קבר אחים ענק נחשף אמש (חמישי) בתמונות לוויין מכפר סמוך לעיר הנמל מריופול שבדרום-מזרח אוקראינה. בתמונות של חברת תצלומי הלוויין האמריקנית Maxar נראית קבורה שהורחבה בשבועות האחרונים, ולפי הערכות, במקום נחפרו 200 קברים. ראש העיר מריופול ודים בויצ'נקו אמר כי להערכתו, כ-9,000 גופות נקברו בקבר האחים הענק שממוקם סמוך לכפר מנהוש, הממוקם כ-20 ק"מ ממריופול.
"פשע המלחמה הכי גדול במאה ה-21 בוצע במריופול. זה באבי יאר החדש", כתב בויצ'נקו בעמוד הטלגרם שלו על קבר האחים, שנחפר ליד בית הקברות של מנהוש. "אז היטלר הרג יהודים, צוענים וסלבים, ועכשיו פוטין משמיד אוקראינים. הוא כבר הרג אלפי אזרחים במריופול. זה דורש תגובה עוצמתית מכל העולם. צריך לעצור את רצח העם בכל האמצעים האפשריים".
6 צפייה בגלריה
צילום לווין של מריופול
צילום לווין של מריופול
קבר האחים הענק. ראש העיר: "תעלות ברוחב 30 מטר"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
צילום לווין של מריופול
צילום לווין של מריופול
בית הקברות של מנהוש בצילום לוויין לפני החפירה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
צילום לווין של מריופול
צילום לווין של מריופול
חפירות קבר האחים במנהוש
(צילום: AFP)
בויצ'נקו אמר כי האחראים לקבר האחים במנהוש הם הרוסים. "הפולשים מסתירים את הראיות לפשעים שלהם. הם חפרו תעלות ברוחב 30 מטר והשליכו לשם אנשים", הוא אמר. לדבריו, גופות ההרוגים שנקברו נאספו מהרחובות במשאיות רוסיות - והועברו אל בית הקברות. בויצ'נקו העריך שיותר מ-20 אלף תושבים נהרגו במריופול מאז תחילת הפלישה הרוסית.
במקביל, גורמים במערב אמרו אמש כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עדיין יכול לסיים את הפלישה לאוקראינה בתור מנצח, אף שהצבא הרוסי לא מילא את כל המטרות שהוצבו בפניו לפני המלחמה. "פוטין עדיין במצב שהוא יכול לנצח", אמר אחד הגורמים, שהוסיף כי הצלחה עבור רוסיה תוכל להיות השתלטות על אזור דונבאס ויצירה של מעבר יבשתי לחצי האי קרים, שאותו סיפחו הרוסים ב-2014.
הגורם הוסיף בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי הרוסים יוכלו גם לפתוח במתקפה מחודשת על הבירה קייב. "למרות כל אלה, הפלישה לאוקראינה תישאר טעות אסטרטגית עבור רוסיה, בהינתן האבדות הניכרות שצבאה ספג, ההתנגדות העיקשת של אוקראינה והדרך שהמלחמה שינתה את ארכיטקטורת הביטחון של אירופה לרעת רוסיה", הוא הוסיף. "זו הייתה טעות אסטרטגית מטופשת עבור רוסיה".
6 צפייה בגלריה
פצצת מצרר רוסית ליד בית הקברות בחרקוב משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
פצצת מצרר רוסית ליד בית הקברות בחרקוב משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
פצצת מצרר רוסית בחרקוב. שימוש גם באזורים מאוכלסים?
(צילום: EPA )
גורם אחר אמר שרוסיה החלה לטפל בחלק מהבעיות שהיו להפרעה לצבאה בתחילת הפלישה, אולם הוסיף שהאופן שבו הכוחות הרוסיים נוהגים לתמרן - בדרך כלל בטורים ושיירות - מוסיף לגרום להם בעיות. "הפיקוד והשליטה הפכו אפקטיביים יותר. זה ברור שהם חכמים יותר בכל הנוגע לשימוש בכלי טיס בלתי-מאוישים, השילוב שלהם בכוחות כשהם מתקדמים והשימוש בארטילריה", אמר הגורם.
אחרי ההודעה של שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בדבר כיבוש עיר הנמל האסטרטגית מריופול, נשמעים עוד ועוד קולות ששוללים את הטענות של רוסיה: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר אמש שאין ראיות שהעיר נפלה כולה בידי הרוסים, וגם נשיא אוקראינה זלנסקי אמר שאף שהרוסים שולטים ברוב העיר, חיילים אוקראינים עדיין נמצאים בחלק ממנה. דובר מחלקת המדינה האמריקנית, נד פרייס, אמר אמש שלהבנת ארה"ב, הכוחות האוקראיניים עדיין נמצאים במריופול. פרייס האשים שפוטין מפיץ דיסאינפורמציה כשהוא טוען לכיבוש מריופול. "יש כל סיבה להאמין שההצגה של פוטין ושר ההגנה שלו לתקשורת היא דיסאינפורמציה מספר המשחקים השחוק שלהם", הוא אמר.

מל"טים מתאבדים בייצור מיוחד לאוקראינה

כשברקע הדיווחים על הזוועות במריופול, נשאל אתמול נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אם יהיה מוכן לקיים במוסקבה שיחות עם ההנהגה הרוסית. "בשם המדינה שלי, אני אהיה מוכן לבקר בכל מקום על הפלנטה. אבל כמובן שלא עכשיו, ובטח שלא במוסקבה. זה פשוט לא בא בחשבון", אמר זלנסקי בריאיון לאתר "מדיהזונה" הרוסי. "למרות זאת, בנסיבות מסוימות, ועם הנהגה אחרת במוסקבה, הכול אפשרי".
6 צפייה בגלריה
הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן
ביידן במסיבת העיתונאים בבית הלבן. "זרימה סדירה של נשק לאוקראינה"
(צילום: EPA)

"הגרדיאן" הבריטי דיווח אמש בתחקיר שערך כי נראה שצבא רוסיה עשה שימוש בפצצות מצרר, נשק שאסור לשימוש בהתאם לאמנת האו"ם שנכנסה לתוקף ב-2010. מראיות שנאספו בבוצ'ה, הוסטומל ובבורודיאנקה, שם דווח על מעשי זוועה מצד הרוסים בתושבים המקומיים, עלה כי צבא רוסיה עשה שימוש בפצצות מצרר ובפצצות לא-מדויקות רבות-עוצמה באזורים מאוכלסים. לפחות שמונה בניינים נהרסו בתקיפות הרוסיות שבהן נעשה שימוש בנשק הזה, ולפי ההערכות מאות בני אדם נהרגו. ברוסיה דוחים כל העת את הטענות לפיהן הם פוגעים באזרחים, וטוענים כי מדובר בטענות מומצאות של המערב ושל אוקראינה.
מוקדם יותר אתמול הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על סיוע צבאי נוסף לאוקראינה בשווי 800 מיליון דולר. ההודעה של ביידן נמסרה במסיבת עיתונאים, בשעה שראש ממשלת אוקראינה דניס שמיגל שהה בבית הלבן. "אנחנו נמצאים בחלון קריטי, בזמן שרוסיה נערכת לשלב הבא במלחמה", אמר ביידן. במסגרת הסיוע, אמר הנשיא, יועברו לאוקראינה בין היתר ארטילריה כבדה ומל"טים. הוא ציין כי חבילת הסיוע החדשה תאפשר זרימה סדירה של נשק לאוקראינה בשבועות הקרובים.
6 צפייה בגלריה
 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול
 מארק צוקרברג גבעת הקפיטול
סנקציות גם עליו. מייסד פייסבוק (מטא) מארק צוקרברג
(צילום: AP)
במסגרת הסיוע האמריקני שעליו הודיע ביידן, כך נודע, יועברו לאוקראינה גם מל"טים שפותחו במיוחד בהליך מהיר עבור קייב. המל"טים, המכונים "Ghost" (רוח רפאים), פותחו על ידי חיל האוויר האמריקני והם בעלי אותן יכולות שיש למל"טי ה-"Switchblade" האמריקניים. מדובר במל"טי קמיקזה מתאבדים, שיוכלו לאפשר לאוקראינים לתקוף ציוד וחיילים של צבא רוסיה מהאוויר מבלי להתקרב אליהם. "הרחפנים פותחו במהירות על ידי חיל האוויר, בהתאם ובתגובה לדרישות האוקראיניות", אמר דובר הפנטגון ג'ון קירבי. לא ידוע לאיזה טווח מגיעים המל"טים, או אילו יכולות נוספות יש להם.
במקביל, כחלק ממלחמת הסנקציות בין רוסיה למערב, הודיעה אמש מוסקבה כי הטילה איסור כניסה על 29 אזרחים אמריקנים. ברשימה נמנים בין היתר סגנית הנשיא קמלה האריס, ומייסד פייסבוק (מטא) מארק צוקרברג. ברשימה נמנים גם פרשנים לענייני חוץ בכלי התקשורת הבינלאומיים.
פורסם לראשונה: 23:14, 21.04.22