"ראינו את הסרטונים והזדעזענו, הטיחו ראשים של תינוקות בקיר". בעקבות מכשיר הקלטה ששתלה אם לפעוט במעון "קפיטושקה" שבנתניה, עלה חשד להתעללות חמורה מצד המטפלות. אחרי הגשת תלונה, פתחה המשטרה בחקירה ולקחה את התיעוד ממצלמות הגן.
"המשטרה התעכבה, רק אחרי לחצים הם הסכימו לקחת את מכשיר ההקלטות. בגללם אחת הסייעות הצליחה לברוח מהארץ", טענו ההורים. בין הילדים שמופיעים בתיעוד מהגן, תינוק של משפחה שפונתה משדרות. "ניצלנו ב-7 באוקטובר, אז היינו חסרי אונים. אותה תחושה הייתה לי כשראיתי את הסרטונים שבהם הבן שלי מותקף", אמר האב.

בפעוטון "קפיטושקה" (דמות מצוירת בסרט ילדים רוסי, רב"צ), יש "תינוקייה" שבה 18 תינוקות ופעוטות בגילי חצי שנה עד 15 חודשים. מי שחשפה את הפרשה כאמור, הייתה אחת האימהות לתינוק בגן. היא סיפרה כי "ההתנהגות של הילד השתנתה. היה חוזר מהגן ונראה כמו זומבי, כבוי. ראינו שמשהו לא טוב עובר עליו. לא היה מפסיק לבכות בבכי היסטרי כשהיינו שמים אותו בכיסא ברכב, כשמחליפים לו, כשמושיבים אותו לאכול. הייתה לי אינטואיציה, התנהגות המטפלות לא נראתה לי. פעם הוא חזר עם שריטות בטוסיק, כל הזמן היה חולה. דיברתי עם הגן והם אמרו שאלו קשיי הסתגלות, אחר כך אמרו שאנחנו בבית לא מתפקדים".
האם, שחששה לגבי הטיפול שמקבל בנה בגן, החליטה לפעול. "פניתי למטה המאבק למען הילדים והם אמרו לי שזה חוקי לשים מכשיר הקלטה סמוי, וזה מה שעשיתי. כששמעתי את ההקלטות נחרדתי מהצעקות והקללות ברוסית כלפי הילדים. בין היתר שמעתי את אחת המטפלות אומרת 'נמאסת עליי, מה אתה מיילל? לא ליילל, מה אתה צורח, מתי כבר תלך מאיתנו, לא לשרוט אותי! ציפורניים של שני מטר, קח מוצץ חזיר קטן . תרים רגליים!'".
האם אמרה כי בקטע הקלטה אחר, שמעה את המטפלות אומרות: "תסתמי את הפה שלך, די לצרוח, בהמה, תסתובבי, תסתובבי'", וכן צעקות ובכי של פעוטה. "בקטע אחר", סיפרה האם, "שומעים 'אני אקשור לך את הרגליים, את לא תשתגעי לי פה, תשני כמו טטל'ה'. במקרה נוסף שומעים ברקע יותר מרחוק 'יאללה תסיימי לאכול', ואז שומעים מכה. ו'עוד פעם תיקח חזיר מכוער', נשבר הלב".
אחרי ששמעה את ההקלטות בחודש דצמבר האחרון, החליטה האם לא לשלוח יותר את בנה לגן ולהגיש תלונה במשטרת נתניה. "אחרי הגשת התלונה התחלתי עם מורל פרץ ממטה המאבק ללחוץ על המשטרה שייקחו את צילומי מצלמות האבטחה. כאב לי שיש שם עוד ילדים שההורים שלהם לא מודעים מה הם עוברים בגן. לקח הרבה זמן למשטרה לקחת את ה-DVR ולצפות בסרטונים. רק ב-5 במרץ הם הוציאו צו סגירה לגן. בדיעבד הבנו שאחרי שהמשטרה לקחה את מכשיר ההקלטות אחת המטפלות ברחה מהארץ".
1 צפייה בגלריה
גן הילדים קפיטושקה בנתניה
גן הילדים קפיטושקה בנתניה
הכניסה למעון "קפיטושקה". "היו סימנים מקדימים. יש לי ייסורי מצפון"
(צילום: רענן בן צור )
כמו הורים אחרים גם האם זומנה לצפות בסרטונים: "ראיתי איך המטפלת מושיבה בכוח, באגרסיביות את הילד שלי על הכיסא. בסרטון אחר ראיתי את הילד יושב על הריצפה ומשחק עם צעצוע והמטפלת עוברת לידו נותנת לו מכה בראש, לוקחת לו את הצעצוע והוא בוכה. הזדעזעתי כשראיתי את הסרטונים, זה היה קשה לצפייה, קשה למצוא מילים. איך אפשר לעשות דברים כאלה לתינוק? עדיין יש לי ייסורי מצפון שהשארתי אותו בגן הזה. היו סימנים מקדימים ולא הבחנתי בהם".
כאמור, אחד מהתינוקות בגן מגיע ממשפחה שפונתה משדרות. "ב-7 באוקטובר לא הפסקנו לשמוע קולות ירי ליד הבית", סיפר האב. "מחבל נכנס לחצר הבית שלנו וכמעט פרצו לתוכו. למזלנו דיירים בבניין גבוה הבחינו במחבל והכווינו את לוחמי הימ"מ, בנס ניצלנו. למחרת עדיין היה ירי ליד הבית והחלטנו שאנחנו עפים משדרות, פילסנו דרך תוך סיכון ונחשפנו למראות קשים. בסוף הגענו למלון בנתניה, חברים המליצו לנו על גן 'קפיטושקה' ורשמנו את הילד שהיה בן פחות משנה. מנהלת הגן התחשבה שאנחנו מפונים ובחודשיים הראשונים לא גבתה תשלום".
האב הוסיף: "הייתה לי תחושה שמשהו לא בסדר בגן. הצוות היה נחמד רק כשאנחנו הגענו. הייתי מכנה את הילד שלי 'ילד של נחת' כי הוא רגוע ולא בכיין. אחרי שהוא היה בגן הוא נעשב עצבני, לא מוכן שיחליפו לו טיטול, לא מוכן לשבת על כיסא האוכל ובוכה הרבה. אלוהים יודע מה הוא עבר בגן".
האב ובת זוגו זומנו גם הם לצפות בסרטונים ממצלמות הגן. "מה שראינו היה מזעזע, אשתי התפרקה. ראינו איך המטפלת ניגשת אליו באדישות כשהוא יושב בכיסא האוכל ומטיחה את ראשו בקיר. ראינו איך מתנהגים אליו באגרסיביות ובכוח כשהוא לא נרדם. זו תחושה של כאב ועצבים שככה עושים לתינוק שלך. הייתה לנו גם תחושה של אשמה על זה ששמנו אותו בגן הזה, והכי הרבה הרגשנו חוסר אונים. ב-7 באוקטובר הרגשנו גם חוסר אונים - אבל כשראינו מה שעבר התינוק שלנו הוא היה כפליים".
לדברי האב והאם, הם הופתעו כשהתברר להם שהמשטרה צפתה רק בחלק מהסרטונים שהוקלטו בעשרה ימים. "אנחנו יודעים שיש הורים נוספים שהוזמנו לצפות במשטרה והזדעזעו לראות מה עברו הילדים שלהם. אנחנו רק מקווים שהמשטרה תגיע ותעצור את המטפלת שברחה מישראל וימצו איתה את הדין".
מורל פרץ, מנהלת סיירת נתניה במטה המאבק למען הילדים שליוותה את ההורים, אמרה: "רק בשבוע שעבר התיקון לחוק המצלמות עבר בקריאה טרומית, כך שכל הורה יוכל לצפות במצלמות, בין אם און-ליין ובין אם במדגם הורים. לו רק החוק היה כבר מעודכן, האלימות הזו הייתה נקטעת בזמן אמת ולא היינו רואים תינוקות כאובים והורים שעולמם נחרב עליהם". לדבריה, "במקרה הזה, שוב מכשיר הקלטה הוכיח את האלימות, כשהגיעה אליי האם שהקליטה בגן ומיד לאחר מכן פנתה אליי להתייעצות. מיד כששמעתי את ההקלטות זיהיתי אלימות והפניתי אותה דחוף להגשת תלונה במשטרה. לצערי לקח זמן עד שהבינו בתחנה את מה שאני הבנתי, אך לאחר הלחץ שהפעלנו על התחנה, נלקח מכשיר ה-DVR וכל החששות שלי התאמתו והסרטונים קשים מנשוא".
היא הוסיפה כי "עכשיו ההורים גם מבינים שלמשטרה יש אפשרות להרחיב את הצפייה לעוד תקופת זמן, אך הם טוענים כי אין זמן וכוח אדם וממהרים להעביר את התיק לפרקליטות. האם למצוא עוד ראיות ועוד מקרי אלימות לא חשובים מספיק? הרי הפרקליטות תחזיר להשלמת חקירה ותהיה סחבת. זהו גן שפעל 15 שנים ומי יודע כמה ילדים נפגעו לכאורה בגן הזה? אם רק הייתה גישה להורים לאורך השנים אז לא היינו במצב הזה היום. כמו בשאר התיקים כיום, רק לאחר שאלימות מתרחשת - ובזכות אמא אחת - היא נעצרת והמצלמות מוכיחות את המעשים. אך מה קורה במאות גנים שהורים לא הכניסו עדיין מכשירי הקלטה? זו ההוכחה כמה חשוב שבכל מסגרות הגיל הרך, 0 עד 3, אנחנו, ההורים, נוכל לדעת מה קורה עם הילדים שלנו ולא נחכה".
המשטרה מסרה בתגובה: "מיד עם קבלת התלונה נפתחה חקירה, שבמסגרתה בוצעו מגוון פעולות לרבות יותר מ-100 שעות צפייה בסרטונים, גביית עדויות מהורים, חקירה באזהרה של בעלת הגן ועובדת נוספת, שהובילו לסגירתו של הגן בצו על ידי משרד החינוך".
עורכי הדין אלון טנקג׳י ויניב זוסמן, המייצגים את בעלת הפעוטון, מסרו בתגובה: "גן 'קפיטושקה' מתנהל כ-15 שנים לשביעות רצונם של הורי הפעוטות הרבים שגדלו שם. מנהלת ובעלת המעון אינה חשודה בעבירות אלימות, והעבירות המיוחסות למטפלות בוצעו לכאורה שלא בידיעתה ומאחורי גבה. מנהלת המעון משתתפת בכאבם של ההורים והפעוטות שנפגעו ואף שוקלת לפעול משפטית כנגד המטפלות החשודות".