אחרי מאבק ארוך, ולנוכח מקרי ההתעללות שנחשפו בשבועות האחרונים, סיכמו יו"ר הקואליציה אופיר כץ ושר החינוך יואב קיש על קידום תיקון החוק להתקנת מצלמות און-ליין בגני ילדים לגילים 3-0.
2 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ההחלטה, אם אכן תאושר, תאפשר למנהלי מעון להתקין מצלמות און-ליין שהורי הפעוטות בלבד יקבלו אליהן גישה. עד כה נאסרה התקנת מצלמות, וכדי להילחם בתופעת ההתעללות בפעוטות, השבוע יובא תיקון החוק להצבעה במליאה לקריאה טרומית.
לפי הנוסח המוסכם, אם לא יותקנו מצלמות און-ליין, מפעילי המעון יוכלו לאפשר לנציגות הורים מתוך הורי הפעוטות לצפות בתיעוד ממצלמות המעגל הסגור אחת לחודש. בנוסף ייקבעו בהמשך תמריצים כלכליים למעונות שיחליטו להתקין מצלמות און-ליין.
זוהי בשורה גדולה עבור מאבק ההורים שהתנהל עד כה, האמור לייצר שינוי. מדובר באחד המאבקים הארוכים שהתנהלו סביב הנושא, שגרר לא מעט התנגדות מצד צוותים מקצועיים ונציגי הסתדרות המורים. מחלוקת בנושא הייתה גם מול משרד החינוך, סביב השאלה מהי הדרך הנכונה ביותר לחקיקה.
2 צפייה בגלריה
בשורה גדולה עבור מאבק ההורים. אילוסטרציה
בשורה גדולה עבור מאבק ההורים. אילוסטרציה
בשורה גדולה עבור מאבק ההורים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
השבוע פורסם כי סייעת במעון יום לפעוטות בקריית גת חשודה בהתעללות בפעוטות חסרי ישע. חוקרי המשטרה אספו ראיות וממצאים, בהם צילומי אבטחה מהמעון, שמהם עלה החשד להתנהגות אגרסיבית של החשודה כלפי פעוטות עד גיל שלוש בקבוצה שבה היא מטפלת. המשטרה תבקש היום להאריך את מעצרה של החשודה.
"עלינו לעשות הכול כדי להבטיח את ביטחון ילדינו", אמר כץ. "מצלמות הוכחו ככלי היעיל ביותר לטיפול בתופעת ההתעללות בפעוטות. ההצעה נועדה לעודד כמה שיותר שקיפות והגנה לילדים של כולנו. אני מודה לחברי היקר, שר החינוך יואב קיש, שנרתם והסכים לקדם יחד איתי את הצעד החשוב הזה. נעביר את החקיקה בצורה הטובה והמהירה ביותר".
אלונה גל, מנהלת מטה המאבק למען הילדים, מסרה: "זה צעד גדול במאבק למיגור ההתעללות בילדינו. במשך שנים אנחנו מלווים מאות הורים וילדים נפגעי עבירה, ונלחמים בתופעה הנוראית הזו כדי להגן על היקר לנו מכול. נילחם בשביל כל צעד שיקדם את הצעת החוק החשובה הזו".
בשנת 2018 עבר חוק המצלמות, שלראשונה קבע חובה להצבת מצלמות בגני ילדים בגילי 3-0. בהצעת החוק נכתב כי ההסדר החדש נועד ליצור איזון "בין הצורך למנוע ולאתר את הפגיעה בפעוטות חסרי ישע כדי להגן על חייהם, בריאותם וכבודם, לבין השמירה על כבודם ופרטיותם של הפעוטות, של אנשי הצוות במעון ושל כל אדם אחר הנמצא במעון".
אבל למרות שחוק המצלמות הוביל לחשיפה של מקרי התעללות, הוא גם שם חוצץ בין ההורים למצלמות בגני הילדים. בהתאם לחוק, חלה חובה על מפעיל מעון שבו שוהים שבעה פעוטות ומעלה להתקין מצלמות במעון, ללא קול. נקבע כי הצילומים יישמרו למשך 30 ימים ועד 90 ימים ממועד הצילום, אך חל איסור על המעון ועל הורי הפעוטות לצפות בצילומים. המשטרה ורשויות התביעה רשאיות להשתמש בצילומים לחקירה או לניהול ההליך הפלילי.
מנכ"ל התאחדות מעונות היום הפרטיים, יניב בר-אור, תקף את ההצעה שקודמה וטען שהיא "פוטרת את משרד החינוך מפיקוח ממלכתי והופכת את ההורים למפקחי מעונות היום. ראוי שמשרד החינוך ימלא את תפקידו ולא יאציל את הסמכות להורי הפעוטות. הגם שבימי מלחמה התקנת מצלמות און-ליין לצפייה במעונות היום תחשוף עשרות אלפי פעוטות לגורמים עוינים – החל מרשתות פדופיליה וכלה בגורמי טרור".
לטענתו, "מדובר בהצעה שתוביל לשיימינג ולחיסולי חשבונות בין הורים עד כדי חוסר יכולת של צוותי חינוך לקיים תהליכים חינוכיים במעון. הצעה שתוביל לקריסה סופית של תחום החינוך הפרטי. צר לנו שמשרד החינוך שוב אינו ממלא את תפקידו ומאחורי הגב של איגודי מעונות היום מנסה להעביר חוק מסוכן באופן חד צדדי ובמקום לפתור את מצוקת כוח האדם יוצא בהצעה שתבריח מטפלות וגננות מעולות מהתחום".