בעקבות השימוע המביש שנערך בשבוע שעבר בקונגרס לנשיאי אוניברסיטאות בארצות הברית, בית הנבחרים האמריקני העביר אתמול (חמישי) הצהרה הקוראת לנשיאות הרווארד ו-MIT לפעול בדומה לנשיאת אוניברסיטת פנסילבניה (UPenn), ליז מגיל - ולהתפטר. במקביל, נשיאת הרווארד, קלודין גיי, השתתפה בטקס הדלקת נרות חנוכה בקמפוס, שם מנהל הטקס, רב חב"ד הרווארד הירשי זרחי, מתח עליה ביקורת חריפה לעיניי הנוכחים.
2 צפייה בגלריה
ליז מגיל,  קלודין גיי, סאלי קורנבלוט
ליז מגיל,  קלודין גיי, סאלי קורנבלוט
ליז מגיל התפטרה, בית הנבחרים קרא לקלודין גיי וסאלי קורנבלות' לפעול באופן דומה
(צילום: רויטרס / Ken Cedeno, EPA-EFE/WILL OLIVER, AP Photo/Mark Schiefelbein)
הכותרת
מה למדנו מחודשיים של מלחמה? | נחום ברנע
22:27
הרב התייחס להודעה שנשלחה מטעם מועצת המנהלים של המוסד, שגיבתה את גיי והודיעה כי לא תפוטר למרות השימוע, ואמר כי "המייל התייחס אלייך כ'נשיאה שלנו'. אנחנו בקהילה היהודית כמהים ליום שנוכל להתייחס לנשיאה ולכל הרווארד כשלנו". בנאום של כ-15 דקות מול עשרות סטודנטים ואנשי סגל יהודים, זרחי תיאר את אווירת הפחד כלפי יהודים בקמפוס מאז ה-7 באוקטובר.
לדבריו, הוא ומשפחתו אף קיבלו איומים על חייהם כיוון שאירחו בקמפוס את שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, אותו כינו התוקפים "פושע מלחמה". ארדן יזם את הקרנת סרט הזוועות של דובר צה"ל לתלמידים ואנשי סגל בהרווארד בשבוע שעבר. הרב זרחי הוסיף כי המשטרה ביקשה ממנו לשכור אבטחה פרטית על מנת להגן על משפחתו. "עיני העולם נשואות אלינו עכשיו. כולם מסתכלים על הרווארד וכואב לי לומר, לצערי, ששנאת יהודים ואנטישמיות משגשגות בקמפוס הזה. אני לא מרגיש שיש לנו גב", אמר בפנייה להנהלת המוסד. "26 שנים נתתי את חיי לקהילה הזו. מעולם לא הרגשתי לבד יותר".
הרב סיפר גם כי התבקש על-ידי משטרת הרווארד לקפל את החנוכייה מיד בתום הטקס, ואמר: "אנחנו הולכים לארוז אותה, ואנחנו צריכים להחביא אותה איפשהו כי הרווארד לא תאפשר לנו להשאיר את החנוכייה כאן בלילה, כי יש חשש שהיא תושחת וזה לא ייראה טוב עבור האוניברסיטה". הוא הוסיף כי "אנחנו מנסים לתקן את העולם, ללמד את מנהיגי העולם - ובקמפוס שלנו אנחנו מקבלים הוראה להחביא את החנוכייה. השינוי יקרה רק כשלא נצטרך לקפל אותה".
2 צפייה בגלריה
קלודין גיי, נשיאת הרווארד
קלודין גיי, נשיאת הרווארד
רב חב"ד הפציר בקלודין גיי לצאת נגד אלו שפוגעים ביהודים: "לדבר ולא לשתוק"
(צילום: KEVIN DIETSCH , אי־אף־פי)
גיי, ביחד עם בעלה שהגיע לטקס גם כן, האזינה לנאום של הרב ונקראה לבסוף להדליק את השמש. "התקווה שלי, ואני יודע שאני מדבר בשם כולם כאן, שנוכל לעבוד יחד איתך", אמר לה זרחי, שהפציר בה לצאת נגד אנשים בקמפוס שפוגעים ביהודים: "לא לעבור ליד ולא להגיד כלום. לדבר. לא לשתוק".
בתוך כך, ביום שלישי צפויה להתקיים הקרנת סרט הזוועות של דובר צה"ל המתעד את פעולות החמאס גם בקמפוס של MIT. נשיאת האוניברסיטה סאלי קורנבלות', שקיבלה גיבוי מלא לדבריה מצד הנהלת המוסד האקדמי, אישרה את השתתפותה. מדובר ביוזמה משותפת של אנשי סגל יהודים, חב"ד בקמפוס והשגריר ארדן.
"MIT בחר בסאלי להיות הנשיאה שלנו בשל המנהיגות האקדמית המצוינת שלה, שיקול הדעת, היושרה, המצפן המוסרי ויכולתה לאחד את הקהילה שלנו סביב ערכי הליבה של MIT", נמסר מהנהלת האוניברסיטה. "היא עשתה עבודה מצוינת בהנהגת הקהילה שלנו, כולל בטיפול באנטישמיות, איסלאמופוביה וצורות אחרות של שנאה - את כל אלה אנחנו דוחים מכל וכל ב-MIT. יש לה את התמיכה המלאה והבלתי מסויגת שלנו".