נציגים של יותר מ-40 מדינות משתתפים היום (שלישי) בפסגה ביטחונית בבסיס חיל האוויר רמשטיין בגרמניה, שמשמש את הצבא האמריקני. בפסגה, שנערכת ביוזמת ארה"ב, דנים הנציגים בהמשך הסיוע הצבאי לאוקראינה. בראש הכינוס עומד לויד אוסטין, שר ההגנה האמריקני. בפתח הכינוס אוסטין הדגיש פעם נוספת שאוקראינה מסוגלת לנצח במלחמה, ומסר לקייב: "ההתנגדות שלכם שימשה השראה לעולם החופשי. אוקראינה מאמינה שהיא יכולה לנצח, וכך גם כל מי שנמצא כאן".
אוסטין ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגשו אתמול בקייב עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. לפני הביקור של בלינקן ואוסטין הציגו האוקראינים רשימה של כלי נשק שלהם הם זקוקים מארה"ב כגון מערכות נגד טילים ונגד מטוסים, כלי רכב משוריינים וטנקים. ארה"ב ונאט"ו מפגינות בשבועות האחרונים נכונות הולכת וגוברת לספק ציוד כבד יותר וכלי נשק מתקדמים יותר לצבא אוקראינה: בריטניה הבטיחה לספק לאוקראינים כלי רכב צבאיים ושוקלת לספק טנקים לפולין כדי שזו תוכל להעביר טנקים מתוצרת רוסית המשמשים אותה לידי אוקראינה. היום דיווחה התקשורת הגרמנית שברלין צפויה להעביר לאוקראינה מערכות נגד מטוסים, וכי הנושא יעלה בפסגה בגרמניה.

11 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה בפרברי קייב
חיילים של צבא אוקראינה בפרברי קייב
חיילים אוקראינים בפרברי קייב. המערב מגדיל את הסיוע הצבאי
(צילום: AP )
בביקור אתמול בקייב הבטיחו בלינקן ואוסטין להעביר לאוקראינה עוד סיוע צבאי, בשווי 713 מיליון דולר, שיכלול נשק מתקדם. פירוש הדבר הוא שהסיוע הצבאי האמריקני לאוקראינה מאז תחילת המלחמה הגיע כבר לכ-3.7 מיליארד דולר. אוסטין אמר כי אוקראינה מסוגלת לנצח במלחמה הזו – אם יעמוד לרשותה הציוד הדרוש. "דפוס המחשבה של זלנסקי הוא 'אנחנו רוצים לנצח', ודפוס המחשבה שלנו הוא 'אנחנו רוצים לעזור להם לנצח'", אמר אוסטין.
שר ההגנה האמריקני הסביר שכעת, כשרוסיה מתמקדת בלחימה בחבל דונבאס במזרח אוקראינה, טבעה של המלחמה השתנה וכך גם הצרכים של צבא אוקראינה, הזקוק כעת ליותר טנקים וארטילריה. "הצעד הראשון בדרך להשגת ניצחון הוא להאמין שאתה יכול לנצח", אמר אוסטין. "אנחנו מאמינים שהם יכולים לנצח אם יש להם את הציוד הדרוש, את התמיכה הדרושה, ואנחנו הולכים לעשות כל מה שביכולתנו כדי לוודא שהם יקבלו אותם". היום חזר אוסטין על ההערכה הזאת.
11 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן שר ההגנה לויד אוסטין
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן שר ההגנה לויד אוסטין
בלינקן, זלנסקי ואוסטין אתמול בקייב
(צילום: EPA)
רוסיה, נזכיר, נחלה מפלה צבאית גדולה בניסיון שלה להסתער על קייב ועל ערים גדולות אחרות ברחבי אוקראינה. ערב תחילת המבצע העריכו במערב כי קייב תיפול לידי הרוסים בתוך ימים מרגע תחילת הפלישה, ולכן הוציאו רוב המדינות את השגרירויות שלהן מהבירה האוקראינית, אבל בימים האחרונים עוד ועוד מדינות - כולל ארה"ב - מחזירות את הדיפלומטים שלהן לקייב, מעשה שיש בו משום הכרה שהעמידה האוקראינית המרשימה הפכה כעת את הבירה לבטוחה בעיקרה.
בין עשרות המדינות שמשתתפות בפסגה הביטחונית בגרמניה נמצאות בעלות הברית של ארה"ב באירופה, וגם אוסטרליה ויפן – שחוששת שניצחון רוסי באוקראינה יוביל את סין לניסיון לכבוש שטחים שנמצאים במחלוקת. שבדיה ופינלנד – שלפי הדיווחים מתכננות להגיש בחודש הבא בקשת הצטרפות לנאט"ו בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה – הוזמנו גם כן לפסגה הביטחונית.
מרק מילי, ראש המטות המשולבים של הצבא האמריקני, אמר לכתבים שהמטרה המרכזית של הפסגה הביטחונית היא "לסנכרן ולתאם" את חימושה של אוקראינה - ובין השאר להבטיח שיועברו אליה כלי נשק כבדים, כמו תותחי הוביצר. "השבועות הבאים יהיו קריטיים, קריטיים מאוד. הם יזדקקו לתמיכה ממושכת כדי להצליח בשדה הקרב, וזו המטרה האמיתית של הכינוס", אמר מילי.
11 צפייה בגלריה
מנהיגי רוסיה ואוקראינה. בארה"ב מעריכים: "השבועות הקרובים יהיו קריטיים מאוד"
מנהיגי רוסיה ואוקראינה. בארה"ב מעריכים: "השבועות הקרובים יהיו קריטיים מאוד"
מנהיגי רוסיה ואוקראינה. בארה"ב מעריכים: "השבועות הקרובים יהיו קריטיים מאוד"
(צילום: AFP, EPA)
לקראת הפסגה בגרמניה הזהיר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מאפשרות של "מלחמת עולם שלישית" ו"עימות גרעיני". לברוב אמר אמש שהמשמעות של אספקת כלי הנשק של חברות נאט"ו לאוקראינה היא שהברית הצבאית מנהלת "מלחמת פרוקסי" נגד רוסיה ו"שופכת שמן למדורה". לברוב אמר שלרוסיה "יש תחושה שהמערב רוצה שאוקראינה תמשיך להילחם". לדבריו, המערב מאמין שבסופו של דבר המלחמה "תתיש" את הצבא הרוסי ואת התעשייה הביטחונית של מוסקבה, אך זו "אשליה".
אוקראינה, נזכיר, אינה חברה בנאט"ו. חברות הברית הצבאית לא שלחו חיילים לאדמת אוקראינה, וסירבו לבקשותיה לסגור את המרחב האווירי שלה - וכך למעשה לקחת חלק פעיל במלחמה.
בראיון בטלוויזיה הממלכתית נשאל לברוב על הצורך למנוע מלחמת עולם שלישית, ואם המצב הנוכחי דומה למשבר הטילים בקובה ב-1962. "הסכנה היא אמיתית וחמורה, ואסור לנו לזלזל בה", טען. בנוסף ציין לברוב שהמשלוחים של כלי הנשק לאוקראינה מהווים "מטרה לגיטימית" לתקיפות.
11 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב. "המלחמה לא תתיש את רוסיה, זו אשליה"
(צילום: AP)
אתמול דיווחה אוקראינה על הרוגים בתקיפות בתחנות רכבת, והצבא האוקראיני מסר שהרוסים מנסים להפציץ מסילות רכבת כדי לשבש את אספקת כלי הנשק. זמן קצר לאחר מכן הודיע משרד ההגנה הרוסי שכוחותיו החריבו תשתיות ששימשו להעברת כלי נשק לאוקראינה ממדינות זרות.
שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה הגיב לאזהרותיו של לברוב ואמר שהן מעידות על חולשה. לפי קולבה, רוסיה "איבדה את תקוותה האחרונה להרתיע את העולם מסיוע לאוקראינה, לכן היא מדברת על סכנה 'אמיתית' למלחמת עולם שלישית. זה רק אומר שמוסקבה מרגישה את התבוסה. זו הסיבה שהעולם חייב להגדיל את התמיכה באוקראינה, כדי שאנחנו ננצח, וביטחון אירופה והעולם יישמר".
11 צפייה בגלריה
חלקי טיל רוסי ששימש לתקיפת מסילות רכבת מחוז לבוב אוקראינה
חלקי טיל רוסי ששימש לתקיפת מסילות רכבת מחוז לבוב אוקראינה
חלקי טיל רוסי ששימש לתקיפת מסילות רכבת במחוז לבוב
(צילום: רויטרס )
11 צפייה בגלריה
חלקי טיל רוסי ששימש לתקיפת מסילות רכבת מחוז לבוב אוקראינה
חלקי טיל רוסי ששימש לתקיפת מסילות רכבת מחוז לבוב אוקראינה
(צילום: רויטרס )
11 צפייה בגלריה
חלקי טיל רוסי ששימש לתקיפת מסילות רכבת מחוז לבוב אוקראינה
חלקי טיל רוסי ששימש לתקיפת מסילות רכבת מחוז לבוב אוקראינה
(צילום: GettyImages )
משרד ההגנה הבריטי דיווח הבוקר שהכוחות הרוסיים כבשו את העיירה קרמינה במחוז לוהנסק, אחרי ימים של קרבות ברחובותיה. כבר בשבוע שעבר, בתחילת המתקפה הגדולה של רוסיה בחבל דונבאס, טען מושל מחוז לוהנסק, סרהי היידאי, כי הרוסים כבשו את קרמינה. המושל אמר הבוקר שהרוסים ביצעו 17 תקיפות במחוז ביממה האחרונה. בדונייצק, המחוז השני בדונבאס, הודיע אמש המושל פבלו קירילנקו על ארבעה הרוגים ותשעה פצועים בהפגזות רוסיות, בהם שני ילדים.
רוסיה אמנם מתמקדת בלחימה בחבל דונבאס במזרח אוקראינה, ובשטחים בדרום, אך ממשיכה לתקוף בטילים ופגזים אזורים נוספים. משרד ההגנה הרוסי הודיע הבוקר שחיל האוויר תקף יותר מ-90 מטרות צבאיות במהלך הלילה, וטען שיותר מ-500 חיילים אוקראינים נהרגו, וכמו כן חוסלו "יותר מ-60 לוחמי הארגון הלאומני 'דונבאס' ברפובליקה העממית של דונייצק".
לפי משרד ההגנה הרוסי ארבעה מתקנים צבאיים הותקפו הלילה בטילים – כולל שני מחסני תחמושת במחוז חרקוב במזרח אוקראינה. רוסיה טענה שכוחותיה השמידו עשרות כלי רכב משוריינים, כלי נשק ארטילריים וציוד צבאי. מנגד הודיע צבא אוקראינה שבדרום ובמזרח המדינה הצליחו הכוחות האוקראיניים להדוף מתקפות רוסיות, והרגו יותר מ-200 חיילים רוסים.
11 צפייה בגלריה
הריסות ב חרקוב אוקראינה
הריסות ב חרקוב אוקראינה
נזקי המלחמה בחרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה
(צילום: AP )
אתמול דיווחה התקשורת הרוסית על פיצוצים בטרנסניסטריה במולדובה – חבל בדלני ופרו-רוסי, שגובל בדרום אוקראינה. לפי הדיווחים, הפיצוצים היו בבניין שבו נמצא המשרד לביטחון המדינה בבירת החבל הבדלני, טירספול. התקשורת המקומית בטרנסניסטריה פרסמה תמונות של הנזק שנגרם לבניין, ולא ציינה שיש נפגעים. לטענת גורמים במשרד הפנים המקומי הפיצוצים היו כתוצאה מירי על הבניין וכי חמושים, שזהותם אינה ידועה, השתמשו במטול רימונים במתקפה הזאת.
ממשלת מולדובה הביעה דאגה מהתקרית, שלדבריה נועדה לגרום למתיחות באזור שלא בשליטתה. הבוקר, בעקבות תקרית נוספת וטענה של הבדלנים ל"מתקפת טרור" נגד כוחותיהם בטרנסניסטריה, הודיעה נשיאת מולדובה מאיה סנדו על כינוס המועצה העליונה לביטחון לאומי.

"טרור" בטרנסניסטריה. החשש: רוסיה תתקוף גם משם

הבוקר דיווחו הרשויות בטרנסניסטריה על שני פיצוצים בכפר בחבל הבדלני. לפי הדיווח לא היו נפגעים אך שתי אנטנות רדיו – ששימשו להעברת שידורים ברוסית – נהרסו. הרשויות בחבל הבדלני במולדובה דיווחו זמן קצר לאחר מכן על "מתקפת טרור" נגד יחידה צבאית בקרבת העיר טירספול.
בחבל הבדלני הודיעו על העלאת הכוננות מחשש לטרור, והציבו מחסומים. הקרמלין מסר בצהריים שהוא עוקב אחרי ההתפתחויות בחבל הפרו-רוסי, ושהאירועים בטרנסניסטריה מדאיגים מאוד. משרד החוץ הרוסי הצהיר שמוסקבה שואפת להימנע מתרחיש שבו היא תצטרך להתערב בנושא.
11 צפייה בגלריה
אנטנות רדיו שנהרסו ב פיצוצים בחבל הבדלני הפרו-רוסי ב מולדובה
אנטנות רדיו שנהרסו ב פיצוצים בחבל הבדלני הפרו-רוסי ב מולדובה
אנטנות הרדיו שנפגעו בפיצוצים במולדובה
(צילום: רויטרס )
החבל הפרו-רוסי במולדובה הכריז על עצמאות ב-1991. אף מדינה החברה באו"ם לא מכירה בו. גם רוסיה לא מכירה רשמית בטרנסניסטריה, אך השלטון הבדלני מקבל תמיכה "לא רשמית" ממוסקבה. בחבל טרנסניסטריה חיים כ-470 אלף בני אדם, וכ-1,500 חיילים רוסים נמצאים בו.
בשבוע שעבר אמר גנרל רוסי שכיבוש דרום אוקראינה ישפר את הגישה הרוסית לחבל טרנסניסטריה. לפי הגנרל הרוסי, כמו בחבל דונבאס - מעוז הבדלנים הפרו-רוסים באוקראינה - גם בטרנסניסטריה "יש עדויות שאוכלוסיית דוברי הרוסית מדוכאת". בקייב, מנגד, חוששים מאפשרות שהחבל הבדלני במולדובה ישמש נקודה נוספת שממנה יפלשו כוחות זרים לשטחים בדרום אוקראינה. רוסיה, נזכיר, פלשה לאוקראינה גם משטחה של בלארוס - בעלת ברית של מוסקבה, שנמצאת מצפון לאוקראינה.