ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) אמרה הבוקר (חמישי) בריאיון באולפן ynet כי טקס המשואות בערב יום העצמאות "נכבש על ידי הממשלה". לדבריה, "אני כבר לא מוצאת את עצמי בטקס הזה הרבה זמן. אני אצפה בזה, אני אוהבת את זה. אני גם מפרגנת לכל מדליקי המשואות ועם זאת מותר לי לא להגיע. אני לא מוצאת את עצמי בטקס הזה יותר".
4 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
בן ארי. "לא יכולה לנתק את אירועי יום הזיכרון והעצמאות ממה שקורה במדינה"
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
מחאה בירושלים
מחאה בירושלים
לפיד. "בשנה שעברה נתניהו לא בא לטקס. לא עשינו מזה עניין"
(צילום: EPA)
על הודעת יו"ר מפלגתה יאיר לפיד כי לא יגיע לטקס המשואות, אמרה בן ארי כי "מותר, בטח בימים קשים כאלה, להגיד 'אני לא מגיע'. הוא לא אמר תחרימו". היא הוסיפה כי "אני לא יכולה לנתק את אירועי יום הזיכרון והעצמאות ממה שקורה במדינה, שאני מוטרדת ומודאגת על האופי שלה".
על המחלוקת סביב יום הזיכרון, אמרה בן ארי כי "אני נציגת המדינה, אגיע לבתי העלמין". לדבריה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "צריך להקשיב" לאלו שקראו לו לא להגיע. "בן גביר לא התגייס, הוא לא צריך להגיע לבתי העלמין. בשנה האחרונה הוא הגיע לכל זירה מדממת, רקד על הדם בפיגועי טרור. הוא צריך לוותר על ההגעה שלו".


גם שר התרבות והספורט מיקי זוהר (הליכוד) התייחס להחלטת לפיד שלא להגיע לטקס המשואות. "זו החלטה לא טובה של לפיד, הוא לא היה צריך להצהיר את ההצהרה שהוא הצהיר. מה זה נתן חוץ מעוד העמקת השסע והפילוג בעם?", אמר זוהר.
"אם לפיד רואה בעצמו חלק ממנהיגי העם הזה, הוא היה צריך לא לומר את מה שהוא אמר", הוסיף זוהר. "יכול לא לבוא לטקס, זו זכותו. אבל לבוא ולומר באופן מתריס, 'פילגתם ופיצלתם ודווקא ביום העצמאות הכיסא שלי יישאר ריק', ההצהרות האלו לא תורמות לשום דבר בחברה הישראלית. הן מלבות כעס".
לדבריו, "ההתנהלות של לפיד לא תורמת לו פוליטית. הוא ירד מאוד בסקרים. מי נוסק בסקרים? בני גנץ. למה גנץ עולה לכל כך הרבה מנדטים? מפני שהוא פועל שונה מלפיד, הוא פועל לאחדות העם ולא לפילוג העם, והדבר הזה הוא בעיני הציבור היום הדבר החשוב ביותר".
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
זוהר. על ההצהרות של לפיד: "לא תורמות לשום דבר, מלבות כעס"
( צילום: אוהד צויגנברג)
4 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון באולפן ynet
מיכאל ביטון באולפן ynet
ביטון . "לפיד טועה, יש לנו מעט רגעים של קונצנזוס"
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) התייחס לאירועי יום הזיכרון ויום העצמאות אמר כי "בטקס המשואות יש דממה, זה רגע קדוש, שומעים אנשי מופת שעשו מעשים למען המדינה. אנחנו יושבים וצופים בטקס הזה ובוכים. יש לנו מעט רגעים בחברה הישראלית שמחברים אותנו".
ביטון הוסיף כי הוא סבור שלפיד טעה בהחלטה שלו. "הוא טועה כי ההשלכות של המעשה הזה הן לא רק על הרגע הזה ועל השנה הזאת", אמר ביטון, "יש לנו מעט רגעים של קונצנזוס. אני בן למשפחה שכולה ואפשר לדבר גם על הדבר הזה, אבל יש לנו רגעים ייחודיים בחברה הישראלית של חיבור ואסור לרגע שהם יופרו בפוליטיקה, גם כשאנחנו נאבקים ויוצאים לרחובות. הימים האלה קדושים לישראליות וצריך לשמור עליהם למרות הקושי".
לדבריו, "ההחלטה שלנו, של המחנה הממלכתי, היא לבוא לבתי העלמין. אני אישית בוודאי מגיע לחלקת הקבר של האח שלי אברהם שנהרג בצבא. באותו בית עלמין קבור גם בן דודי גבריאל ביטון שנהרג בפיגוע, כמו גם עוד שני בני דודים שנהרגו בצבא ודוד שנהרג בצבא". על בקשת המשפחות השכולות שנציגי הציבור יגיעו בזוגות – אופוזיציה וקואליציה – אמר ביטון כי "פורום המשפחות של 'בוחרים בחיים' פנה אלינו ואימצנו את הבקשה וגם פנינו ליו"ר הכנסת אתמול שישקול לעודד ללכת בזוגות".
לפיד, שכאמור הודיע כבר אתמול כי לא יגיע לטקס המשואות בערב יום העצמאות בהר הרצל, אמר היום כי "בלב כבד החלטתי לא ללכת השנה לטקס המשואות. מגיע לאביגדור קהלני יותר מאשר מדינה שהיא מסך מפוצל, גם לדיוויד בלאט. מגיעה לכולנו מדינה שביום הולדתה יש בה אהבה והיא תנצח.
"אלא שאם זה היה כך, הם היו חוסכים מאיתנו את הנאום המוקלט של נתניהו, ואת מדליקת המשואה שהיא חברת מרכז, ואת ההודעה המתגרה של רגב ש'זה טקס של הממשלה, לא של הכנסת'. אם הם רוצים שטקס המשואות יהיה של כולם, שלא יהפכו אותו למופע פוליטי", הוסיף לפיד.
לדבריו, "בשנה שעברה - כשאנחנו הובלנו את הממשלה - נתניהו לא בא לטקס. לא עשינו מזה עניין. אני לא רוצה לשנוא אף אחד, אני רק לא משתתף בשידורי תעמולה ממשלתיים. אהיה כמו תמיד בבית העלמין הצבאי. השכול הוא המקום שאליו אסור לתת לוויכוח הפנימי להיכנס".

נדב גלאון, ממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, התייחס בריאיון ל-ynet radio להודעת שרת התחבורה מירי רגב, הממונה על טקס הדלקת המשואות, שאמרה אתמול כי "מי שיבוא להפריע לטקס המשואות - לא יהיה בו". גלאון אמר כי "השרה רגב יכולה להיות רגועה, אין לנו שום כוונה לשבש את טקס יום העצמאות".
לדבריו, "ביום הזיכרון אנחנו כמחאה לא מוחים ולא מעודדים אף אחד למחות, יום הזיכרון הוא יום קדוש ובזמן הזה אנחנו כמו כל עם ישראל נתייחד ונתאבל עם המשפחות השכולות שאיבדו את היקר להן. ישנם שכולים ושכולות שלאור מה שקורה מתכוונים להשמיע קול, חלק קראו לפוליטיקאים לא להגיע לטקסים, חלק השמיעו קול בוטה יותר של מה יקרה אם יגיעו פוליטיקאים. בעניין הזה שלהם ושל המשפחות, אנחנו לא אומרים למשפחות שכולות מה לומר בכל ימות השנה ובטח שלא נגיד להן מה לומר ביום הזיכרון".
גלאון הוסיף כי "יום העצמאות הוא יום חג. בטח לציבור הליברלי, שזה אולי החג שהוא הכי נהנה לחגוג בו. אנחנו אוהבים את המדינה, אנחנו מתרגשים ביום עצמאותה של המדינה, בטח ביום העצמאות ה-75. ולשם אנחנו מרכזים את המאמץ. היה לנו בשבועיים האחרונים ביקוש אדיר, ממש כמיהה מצד מפגינים וקולות שעלו מהשטח שחייבים לעשות יום עצמאות בקפלן, חייבים לחגוג. קיבלנו החלטה שאנחנו נחגוג ביחד כל שוחרות ושוחרי הדמוקרטיה במתחם הדמוקרטיה ברחוב קפלן".
אלוף-משנה (במיל') אשר בנצי, פרויקטור טקס המשואות, סיפר על ההכנות האחרונות. "המסר שלי הוא לכל עם ישראל, תצפו בטקס, תיהנו ממה שצה"ל יודע לעשות", הוא אמר. "בכל שנה אנחנו מחפשים משהו אטרקטיבי והשנה חיפשנו משהו מאחד. אין לי ספק שתהיה צורה שתאחד את כל עם ישראל. כל הצורות הן יפות אבל יש אחת שהיא מעל כולן ותראו אותה במהלך הטקס".