מעצר של המוסד בתוך איראן - והודאה מוקלטת של האיש שנשלח לחסל ישראלי באיסטנבול: שעות לאחר שנודע כי המוסד סיכל לאחרונה ניסיון התנקשות של כוח קודס של משמרות המהפכה באחד מעובדי הקונסוליה הישראלית בעיר הטורקית, גורמים ישראלים חשפו הקלטה של האיש שנעצר בחשד למעשה הזה, ובה הודה כי נשלח לבצע את החיסול. המידע שמסר בחקירה היה בעל ערך רב, ובעקבותיו נעצרה החוליה כולה וסוכלו הפיגועים. בפעילות הסיכול הייתה גם מעורבות של יחידות מבצעיות של השב"כ.
החשוד, איש כוח קודס בשם מנצור רסולי, שהינו אזרח איראני, נעצר בחודשים האחרונים בתוך איראן על ידי המוסד. הוא נחקר שם ובעקבות המידע רב-הערך שמסר - שוחרר בארצו. גורמים דיפלומטיים אמרו כי הוא תכנן לרצוח גם גנרל אמריקני בכיר בגרמניה ועיתונאי בצרפת, ובהקלטה שכעת נחשפת הוא הודה גם בכך: "אמרו לי על שלושה אנשים. אחד ישראלי בשגרירות באיסטנבול, אחד נוסף גנרל אמריקני בגרמניה, והאחר עיתונאי בצרפת. 'אנחנו נחסל את שלושת אלה עבור הרפובליקה האיסלאמית'. התעקשו שבוודאות שזה ייצא לפועל. לגבי הצרפתי, גם עכשיו הם רוצים שהחיסול שלו יבוצע, ממש עכשיו".
2 צפייה בגלריה
מנצור רסולי
מנצור רסולי
מנצור רסולי, איש כוח קודס שנעצר - והודה בתכנון ההתנקשות
2 צפייה בגלריה
 טרור באישור ובמימון צמרת המשטר באיראן. מפקד כוח קודס אסמאעיל קאאני
 טרור באישור ובמימון צמרת המשטר באיראן. מפקד כוח קודס אסמאעיל קאאני
טרור באישור ובמימון צמרת המשטר באיראן. מפקד כוח קודס אסמאעיל קאאני
(צילום: AP)
בהקלטה נשמע רסולי מביע צער על תכנון ההתנקשות: "עשיתי טעות. החל מרגע זה והלאה לא אנקוט בשום צעד בעניין זה. אני נשבע בחיי אמי, בחיי בתי, בחיי המשפחה שלי. זו הייתה טעות מצדי, לא אחזור על הטעות הזאת לעולם בעזרת האל".
רסולי, כך לפי החשד, נשלח על ידי כוח קודס להקים רשת מבצעית באמצעות גיוס של אזרחים מקומיים. החשיפה הראשונה על דבר מעצרו של רסולי התפרסמה באתר איראני אופוזיציוני בשם "איראן אינטרנשיונל", שמשדר בפרסית ויושב בלונדון. בדיווח נכתב כי המתנקש שייך ליחידה 840 של כוח קודס, שעוקבת אחרי מתנגדי המשטר באיראן וגורמים מערביים נוספים, וכי לפי מסמכים הוא הודה שקיבל עבור המשימה 150 אלף דולר. עם השלמתה בעזרת סוחרי סמים הוא אמור היה לקבל מיליון דולר נוספים.
פרסום ניסיון ההתנקשות מגיע כשברקע הקשיים שהתגלעו במשא ומתן בין ארה"ב לאיראן על חידוש הסכם הגרעין, כאשר ישראל לוחצת בדרכים שונות על האמריקנים והמעצמות השותפות בהסכם כדי שמשמרות המהפכה לא יוצאו מרשימת ארגוני הטרור. בתחילת השבוע, לאחר השיחה בין ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ההערכה בישראל לגבי הסכם הגרעין השתנתה: ביידן החליט להתעקש על השארת משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור למורת רוחם של האיראנים, ובירושלים מאמינים כעת כי הסיכויים להשגת הסכם חדש הפכו לקלושים.
הסיכול המוצלח מהווה הישג חשוב למוסד, ובכירים ישראלים אומרים כי בשנה האחרונה הצליח המוסד לסכל עשרות פיגועים דומים, תוך שיתוף פעולה עם ארגוני ביון בכל רחבי העולם. למעשה, הניסיון הכושל לפגוע בדיפלומט ישראלי בטורקיה, גנרל אמריקני בגרמניה ועיתונאי בצרפת מצטרף לניסיונות פיגועים שסוכלו בקפריסין, קולומביה, קניה, טורקיה ומדינות נוספות.
לדברי הבכירים הישראלים, "סיכול הפיגוע מבהיר למקבלי ההחלטות בטהרן שהעולם מודע לפעילות הטרור שאיראן מובילה, וימשיך לפעול נגדן". בישראל מציינים כי בתקופה האחרונה המשטר האיראני מנסה לפגוע בישראלים וביהודים ברחבי העולם, וכי מדובר ב"טרור מדינתי" שנעשה בהוראת מנהיג איראן ובאישור ובמימון של צמרת המשטר. ‎כדי להימנע מנשיאה באחריות ובאשמה, מחוללי הטרור האיראני מבדלים את פעילותם מאיראן באמצעות שימוש בפרוקסי ובמיליציות שיעיות שמשמשות רגל מבצעת בשטח - לצד הטעיות טכנולוגיות שמאפשרות לאיראן לשמר מרחב הכחשה כלשהו.
יוסי יהושוע השתתף בהכנת הכתבה