מחמוד חסארמה בן ה-38 מבענה, שחוסל אמש (יום ו') ביריות בנהריה, היה הנרצח ה-15 בסכסוך הדמים בין הפלגים במשפחה, שאותם מובילים עלי רשיד חסארמה ואחמד מטלק חסארמה. בשנת 2018 נערכה סולחה בין הצדדים, אולם היא הסתיימה אחרי קצת יותר משנה. מאז הסולחה נרצחו במסגרת הסכסוך, שהחל בגלל מריבה בין נערים, תשעה בני אדם. חלק מהתושבים סיפרו כי לפני הסולחה נרצחו מספר אנשים, וכל הנרצחים אחרי הסולחה - זה בגלל סכסוך נוסף שהתפתח בין צעירים והוביל לירי ורציחות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: אלעד גרשגורן)
מחמוד חסארמה שחוסל ביום שישי, נעצר בעבר בחשד לרצח אומיה טיטי (58), תושבת בענה, שנהרגה מירי של אלמוני לעבר ביתה. חסארמה שוחרר לבסוף מחוסר ראיות.
סכסוך הדמים החל עוד בשנת 2013, אז נרצח עלי חסארמה. כשנה וחצי לאחר מכן נרצח אחיו, מוחמד חסארמה (36). כעבור שנה נרצח רעד חסארמה (33), וב-2015 נרצח סאלח חסארמה, דודו של רעד, יחד עם בנו לואי בן ה-25. באותה שנה נרצח גם איבראהים, אחיו של סאלח. הסולחה, שבה השתתפו תושבים רבים מבענה, הצליחה לעצור את הרציחות לתקופה של קרוב לשנתיים, אבל מאז התחדשה האש.
בנובמבר 2019 נורה איברהים חסארמה בכניסה לכפר מגוריו, ומת כעבור שבועיים בבית החולים. מהירי נפצע אז גם קרוב משפחתו באורח בינוני. שלושה שבועות לאחר מכן נרצח ביריות ג'מאל עלי חסארמה, גם הוא תושב הכפר בענה. הוא נמצא ללא הכרה עם פצעי ירי בכביש 85.
5 צפייה בגלריה
ששת הנרצחים לפני הסולחה. שנתיים של שקט הופרו
ששת הנרצחים לפני הסולחה. שנתיים של שקט הופרו
ששת הנרצחים לפני הסולחה. שנתיים של שקט הופרו
5 צפייה בגלריה
הסולחה ב-2018. השקט הופר כעבור שנתיים
הסולחה ב-2018. השקט הופר כעבור שנתיים
הסולחה ב-2018. השקט הופר כעבור שנתיים
הרציחות בסכסוך נמשכו גם בשנת 2020, אז נורה למוות בצימר במושב חזון שבגליל אבו ג'לאל מוחי א-דין. כעבור חודשיים נרצח ביריות יוסף חסארמה, שעבר להתגורר בתרשיחא. הוא נורה למוות ברחבה סמוך לחנות בשוק העירוני במעלות. לשתי הרציחות הללו בשנת 2020 הצטרף הרצח של חאמד חוסין בן ה-21 מבענה, שנמצא ללא רוח חיים בדרך עפר במטעים ליד שמורת תל דן כשעל גופתו סימני ירי. יחד עמו נמצאו עוד שני נרצחים ברכב - ראמי אבו דלאם (41) מג'דיידה-מכר וסוהיר חסן (37) מסאג'ור. מעורבותם של השניים בסכסוך, עם זאת, לא ברורה.

5 צפייה בגלריה
זירת הירי במעלות
זירת הירי במעלות
זירת הרצח ליד השוק במעלות, ב-2020
(צילום: דוברות המשטרה)
הרצח האחרון לפני הלילה התרחש בחודש שעבר, אז נורה למוות סלים חסארמה בן ה-44 בכפר בענה. בתיעוד שהגיע לידי ynet נראו שני גברים רודפים אחריו, בעוד הוא ניסה להיכנס לאחד הבתים בכפר. השניים יצאו מהרכב שבו נסעו - וירו לעבר הקורבן.
הרצח של חסארמה הלילה היה ה-111 בחברה הערבית מאז תחילת השנה. הוא נורה למוות בשדרות זלמן שז"ר בנהריה, נפגע ממספר רב של קליעים ונמצא שכוב ללא רוח חיים ליד רכבו. תושבים באזור סיפרו כי שמעו צרורות ירי מנשק אוטומטי.
5 צפייה בגלריה
זירת הרצח בנהריה
זירת הרצח בנהריה
זירת הרצח בנהריה
(צילום: אלעד גרשגורן)
הממשלה, בראשות נפתלי בנט, הכריזה בחודשים האחרונים על מלחמת חורמה בפשיעה המשתוללת, אך מאז שבאוגוסט הוקמה יחידת "סיף" במשטרה למיגור התופעה, עשרות נוספים נרצחו. במסגרת תקציב המדינה שאושר אתמול בכנסת באופן סופי, אושרה גם התוכנית הממשלתית למאבק בפשיעה בחברה הערבית, שתקציבה 2.5 מיליארד שקלים.
בין המטרות שהוצבו בתוכנית הזו: פירוק ארגוני פשיעה והפחתת האמצעים הכלכליים שעומדים לרשותם, העלאת תחושת הביטחון האישי והקטנה משמעותית של מספר כלי הנשק. בממשלה הודיעו כי יפעלו גם להגביר את שיתוף הפעולה עם נציגים מהחברה הערבית לצד הגברת האמון במערכת אכיפת החוק. באחת מישיבות הממשלה בנט אף הכריז כי למאבק יגויסו גם השב"כ וצה"ל, אך במערכת הביטחון הופתעו מההכרזה הזו, וייתכן שבפועל המעורבות של הגופים הללו תהיה מצומצמת הרבה יותר.