1 צפייה בגלריה
מחמוד עלי ומוחמד חסארמה
מחמוד עלי ומוחמד חסארמה
מימין לשמאל: עלי, מחמוד ומוחמד חסארמה
מחמוד חסארמה (38), תושב בענה שנרצח ביום שישי בנהריה, הוא לא הקורבן היחיד במשפחתו הגרעינית לסכסוך המדמם בבענה. קדמו לו אחיו עלי חסארמה, שנרצחה ב-18 ביולי 2014 על-ידי אלמונים שירו בו, ואח נוסף - מוחמד חסארמה - שנרצח ב-31 ביולי 2015 ועל גופתו נמצאו סימני אלימות קשים.
אגב, גם דודם של שלושת האחים - ג'מאל חסארמה - נרצח ב-2019, לאחר שנורה ברכב בכביש 85. למעשה, מחמוד חסארמה היה הנרצח ה-15 בסכסוך הדמים בין פלגי המשפחה בכפר בענה שליד כרמיאל. כפי שכבר סיפרנו, בשנת 2018 נערכה סולחה בין הצדדים - אך היא הסתיימה לפני קצת יותר משנה, והסכסוך שוב גובה קורבנות.

מחמוד עצמו, שנרצח ביום שישי, נעצר בעבר בחשד לרצח אומיה טיטי (58), תושבת בענה שנפגעה מכדור תועה בזמן שישבה בביתה. בעלה נפצע באורח בינוני בתקרית. מחמוד שוחרר אחרי שלא הוכח שהיה מעורב בירי.
תושבת בענה קראה לסולחה נוספת: "חייבים לסיים את הסכסוך ולא להשאיר אותו פתוח. נמאס לנו לחיות עם פחד. הירי הזה יכול לפגוע בכל בן אדם. לרוצחים אין גבולות והם מסוגלים לעשות הכול, העיקר שירצחו. זה הנרצח השני מהיישוב תוך שלושה שבועות, ומאז הרצח הראשון - ולאור כל מה שראינו ושמענו - הילדים שלי בקושי יוצאים לבית הספר ולא משחקים מחוץ לבית".
תושבים אחרים אמרו: "היינו שמחים כשהייתה את הסולחה, ועכשיו אנחנו רוצים התערבות נוספת כדי לסיים את הסכסוך שגובה עוד קורבנות. אם לא, מספר הנרצחים ימשיך לעלות". בחברה הערבית נרצחו 111 בני אדם מתחילת השנה. המשטרה פענחה קרוב ל-26 מקרים, אך כל יתר הרוצחים עדיין משוחררים. דובר המשטרה, ניצב משנה אלי לוי, אמר אתמול ל-ynet כי "בימים הקרובים יהיו עוד פענוחים לרציחות, והמשטרה מתגברת את הכוחות במטרה להילחם בפשיעה והאלימות בחברה הערבית".

את הפלגים במשפחה מובילים עלי רשיד חסארמה ואחמד מטלק חסארמה. הסכסוך החל בגלל ריב בין נערים, ובהמשך כאמור הייתה סולחה - שמאז שנשברה נרצחו תשעה בני אדם. הסכסוך החל ברצח של עלי חסארמה ב-2013, וכשנה לאחר מכן נרצח כאמור אחיו מוחמד. כעבור שנה נרצח רעד חסארמה (33), וב-2015 נרצח סאלח חסארמה, דודו של רעד, יחד עם בנו לואי בן ה-25. באותה שנה נרצח גם איבראהים, אחיו של סאלח. הסולחה, שבה השתתפו תושבים רבים מבענה, הצליחה לעצור את הרציחות רק לתקופה של קרוב לשנתיים.
בנובמבר 2019 נורה איברהים חסארמה בכניסה לכפר מגוריו, ומת כעבור שבועיים בבית החולים. מהירי נפצע אז גם קרוב משפחתו באורח בינוני. שלושה שבועות לאחר מכן נרצח ביריות ג'מאל עלי חסארמה בכביש 85.
הרציחות בסכסוך נמשכו גם בשנת 2020, אז נורה למוות בצימר במושב חזון שבגליל אבו ג'לאל מוחי א-דין. כעבור חודשיים נרצח ביריות יוסף חסארמה, שעבר להתגורר בתרשיחא. הוא נורה למוות ברחבה סמוך לחנות בשוק העירוני במעלות. לשתי הרציחות הללו בשנת 2020 הצטרף הרצח של חאמד חוסין בן ה-21 מבענה, שנמצא ללא רוח חיים בדרך עפר במטעים ליד שמורת תל דן כשעל גופתו סימני ירי. יחד עמו נמצאו עוד שני נרצחים ברכב - ראמי אבו דלאם (41) מג'דיידה-מכר וסוהיר חסן (37) מסאג'ור. מעורבותם של השניים בסכסוך, עם זאת, לא ברורה.
הרצח האחרון לפני זה שאירע בסוף השבוע התרחש בחודש שעבר, אז נורה למוות סלים חסארמה בן ה-44 בבענה. בתיעוד שהגיע לידי ynet נראו שני גברים רודפים אחריו, בעוד הוא ניסה להיכנס לאחד הבתים בכפר. השניים יצאו מהרכב שבו נסעו - וירו לעבר הקורבן.
פורסם לראשונה: 23:28, 07.11.21