נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שלח לנשיא המדינה יצחק הרצוג איגרת ברכה לרגל העצמאות ה-74 של ישראל, ובה איחל לעם בארץ "רווחה ושגשוג".
זהו תוכן האיגרת של ארדואן, לפי הודעת לשכת הרצוג: "לרגל יום העצמאות של מדינת ישראל, אני שולח את ברכותיי לנשיא המדינה ולאזרחי ישראל בשמי ובשם עמי. בתקופה החדשה ביחסים בינינו, שהחלה בביקורו של כבוד הנשיא בארצנו במרץ האחרון, אני מאמין באמת ובתמים ששיתוף הפעולה בין מדינותינו יתפתח בצורה שתשרת את האינטרסים הלאומיים ההדדיים שלנו, כמו גם את השלום והיציבות האזורית. בהזדמנות זו, אני מאחל את איחוליי לבריאותך כבוד הנשיא ולרווחה ושגשוג לעם ישראל".
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ארדואן והרצוג במפגש ביניהם באנקרה בסוף מרץ. שוחחו פעמיים בתוך שבועיים
(צילום: AFP)
האיגרת פורסמה על ידי לשכת הרצוג בתום שיחת הטלפון השנייה שקיימו שני המנהיגים בתוך כשבועיים. בפתח השיחה היום, נמסר, בירך הרצוג את נשיא טורקיה ואת אזרחי ארצו לרגל חג עיד אל-פיטר, והודה לו על אותה איגרת ברכה ששלח לו ארדואן. "נשיא טורקיה הביע תקוותו כי החג יביא עמו שמחה, שלום וקירוב לבבות אזורי. השניים דנו בחשיבות הדיאלוג הפתוח והשוטף לשמירה על השקט והיציבות באזור כולו, בייחוד בימים אלו", נמסר. הרצוג, נמסר עוד, קרא לארדואן "להמשיך ולעבוד בשיתוף פעולה לטובת שני העמים".
מדובר כאמור בשיחת טלפון שנייה שערכו לאחרונה שני המנהיגים: הקודמת, ב-19 באפריל, נערכה על רקע המהומות בהר הבית. לאחר אותה שיחה מסרה לשכת הרצוג כי השניים דנו "בצורך בהרגעת הרוחות". עוד נטען כי ארדואן "שמח" על אמירותיהם של בכירים בישראל על השמירה על הסטטוס-קוו בהר הבית, אולם ארדואן עצמו פרסם הודעה חריפה יותר - ומסר כי אמר להרצוג שהאירועים האחרונים, במה שכינה "השטחים הפלסטיניים", נגרמו בשל "כמה קבוצות ישראליות קיצוניות וכוחות הביטחון". בציוץ בטוויטר הוסיף ארדואן כי אמר בשיחת הטלפון שהוא "מתוסכל מאוד" מהעובדה שפלסטינים נפצעו במהומות בהר הבית או נהרגו בגדה המערבית במהלך חודש הרמאדן.
למרות דבריו החריפים של ארדואן באותה הודעה בחודש שעבר, לא נראה שיש בכוונתו לשנות את הגישה שכעת הוא מוביל - לקידום פיוס מול ישראל ומדינות אחרות במזרח התיכון, בהן סעודיה - שבה ערך ארדואן בסוף השבוע ביקור ראשון זה שנים רבות. מול סעודיה, נזכיר, הייתה טורקיה במתיחות עמוקה מאז שמתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חשוקג'י חוסל בשגרירות הסעודית באיסטנבול ב-2018.
5 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן ומוחמד בן סלמאן
רגיפ טאיפ ארדואן ומוחמד בן סלמאן
ארדואן עם יורש העצר הסעודי בן סלמאן בריאד, בסוף השבוע. מנסה לחמם מחדש יחסים עם מדינות במזרח התיכון
(צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן
רגיפ טאיפ ארדואן
ארדואן מתפלל במכה, במהלך ביקורו בסעודיה
(צילום:רויטרס)
5 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן
רגיפ טאיפ ארדואן
(צילום:רויטרס)
בתום הביקור בסעודיה נשאל ארדואן על ההתחממות ביחסים מול ישראל, ואמר כי להרצוג, שהגיע בעצמו לביקור היסטורי בטורקיה בחודש מרץ, הייתה תרומה משמעותית בכך. ארדואן, כך לפי ההערכות, מקווה גם לחמם את היחסים מול מצרים - שעמה היה בעימות מאז הדחת שלטונו של איש האחים המוסלמים מוחמד מורסי והחלפתו בגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי - ואמר בסוף השבוע שלארצו יש "תפקיד החלטתי" ביחסים האזוריים מול מצרים וגם ישראל, וכי אנקרה לא תשיג דבר מקטיעת היחסים מולן.
שיחת הטלפון היום עם ארדואן מגיעה אחרי שאתמול שוחח הרצוג עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וכן עם שליט איחוד האמירויות בפועל מוחמד בן זאיד ועם מלך בחריין חאמד בין עיסא - ואיחל לכולם חג עיד אל-פיטר שמח. מדובר בשיחות ראשונות בדרגים הללו מאז המהומות בהר הבית, שגררו גינויים נגד ישראל מצד שתי המדינות. הרצוג ייחל בשיחות עם המנהיגים לשלום וליציבות באזור.