3 צפייה בגלריה
יחיא מרעי ויוסף עאסי, כלי הנשק שנתפסו במעצר המחבלים
יחיא מרעי ויוסף עאסי, כלי הנשק שנתפסו במעצר המחבלים
המחבלים מהפיגוע באריאל וכלי הנשק שנתפסו ברשותם
(צילום: דוברות המשטרה)
שר הביטחון בני גנץ הורה לצה"ל לעצור את המבצע שתוכנן להיום (שני) להריסת ביתו של אחד משני המחבלים שרצחו באפריל את המאבטח ויאצ'סלב גולב (23) בכניסה לאריאל. ההחלטה התקבלה במסגרת המדיניות להרגיע את השטח לפני ביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באמצע החודש הבא. כך נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
מתברר כי יצאה הנחיה גורפת לעצור את כלל הריסות בתי המחבלים עד לביקור ביידן, אבל ההנחיה היא להמשיך במדיניות ההריסות לאחר מכן. את פיגוע הירי ביצעו שני מחבלים פלסטינים בליל שבת 29 באפריל 2022, כחלק מגל הטרור ששטף את ישראל, ובו נרצח המאבטח בכניסה לאריאל.
3 צפייה בגלריה
ויאצ׳סלב גולב
ויאצ׳סלב גולב
המאבטח שנרצח ויאצ׳סלב גולב
הזרוע הצבאית של חמאס קיבלה אחריות לפיגוע אף שבפועל למחבלים לא היה קשר לארגון. שני המחבלים, יחיא מרעי ויוסוף עסאי, בני 20 מהכפר קראוות בני חסאן, רצחו בירי המאבטח ששמר בכניסה.
המחבלים ירדו מהרכב ואף ירו בו שוב מטווח קצר על מנת לוודא הריגה. לאחר מכן שבו היורים למכונית, ביצעו פניית פרסה, ונמלטו מהמקום. מאבטחת נוספת ששמרה בכניסה לא נפגעה מהירי והוגדרה כנפגעת חרדה. שני המחבלים נלכדו בתום מצוד שארך 20 שעות, כשברשותם רובים מסוג קרל גוסטב.
הלילה היו אמורים כוחות צה"ל להיכנס לכפר ולהרוס את ביתו של אחד מהם, אולם הצבא קיבל הנחיה לעצור. ההחלטה הזו מתווספת לעצירת הריסת בית המחבל שביצע באפריל את הפיגוע בדיזנגוף בתל אביב שבו נרצחו שלושה אזרחים, שעתיים לפני יציאת הכוחות לשטח.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית מסיבת עיתונאים הבית הלבן
נשיא ארה"ב ביידן
(צילום: AP )
לדברי מקורות ביטחוניים, הדרג המדיני הנחה "להתאים את הפעילות המבצעית לקראת ביקור ביידן". במסגרת ההנחיה הזו, לא צפויה הריסת בתי מחבלים עד הביקור. לצד זאת, מדגישים גורמי הביטחון כי הפעילויות הסיכוליות ימשכו, כולל בגזרת ג'נין, כפי שראינו בשבוע שעבר.
את ההנחיות מסר שר הביטחון גנץ בדיונים שנערכו באחרונה. לפי גורמים המעורים בפרטים - מדובר בעקרונות פעולה ולא בהנחיה קונקרטית, אך אין ספק שבישראל - שקיבלה בקשה מפורשת מארה"ב להפחית את הפעילות באיו"ש – לוקחים זאת בחשבון.

עוד נודע, כי בפגישות שערכה היועצת מטעם מחלקת המדינה ברברה ליף עם גורמים ישראלים, הועבר מסר ברור מהממשל בדבר הצורך להימנע מהרג פלסטינים ומהתססה אפשרית של השטח. בישראל סבורים כי לביקור ביידן תהיה משמעות אסטרטגית על המאבק באיראן ושיתופי הפעולה האזוריים, וככל הנראה זהו הרקע ל"התאמת הפעילות" שאליה כיוונו שר הביטחון והדרג המדיני.
מלשכת שר הביטחון נמסר כי "הפעילות של צה"ל נמשכת בכל הגזרות, ומול כל איום, על מנת להבטיח את ביטחון אזרחי ישראל, תוך ביצוע הערכת מצב שוטפת".

המשך המערכה מול איראן

הנושא הנוסף והחשוב שמעסיק את מערכת הביטחון הישראלית הוא המשך המערכה מול איראן שממשיכה להתחמם בהתרעות לפיגועים בטורקיה ובפעולות המיוחסות לישראל על אדמתה. אתמול דיווחו מקורות אופוזיציה איראנים כי בסיס צבאי במערב איראן הותקף ביום שישי באמצעות כטב"מים.
מקור הפיצוץ, לטענת הגורמים, היה תקיפת כטב"מים על הבסיס הצבאי האסטרטגי של משמרות המהפכה האיראניים. לפי דיווח בעיתון כווייתי, התקיפה כוונה לעבר מכלול מחקר המוקדש לתכנון וייצור טילים בליסטים וטילים לטווח קצר. המקורות הוסיפו כי שר ההגנה האיראני הגיע למחרת בליווי משלחת של משמרות המהפכה לאמוד את הנזקים באתר.
לפני חודש דווח כי מל"טים מתאבדים תקפו מבנה מחקר שבו מפותחות טכנולוגיות לייצור כטב"מים במתקן הביטחוני בפרצ'ין שבאזור טהרן, במקום נהרג מהנדס איראני ונפצע עובד אחר. לא דווח מי עומד מאחורי המתקפה, ששוגרה מתוך איראן. בעבר נטען כי ישראל פעלה באופן דומה במדינה.
על פי פרסומים זרים, בחודש פברואר תקפה ישראל האנגר באיראן שממנו יצאו המל"טים. במקום היו על פי ההערכות מאות כלי טיס, והם הושמדו.