4 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
השביתה בקיץ נמנעה, אבל היום התיכונים יישארו סגורים
(צילום: יאיר שגיא)
בפתח שנת הלימודים נמנעה שביתה ברגע האחרון, אבל באמצע השנה - יום לפני ט"ו בשבט - התיכוניסטים יישארו בבית: ארגון המורים העל-יסודיים ישבית היום (ראשון) את בתי הספר התיכונים ליום אחד, במחאה על הסחבת שלטענתם נוקט משרד האוצר במשא ומתן על הסכם השכר. ההודעה המפתיעה על השביתה נמסרה רק שלשום.
מורי כיתות י' עד י"ב הם שישבתו. חטיבות הביניים אמורות לפעול כרגיל, וגם אם מורה מלמד בחטיבה והוא חבר ארגון המורים - הוא לא אמור לשבות. הסיבה היא שבשנה שעברה נקבע בבית הדין כי הסתדרות המורים - שאיתה נחתם הסכם שכר לאחר ההשבתה בקיץ - היא הארגון היציג של כל עובדי ההוראה בשירות המדינה, לרבות עובדי הוראה בחטיבות הביניים ובחינוך המיוחד. זו אחת הסיבות שהחינוך המיוחד יפעל כסדרו.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
מסיבת עיתונאים של ארגון המורים נגד רפורמת הבגרויות של שאשא ביטון
רן ארז. "הגיעו מים עד נפש"
(צילום: מוטי קמחי)
במשרד החינוך הדגישו אתמול כי "בית המשפט קבע כי ליו"ר ארגון המורים רן ארז אין סמכות להשבתה של חטיבות הביניים. משרד החינוך פועל כך שהלימודים מחר יתנהלו כסדרם בכל חטיבות הביניים". בנוסף נמסר מהמשרד כי שר החינוך יואב קיש "רואה חשיבות בחיזוק מעמד המורה ובהעלאת השכר גם למורי החינוך העל-יסודי. בשיחה שהתקיימה מול יו"ר ארגון המורים ביום חמישי הוסכם כי מנכ"ל המשרד יירתם למאמץ ויוביל שיח משותף בין הארגון לאוצר כבר מחר".
יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז אמר כי הוחלט לנקוט בשביתת אזהרה משום שהאוצר מסרב לטענתו לנהל משא ומתן ענייני עם ארגון המורים. "אנחנו יוצאים למאבק על שכר ראוי למורי העל-יסודי, היעד הוא שכר של 12 אלף שקל למורה מתחיל", אמר ארז. "מאסנו משנה שלמה של סחבת מכוונת של משרד האוצר. לאחר שנה שלמה של מתן הזדמנויות למשרדי האוצר והחינוך לנהל משא ומתן ענייני עם ארגון המורים על שכר המורים בחינוך העל יסודי הגיעו מים עד נפש".
בארגון המורים מאשימים את משרד האוצר בזלזול במורים ובבית הדין הארצי לעבודה שהורה לטענתם כמה פעמים למדינה לקיים משא ומתן ענייני ורציף ולהגיע להסכמות בנוגע לשכר המורים. "משרד האוצר מנצל לרעה את הסבלנות שהפגין ארגון המורים במשך שנה שלמה וגורר רגליים בכוונה", ציינו .
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
שר החינוך קיש
(צילום: מוטי קמחי)
באוצר מנגד קראו לארגון המורים למנוע את הפגיעה המיותרת בתלמידים, כלשונם, ולשוב לשולחן המשא ומתן: "אנחנו מצרים על ההתנהלות התמוהה וחסרת תום הלב של ארגון המורים". הם האשימו את ארגון המורים בביטול פגישה שנקבעה ליום חמישי בתגובה לבקשה לדחות אותה בשעה.
בתגובה להודעת האוצר אמר רן ארז: "חצי אמת גרועה משקר. שוב משה בכר, סגן הממונה על השכר, שלח למשא ומתן פקידים זוטרים שאין להם סמכות לקבל שום החלטה ובכך ממשיכים את ההתחמקות מלנהל משא ומתן אמיתי, כפי שהתחמקו במשך כל השנה האחרונה. האוצר הוא זה שפוגע במערכת החינוך".
"כדי לעצור את נטישת המורים, על המדינה לדאוג לשכר בהתאם, כך שניתן יהיה להתפרנס בכבוד", אמר שרון סייג, מורה להיסטוריה בתיכון יצחק נבון בחולון. "כמעט בכל תיכון חסרים שליש מהמורים ולכן יש שכבות שאינן לומדות מקצועות מסוימים או שמורים שהוכשרו למקצוע אחד מלמדים גם מקצועות שלא הוכשרו להם בשל המחסור".
4 צפייה בגלריה
שרון סייג. "החוסן הלאומי הוא לא רק טנקים, אלא גם חינוך"
שרון סייג. "החוסן הלאומי הוא לא רק טנקים, אלא גם חינוך"
שרון סייג. "החוסן הלאומי הוא לא רק טנקים, אלא גם חינוך"
(צילום: אורי דוידוביץ')
"הגענו להוראה מתוך שליחות והחינוך חשוב לנו, אבל עם רצון ואכפתיות לא ניתן לפרנס משפחה", הבהיר סייג. "מרבית המורים נאלצים לעבוד בעבודה נוספת. טוענים כלפינו שבכך שאנחנו משביתים אנחנו פוגעים בתלמידים, אבל התלמידים כבר נפגעים משום שמורים עוזבים למקומות עבודה מתגמלים ואין מי שילמד. מקבלים מורים מכל הבא ליד ואם לא יחול שינוי ביחס למורים ובשכר אני חושש שלא יהיה מי שיפתח את שנת הלימודים הבאה".
סייג הדגיש כי "החוסן הלאומי שלנו אינו רק טנקים ומטוסים, אלא גם החינוך. לצערי, שכר המורים אינו משקף את העבודה שלנו שאינה מסתיימת בבית הספר, אלא נמשכת 24 שעות. גם כשאנחנו בבית וגם בלילות אנחנו זמינים לתלמידים. לא סופרים אותנו והיחס של המדינה שבא לידי ביטוי בשכר והתעלמות משפיע גם על כלל החברה. מתייחסים לחינוך כאל הספסל האחורי".
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שינדרוף אמרה כי הנהגת ההורים נפגשה עם האוצר כמה פעמים בנושא הסכם השכר והזהירה אותם כי אם לא תהיה התקדמות אמיתית - הילדים ישלמו את מחיר הקיפאון: "הילדים שילמו מספיק בשלוש השנים האחרונות. ארגון המורים התחייב בפני בית המשפט לשקט עד ל-24 במרץ, ואנו מצפים כי כל הצדדים ינהגו בהגינות ובתום לב, ובהתאם למציאות הפוליטית שבה בעוד רגע יאושר תקציב המדינה ויחד אתו ייחתם הסכם שכר הוגן וראוי למורים".
ממרכז השלטון המקומי נמסר בעניין שביתת ארגון המורים: "אנחנו קוראים למשרד האוצר להפסיק את הסחבת, לחזור מיידית לשולחן המשא ומתן ולדאוג לשיפור שכרם ותנאי העסקתם של מורי החטיבות העליונות".
פורסם לראשונה: 19:35, 04.02.23