידי לפעול בהתאם לחוק. כל גוף שלטוני חייב לפעול בהתאם לנהלים, לפקודות ולחוק".
בן גביר הגיב גם על טענת שירות בתי הסוהר על מחסור במקומות כליאה - וטען שיש מקומות כליאה שנוספו בשבועות האחרונים. השר, נזכיר, קיבל השבוע החלטה חד-צדדית נוספת וביטל את מנגנון השחרור המנהלי לאסירים ביטחוניים, שנועד לפתור את בעיית הצפיפות והעומס במתקני הכליאה של שב"ס. ההחלטה עוררה עליו ביקורת מצד ראש השב"כ, שטען לפגיעה במאמצי השירות לסיכול הטרור.
5 צפייה בגלריה
בית סוהר מגידו
בית סוהר מגידו
סוגיה נפיצה. אסירים ביטחוניים בכלא מגידו, ארכיון
(צילום: גדי קבלו )
5 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
גוטליב: "השב"כ וצה"ל עובדים אצל המחבלים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ טלי גוטליב מהליכוד הגיבה לפרסום וכתבה בטוויטר כי "טוב לדעת שהשב"כ וצה"ל עובדים אצל המחבלים והאסירים הביטחוניים. כל הדיפסטייט נגד השר בן גביר". היא הוסיפה: "כל הכבוד לך איתמר על משילות ימין. אסירים ביטחוניים, מרצחים אכזריים נהנים שנים מתנאי כליאה בהטבות הזויות. ואם צמצום זכויות מחבלים מרצחים לשיטת שב"כ וצה"ל יפגע בביטחון, אז משהו רע מאד קורה כאן".
במקביל, בשירות בתי הסוהר מעדכנים כי האסירים הביטחוניים מתכננים לפתוח בשביתת רעב ב-14 בספטמבר בעקבות ההחלטה לצמצם את ביקורי המשפחות. משרד האסירים הפלסטיני מסר כי "ההחלטה של הקיצוני הפשיסטי בן גביר נחשבת להתפתחות מסוכנת, ולפגיעה חדשה בזכויות האסירים, שבאמצעותה הוא מבקש לייצא את המשברים של ממשלתו הפשיסטית ולרצות את החברה הציונית על חשבון סבל משפחותינו ומשפחותיהם".
במשרד האסירים איימו: "אנו מתריעים על ההשלכות הנובעות מיישום החלטה זו, שתפתח עימות חדש בתוך בתי הכלא ואולי מחוצה להם. תנועת האסירים לא תאפשר לפגיעה זו בזכויותיה להימשך, ותישאר מאוחדת נגד היהירות של ממשלת הכיבוש".
5 צפייה בגלריה
בית סוהר נפחא
בית סוהר נפחא
איומים בשביתת רעב וחשש גם ממהומות של אסירים ביטחוניים. סוהרים בכלא נפחא, ארכיון
(צילום: גדי קבלו )
5 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
נציבת שב"ס קטי פרי. הזהירה את בן גביר מההשלכות, הוא החליט על הצעד בלי תיאום עם גופי הביטחון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הפלסטינים קראו לארגונים הומניטריים בינלאומיים "לנקוט עמדה נחרצת לגבי החלטה זו", ובמשרד האסירים טענו עוד: "ההחלטה מהווה קריאת תיגר על כללי המשפט הבינלאומי והמשפט ההומניטרי הבינלאומי". השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, אמר כי "הצעדים הגזעניים נגד האסירים הפלסטינים שעליהם הכריז בן גביר הגזען מאיימים לפוצץ את המצב. הדבר מחייב ביטול מיידי של החלטות אלו והתערבות ישירה של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים והצלב האדום העולמי".
לדברי גורמי ביטחון, נציין, בן גביר החליט על הצעד זאת מבלי שקיים תיאום מסודר עם גופי הביטחון ותוך התנגדות של נציבת שב"ס פרי, שהתריעה בפניו מפני ההשלכות. בשב"ס רואים בהנחיה זו של השר "הנחתה" לא אחראית, ודורשים לערוך דיון בקבינט על כל שינוי בתנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים, שהם, כידוע, בעלי מעמד מיוחד ומשפיע ברחוב הפלסטיני וכל שינוי בתנאיהם נחשב לסוגיה נפיצה ורגישה.
"הוא יבעיר את השטח ויסכן חיי אדם במטרה להשיג לגיטמציה ציבורית", אמר בכיר במערכת. הבכיר גם לא שולל תרחיש של הסלמה בקרב האסירים הביטחוניים בדמות פרעות במתקני הכליאה, תקיפות סגל והכרזה על שביתת רעב כללית של האסירים - שכבר הגיעה מאז החשיפה הבוקר - ועלולה להעמיס על בתי החולים בישראל ואפילו להביא לשיתוקם.